Gå til innhold
Arkivverket

Erfaring med "Det Digitale Nasjonalbiblioteket"?


Alf Kristian Andreassen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har god erfarning med "Det Digitale Nasjonalbiblioteket" når det gjelder å få lagt ut savnede bøker samt bøker i "bokhylla" som ikke lar seg åpne?

 

Jag har prøvd i lengre tid til å få Nasjonalbiblioteket til å "reparere" en bok som ikke lar seg åpne. Den boka finnes det faktisk 4 eksemplarer av, men alle er "grå" og lar seg ikke åpne. Jeg har vært i dialog med dem men de svarer at en "kollega har lagt den i kø til scanning" uten at noe skjer.

 

Ser stadig at antall titler øker både av bøker, aviser og andre kategorier slik at det per i dag faktisk ligger ute på "Det Digitale Nasjonalbiblioteket" 647434 titler. Men det hadde vært hyggelig om NB kunne brukt noe av ressursene sine til å reparere "skadde bøker" i biblioteket sitt også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har god erfarning med "Det Digitale Nasjonalbiblioteket" når det gjelder å få lagt ut savnede bøker samt bøker i "bokhylla" som ikke lar seg åpne?

 

Jag har prøvd i lengre tid til å få Nasjonalbiblioteket til å "reparere" en bok som ikke lar seg åpne. Den boka finnes det faktisk 4 eksemplarer av, men alle er "grå" og lar seg ikke åpne. Jeg har vært i dialog med dem men de svarer at en "kollega har lagt den i kø til scanning" uten at noe skjer.

 

Ser stadig at antall titler øker både av bøker, aviser og andre kategorier slik at det per i dag faktisk ligger ute på "Det Digitale Nasjonalbiblioteket" 647434 titler. Men det hadde vært hyggelig om NB kunne brukt noe av ressursene sine til å reparere "skadde bøker" i biblioteket sitt også!

Hvilken bok er du på jakt etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.S.:

Jeg har ikke noe fasitsvar, men når du sier du har fått til svar fra NB at bøkene ligger i kø til skanning, så betyr det vel at de ikke er "skadet" men faktisk ikke er skannet og lagt ut ennå antar jeg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.S.:

Jeg har ikke noe fasitsvar, men når du sier du har fått til svar fra NB at bøkene ligger i kø til skanning, så betyr det vel at de ikke er "skadet" men faktisk ikke er skannet og lagt ut ennå antar jeg.  

 

Boka var "frisk og fin" og nedlastbar over en lengre periode. Men plutselig ble ikonet grått og boka umulig å åpne. Ser at det ligger en 3-4 grå ikoner på samme tittel slik at her må det ha skjedd noe "fryktelig", i hvert fall noe som ikke menigmann forstår.  :)

Jeg vet ikke om det er mye du er ute etter, men det går kanskje an å spørre et av disse bibliotekene om oppslag, eller om du kan dra dit selv:

 

http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=921258283&kid=biblio

 

Jo, kan jo alltid spørre om et utdrag eller stikke innom engang man er i hovedstaden(?) men boka virket før så hvorfor ikke nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit anna eksempel på bok som er blitt vekke er "Høydalane før og no":

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013060408001

For fleire månader sidan brukte eg lenka der ein kunne gje tilbakemelding til Nasjonalbiblioteket, men problemet er ikkje blitt gjort noko med.

 

Mi erfaring er at ein ikkje alltid får tilbakemelding dersom ein kontaktar NB, og at det ofte virkar som om dei ikkje er spesielt opptekne av å forbetre tenesta. Eg tenkjer då spesielt på at det burde ha vore tekst i trefflista, slik at ein slepp å klikke og gå inn på kvart treff og bruke bandbreidd og ressursar for å få sjå relevansen i treffet. Digitalarkivet har ei heilt anna innstilling der ein lyttar til det brukarane har å seie, prøver å forbetre tenestene og evt. forklarar kvifor ikkje alt blir slik som ein ynskjer. Så er det kanskje slik at NB må nedprioritere den digitale bokhylla fordi dei også har andre viktige oppgåver som må løysast med avgrensa ressursar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka var "frisk og fin" og nedlastbar over en lengre periode. Men plutselig ble ikonet grått og boka umulig å åpne. Ser at det ligger en 3-4 grå ikoner på samme tittel slik at her må det ha skjedd noe "fryktelig", i hvert fall noe som ikke menigmann forstår.  :)

 

Jo, kan jo alltid spørre om et utdrag eller stikke innom engang man er i hovedstaden(?) men boka virket før så hvorfor ikke nå?

