Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne frem til skifte i oslo?


Frank-Henning Johnson
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Lurer på hvordan jeg går frem for å finne skifte etter avdødd person i Oslo?

 

Hans Larsen døde i Tordenskjoldsgate 8, Christiania den 27.8.1876.

Jeg finner han registrert med nr 1352 i dødsprotokollen for Christiania og i margen er det skrevet skifte.

(- etterlater seg 3 myndige barn + 7 barnebarn etter eldste datter som var gift med lensmann Helmer)

 

Finnes det noe register jeg kan benytte for å lete meg fram til skiftet?

 

Vennlig hilsen

 

Frank-Henning Johnson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet ditt er overført til forum "Spør Statsarkivet i Oslo" fordi det gjelder arkivmateriale som hører til vårt ansvarsområde.

 

Det er arkivmateriale i arkivet etter Oslo skifterett, som det vil være aktuelt å undersøke for å finne ytterligere opplysninger eller dokumentasjon rundt dødsfallet du nevnte, hvis bevart. Registrerings-, forhandlings- og utlodningsprotokoller fra den aktuelle tiden er tilgjengelige i tjenesten Skannet skiftemateriale på våre nettsider i Digitalarkivet. Materialet fra den eldste perioden, som ikke er skannet, kan som regel undersøkes på vår lesesal. En eventuell lesesalsbestilling kan legges inn gjennom Arkivportalen - for opplysninger om innholdet i arkivet (SAO/A-10383) bruk lenken ovenfor.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner han ikke i registeret for aktuell skiftutlodningsprotokoll

Skifteutlodningsprotokoll A 10b (SAO/A-10383/H/Hd/Hda/L0010b)

 

Er det andre steder man kan lete, eller betyr dette at det ikke er bevart?

 

Frank-Henning

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lete i bomapper - se katalogopplysninger til arkivet etter Oslo skifterett, serie I: Bomapper i Arkivportalen for beskrivelsen av fremgangsmåte ved den type undersøkelser.

Som tidligere nevnt, kan eldre arkivmateriale, som dette, bestilles til bruk på vår lesesal.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.