Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfall i Bergen 1961 Severine Winciansen


Recommended Posts

Severine Winciansen er nevnt død 22 sep. 1961 (lp.nr. 212)

Kan jeg få navn på etterlatte og ev. deres adresse?

Severine var tidligere gift med Knut Olai Winsiansen. Han må være død tidligere.

Står det noe om når han døde?

Severine var først gift med Thorvald Johan Olsen (død 9 mars 1915)

De bodde i mange år i Claus Fastingsgt. 11. Severine ble boende på samme adresse også

etter Thorvalds død. Står det noe i folkeregister-kortet om når hun og hennes nye ektemann

flyttet fra Claus Fastingsgt. 11 og hvor de flyttet?

Med vennlig hilsen Dag Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Olai Winciansen døde 24. mars 1937.

 

Da Severine døde var arvingene hennes barn fra første ekteskap:

 

Thorvald Olsen

Thoralf Olsen

Erling Olsen

Sigurd Olsen

Andrea Haraldsen

Marie Espe

Sverre Olsen, død, men etterlatt seg to sønner

Arthur Olsen, død, men etterlatt seg en sønn og to døtre

 

Knut Olai og Severine hadde giftet seg 5. januar 1921, og han flyttet da inn i Claus Fastingsgt. 5. 15. april 1929 flyttet de til Lyder Sagensgate 5, og 1. august 1931 til Villa Fjordglytt i Godvik. Hun flyttet son enke til Nedre Blekev. 4 22. oktober 1937, og i oktober 1940 til Landåssmuget 10, og 22. nov. 1952 til Kong Oscarsgt. 90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei. Jeg lurer nå på hva som er riktig vedrørende Claus Fastingsgate. Har alltid trodd det var nr 11 som står i folketellingen. Er nr. 5??

 

Min mormor er Marie Espe. Dag Solberg ta gjerne kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mai.

Det er helt riktig som du påpeker. Jeg har sjekket i protokollen for borgerlige vielser (5 jan. 1921) og er står det at ekteparet

ville ta bolig i Claus Fastingsgt. 11 etter vielsen da.

Jeg har nok ikke lest korrektur på innlegget mitt.

Med vennlig hilsen Dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Nei jeg er ikke i slekt med denne familien. Det var i forbindelse med at jeg hjalp en av min kones kusiner med å kartlegge

hennes fars-slekt at Severine`s navn dukket opp. Hennes ektemann Thorvald Johan Olsen hadde en bror som het Hjalmar Hèlen Olsen

som da var far-far til min kone`s kusine. Når jeg kartlegger slike familier ser jeg også på familien rundt disse personene.

Da får jeg et helhetsbilde av slekten som gjør det lettere å finne personer som ellers er vanskelig å finne.

Med vennlig hilsen Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det da mulig at du kan hjelpe med min morfar Sverre Espe født 13.01.1898. Han ble døpt i Nykirken 1 uke etter. Moren var Andrine Johannessen

født 1872 fra Isdahl. Hun var tjenestepike hos Johan Adolph Berg  i Øvregatgen 33. Far til Sverre står oppført som Gustav Adolf Eriksen murersvenn født 1870. Her stopper alle spor etter han. Sverre ble jo fosterbarn hos Knut og Marie Espe som også var faddere ved dåp.

Så jeg lurer på om Gustav Adolf Eriksen kan være er  oppdiktet navn da sønn til Johan Adolph het GUSTAV og far i huset Johan ADOLPH. 

 

Dette er bare viss du har tid og lyst. 

Mvh Mai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen sikre opplysninger om far til Sverre, og jeg tviler sterkt på din teori om at barnefarens navn var oppdiktet.

Mor til Sverre er nevnt år 1900 hos Johan Adolf Berg i Øvregt.33. Det er nesten 3 år etter at sønnen Sverre ble født.

Hadde sønnen i huset vært barnefaren hadde nok Sverre bodd hos dem da.

Mor til Sverre bodde i Nedre Griegsmug 3a da Sverre ble født så hun har nok ikke arbeidet hos fam. Berg da.

Barnefarens navn er nok rett slik det er skrevet i kirkeboka. Han er ikke  nevnt med adresse i kirkeboka så det tyder

på at han nok bare har vært i Bergen midlertidig.

Det er en mulighet for at han er registrert som bidragspliktig. Det kan muligens sjekkes i Byarkivet i Bergen.

Da vil det kanskje være mulig å finne adresse og andre opplysninger der.

Mvh. Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mai.

Andrina Johannessen var min far sin tante, hun var søster til min farfar Baste Johannessen Isdal, slik at det er vi som er i slekt. Det artige er at Dag Solberg som hjelper deg, er min fetter på morsiden.

 

Jeg har Andrina som barnløs slik at din morfar er ny for meg.

 

Andrina giftet seg i Korskirken 12. april 1911 med Hans Andersen Almelid f.1879 i Modalen, Hosanger og døde 7.mars 1946 i Bergen.

 

Andrina døde en måned senere: 9.april 1946 i Bergen.

 

Skal være med og lete etter Gustav Adolf.

 

Trenger du opplysninger om Andrina sin slekt så kan jeg hjelpe deg.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjarte. Dette var gøy. Så flott at du tok kontakt. Det jeg har funnet av denne siden av slekten er foreldre Johannes Monssen og Anna og 8 søsken. Det fant jeg ut etter faddere , tror det var Rasmus som var fadder til morfar.

 Min morfar visste ikke at han var pleiebarn før Andrine stod på døren hans når han var ca 40 år.  Han hadde forsterfeldrene sitt navn. De var også faddere.

Han fikk sjokk og gikk til Nykirken og fikk dåpsattest.. Etter det jeg har hørt ville hun at han skulle ta seg av henne noe han ikke ville.

Da kan ikke dette være så lenge før hun døde visst hun alene.

Min morfar var utrolig flink maler, laget mange figurer av trestykker og dikter. Har teaterstykker,romaner som han har skrevet.  Min mor leste opp historier i barneradio når hun var liten. Så hvor kommer all denne kreativitet fra. 

Han var innkjøpsjef hos Beyer.  Han giftet seg med Marie Olsen, fikk 2 barn Elna som er min mor, min far Alf Jacobsen og fra  Salhus. Vi er 4 søstre.

Datter Mary ble ikke gift.   Morfar var innkjøpsjef hos Beryer i alle år.   Vi har lurt på mange ganger og har ønkset om å finne mer ut  denne siden . Båfe mor og far til Sverre. Jeg tar gjerne i mot hjelp videre.

Mvh Mai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.