Gå til innhold
Arkivverket
Svein Arnolf Bjørndal

Elias Jonasen Schanche, f. ca. 1668 i Trondheim

Recommended Posts

Svein Arnolf Bjørndal

I følge Roger de Robelin, "Skanke ätten" s. 93 var Elias Jonassen død (innen) 1697 ("var död 1697"). Er det noen som vet hva denne opplysningen baserer seg på? Grunnen til mitt spørsmål er at vi finner en Elias Jonasen 30 år i Inderøy i 1701 (f. ca. 1671). Det kan selvfølgelig være bare en navnelikhet, men kombinasjonen Jonas og Elias synes å være heller sjelden, i tillegg til at de to personene er jevngamle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein Arnolf Bjørndal

Det vises på samme side til skifte etter faren, Jonas Jørgensen, av 21/4 1697 i "skifteprotokollen" ("skp"), så det er formodentlig ved den anledning at sønnen Elias ikke nevnes, evt. nevnes som død. Nå er det to skifteprotokoller som dekker denne perioden for Trondheim by, nemlig nr. 4 1695-99 og nr. 5 1694-1706. De er gjennombladd, uten at jeg kan finne dette skiftet. Jeg kan ha oversett det, så dersom noen kjenner til hvor det befinner seg, vil jeg være takknemlig for tips.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Skiftet er heller ikke med i «Utdrag av Trondhjems eldste skifteprotokoller nr. 4 og 5.» i NST XXIII ved Kjeld Bugge. Hvis det eksisterer vil det nok ha vært med her. Kanskje er skiftet referert til i en senere kilde?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein Arnolf Bjørndal

Takk, da fikk jeg i hvert fall bekreftet at det faktisk ikke befinner seg i de to protokollene. Hvis det er referert senere, kan det bli mye å lete igjennom...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Jonas Jørgensen tok tjeneste i artilleriet etter sin kones død. Militært skifte?

post-232-0-54176700-1434385889_thumb.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein Arnolf Bjørndal

Tja. Jeg kan ikke se at det finnes egne militære skifter fra Sør-Trøndelag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Ja, ser nå at de eldste bevarte skifte starter 1719.

 

Hva vet du om Elias Jonasen i Inderøy?

Endret av Grete Singstad

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein Arnolf Bjørndal

Om Elias Jonasen i Inderøy vet jeg foreløpig forholdsvis lite, bortsett fra at han altså nevnes i 1701 på Sundsneset på Røra, 30 år gml., der han nærte seg som fattig av sitt arbeid. Av en avskrift fra tingboka for Inderøy 13/7 1703 går det frem at han bygslet Ingul, som hadde ligget øde i flere år. På en av Ingul-gårdene bodde i skoskatten 1711 en husmann og hans kone, den andre gården lå øde. Husmannen er ikke nevnt ved navn. Så vidt jeg kan se, er ikke Ingul nevnt i 1723-matrikkelen, så gårdene hadde kanskje karakter av husmannsplasser på den tiden. Både skifter og kirkebøker begynner veldig sent for Inderøy, så Elias er trolig for lengst død før den tid, om han fortsatt var i Inderøy.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Har sett igjennom matriklene i fogderegnskapet for Inderøy og finner Elias på Ingul bare i 1705.

Ingen bruker er nevnt mellom 1706-1709. I 1710 og 1711 er gården(e) øde.

Matrikkel 1705

Matrikkel 1706

Matrikkel 1707

Matrikkel 1708

Matrikkel 1709

Matrikkel 1710

Matrikkel 1711

Endret av Grete Singstad

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein Arnolf Bjørndal

Takk! Hvor ligger disse matriklene? De skannede fogderegnskapene går jo ikke så langt frem i tid?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Fogderegnskapet er skannet helt til 1711 for Inderøy, men er ikke lagt ut ennå. Likevel kan du få tak i det, hvordan kan du se her.

God fornøyelse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein Arnolf Bjørndal

Det skjønte jeg ikke noe av dessverre. Jeg la til ett tall til etter siste side som var skannet (var det ikke det man skulle?), men det skjedde ikke noe mer. Jeg håper de legger det ut ordentlig snart, når de nå en gang har skannet det! :angry:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Nei, du bytter ut tallene på oversiktssiden. Du starter på den siste oversiktssiden som er tilgjengelig. Hvis siste tallet er 6 skriver du 7. Og når du skal skrive tosifret tall bytter du ut de to siste, f.eks. fra 09 til 10. Materialet skal snart legges ut, men de har visst litt igjen i forhold til finishen.

 

For enkelhetsskyld legger jeg ut lenkene til deg her (så kan du legge merke til hvordan de siste tallene i nettadressen endrer seg hvis du vil se på andre fogderier også):

 

Inderøy fogderi, Fogderegnskap 4310, 1698 - 1699

Inderøy fogderi, Fogderegnskap 4311, 1700

Inderøy fogderi, Fogderegnskap 4312, 1701 - 1702

Inderøy fogderi, Fogderegnskap 4313, 1703 - 1704
Inderøy fogderi, Fogderegnskap 4314, 1705
Inderøy fogderi, Fogderegnskap 4315, 1706 - 1707
Inderøy fogderi, Fogderegnskap 4316, 1708
Inderøy fogderi, Fogderegnskap 4317, 1709
Inderøy fogderi, Fogderegnskap 4318, 1710

Inderøy fogderi, Fogderegnskap 4319, 1711

 

 

 

 

Endret av Grete Singstad

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein Arnolf Bjørndal

OK! Da skjønner jeg det. Mange takk igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.