Gå til innhold
Arkivverket

Elias Jonasen Schanche, f. ca. 1668 i Trondheim


Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

I følge Roger de Robelin, "Skanke ätten" s. 93 var Elias Jonassen død (innen) 1697 ("var död 1697"). Er det noen som vet hva denne opplysningen baserer seg på? Grunnen til mitt spørsmål er at vi finner en Elias Jonasen 30 år i Inderøy i 1701 (f. ca. 1671). Det kan selvfølgelig være bare en navnelikhet, men kombinasjonen Jonas og Elias synes å være heller sjelden, i tillegg til at de to personene er jevngamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vises på samme side til skifte etter faren, Jonas Jørgensen, av 21/4 1697 i "skifteprotokollen" ("skp"), så det er formodentlig ved den anledning at sønnen Elias ikke nevnes, evt. nevnes som død. Nå er det to skifteprotokoller som dekker denne perioden for Trondheim by, nemlig nr. 4 1695-99 og nr. 5 1694-1706. De er gjennombladd, uten at jeg kan finne dette skiftet. Jeg kan ha oversett det, så dersom noen kjenner til hvor det befinner seg, vil jeg være takknemlig for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet er heller ikke med i «Utdrag av Trondhjems eldste skifteprotokoller nr. 4 og 5.» i NST XXIII ved Kjeld Bugge. Hvis det eksisterer vil det nok ha vært med her. Kanskje er skiftet referert til i en senere kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da fikk jeg i hvert fall bekreftet at det faktisk ikke befinner seg i de to protokollene. Hvis det er referert senere, kan det bli mye å lete igjennom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser nå at de eldste bevarte skifte starter 1719.

 

Hva vet du om Elias Jonasen i Inderøy?

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Elias Jonasen i Inderøy vet jeg foreløpig forholdsvis lite, bortsett fra at han altså nevnes i 1701 på Sundsneset på Røra, 30 år gml., der han nærte seg som fattig av sitt arbeid. Av en avskrift fra tingboka for Inderøy 13/7 1703 går det frem at han bygslet Ingul, som hadde ligget øde i flere år. På en av Ingul-gårdene bodde i skoskatten 1711 en husmann og hans kone, den andre gården lå øde. Husmannen er ikke nevnt ved navn. Så vidt jeg kan se, er ikke Ingul nevnt i 1723-matrikkelen, så gårdene hadde kanskje karakter av husmannsplasser på den tiden. Både skifter og kirkebøker begynner veldig sent for Inderøy, så Elias er trolig for lengst død før den tid, om han fortsatt var i Inderøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Hvor ligger disse matriklene? De skannede fogderegnskapene går jo ikke så langt frem i tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fogderegnskapet er skannet helt til 1711 for Inderøy, men er ikke lagt ut ennå. Likevel kan du få tak i det, hvordan kan du se her.

God fornøyelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønte jeg ikke noe av dessverre. Jeg la til ett tall til etter siste side som var skannet (var det ikke det man skulle?), men det skjedde ikke noe mer. Jeg håper de legger det ut ordentlig snart, når de nå en gang har skannet det! :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du bytter ut tallene på oversiktssiden. Du starter på den siste oversiktssiden som er tilgjengelig. Hvis siste tallet er 6 skriver du 7. Og når du skal skrive tosifret tall bytter du ut de to siste, f.eks. fra 09 til 10. Materialet skal snart legges ut, men de har visst litt igjen i forhold til finishen.

 

For enkelhetsskyld legger jeg ut lenkene til deg her (så kan du legge merke til hvordan de siste tallene i nettadressen endrer seg hvis du vil se på andre fogderier også):

 

Inderøy fogderi, Fogderegnskap 4310, 1698 - 1699

Inderøy fogderi, Fogderegnskap 4311, 1700

Inderøy fogderi, Fogderegnskap 4312, 1701 - 1702

Inderøy fogderi, Fogderegnskap 4313, 1703 - 1704
Inderøy fogderi, Fogderegnskap 4314, 1705
Inderøy fogderi, Fogderegnskap 4315, 1706 - 1707
Inderøy fogderi, Fogderegnskap 4316, 1708
Inderøy fogderi, Fogderegnskap 4317, 1709
Inderøy fogderi, Fogderegnskap 4318, 1710

Inderøy fogderi, Fogderegnskap 4319, 1711

 

 

 

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.