Gå til innhold
Arkivverket

Etnisitet på digitalarkivet


Tarald Stein
 Del

Recommended Posts

Jeg oppdaga tilfeldigvis at digitalarkivet i sin database over FT1865 ikke har tatt med etnisitet. Jeg sammenligna nemlig med RHD og da dukka det opp sånt som dette eksemplet:

D: Peder Larsen, 1833, Sommerhus, Hadsel: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038382002108

R: Peder Larsen, 1833, Sommerhus, Hadsel, fin: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1866&kenr=003&bnr=0050&lnr=00

 

Jeg synes det er ille nok at mange følte de måtte legge skjul på dette den gangen, men jeg kan overhode ikke forstå hvorfor denne informasjonen skal underslås i dag fra en statlig myndighet? Jeg kan ikke tolke det annerledes?

 

Spesielt er det trist fordi 1865 ser ut til å være omtrent da fornorskinga for alvor skyter fart på kysten, noe som igjen er årsaken til at mange ønsker å finne sine samiske eller kvenske røtter og ikke har andre kilder enn folketellinger og kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Larsens etnisitet står i øvre del av skjermbildet sammen med annen personinformasjon.

 

Persontabellen lenger nede, under overskriften Husstandsmedlemmer, er et sammendrag som ikke har med alle rubrikker.

 

Etnisitet er også et søkefelt i søkeskjemaet for FT1865 (du må åpne "vis flere felt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenkte jeg ikke på. Takk! Beklager at jeg hoppa til stygge konklusjoner.
 

(Ellers er dette eksempelet veldig bra for å vise hva som skjedde da befolkninga ble fornorska. Jeg tolker det slik at Peder er onkel til alle barna her, men de er ikke "fin". Selvsagt er det mulig at hans søster bare var stemor for barna, men jeg tviler siden den yngste morløse bare er 2 år.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.