Nei, det har jeg ikke noe svar på :rolleyes:

Krysser fingrene for at den dukker opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint hvis NB kan begynne å reparere tidligere utgivelser også ikke bare pøse på med nyutgivelser for å imøtekomme en eller annen KPI....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ligger ute 647434 titler på "Det Digitale Nasjonalbiblioteket" så antar jeg at de har hatt nok å henge fingrene i, det er jo ikke bare å dytte en bok inn i en maskin. Feilretting er ofte svært resursskrevende og tar også betydelig lengre tid enn en systematisert 'produksjon' av nye titler, det er neppe samme feil hele tiden. Jeg er sikker på at de har lister over påkrevet feilretting, og at det blir rettet på så snart de kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei,

 

jeg jobber ved NB og kom over denne tråden tilfeldig. Vi setter veldig pris på - og er avhengige av - tilbakemeldinger av denne typen for å fange opp feil i produksjonen. Som det blir nevnt over her så er volumet stort, for tiden rundt 1.000 bøker i uka. Noen ganger går det skeis: sider mangler eller krøller seg under scanning, maskinvare svikter osv. Nyere bøker hvor alle opphavspersonene ikke har vært døde i 70 år kan også bli trukket fra Bokhylla-avtalen av rettighetshaver eller forlag - da forsvinner de fra vår tjeneste. 

 

Min erfaring med å melde inn slike feil er at de blir fikset relativt raskt når de går gjennom de rette kanalene. Jeg vil derfor gjerne at dere sender en e-post til meg på hakon.sundaune@nb.no med URL-en (altså nettadressen) til bøker som ikke virker. Så skal jeg personlig se til at de blir sendt en ny runde gjennom løypa og følge opp at de kommer ut i den andre enden. 

 

Og så vil jeg gjerne beklage hvis dere har prøvd tidligere og ikke fått svar. Sånn skal det ikke være. 

 

Med vennlig hilsen

Håkon Sundaune

Referansebibliotekar

Nasjonalbiblioteket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget set eg stor pris på.

 

Dersom ei bok vert trekt frå "bokhylla" går eg ut frå at ein vil få opp noko om at berre "metadata" er tilgjengeleg. I eksempelet mitt i #7 får ein opp ein dialogboks om at ein opnar ei bok i "den digotale bokhylla", og då skal vel også boka vere digitalt tilgjengeleg?

 

Elles lurer eg på om det er planar om å lage ei tekstbasert treffliste, slik det var før. Dette ville ha spart meg for mange klikk, og gjort det mykje enklare å finne relevante opplysningar om både slekt og anna. Ekstra kjekt ville det vere om det var mogeleg å få sjå kva treffa inneheld i materiale som eigentleg ikkje er digitalt tilgjengeleg, slik det var før. I mange tilfelle gjorde dette at ein fann dei opplysningane ein hadde bruk for utan å låne avisa eller boka, medan ein i andre tilfelle fekk vite om interessante bøker som kunne lånast evt. kjøpast, og som ein elles aldri hadde visst eksistensen av.

 

Eg meiner forresten å ha lese ein eller annan stad at det skal stå i avtalen med KOPINOR at det er berre bilete som skal tilgjengeleggjerast, og at denne avtalen dermed er årsaka til at ein ikkje kan lage ei tekstbasert treffliste. Stemmer dette?

 

Ei anna sak er at ei tekstbasert treffliste med personopplysningar frå ei så stor samling materiale som NB har digitalisert vil vere problematisk i forhold til personvern, Personvernomsyn er slik eg har forstått det også årsaka til at Norsk Lysingsblad ikkje er fritt tilgjengeleg i den digitale bokhylla.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mens du eventuelt venter på innskanning, kan boka lånes/lese på ikke mindre enn 3 bibliotek i Tromsø og flere andre universitetsbibliotek i landet. Gå inn på www.bibsys.no (Slik Lene Lauritzen har gjort), og gjør et søk.

 

Siden jeg har bibliotekbakgrunn fra UH-bibliotek, må jeg berømme Nasjonalbiblioteket som har plukket opp denne saken. Kanskje de skulle ha hatt et øye på diskusjonene i dette foraet, mange svar ligger på våre folke- og forskningsbibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sendt en e-post til Håkon Sundaune i NB med konkrete URL adresser på noen av de "døde" bøkene i biblioteket som jeg ønsker "reparert" snarest mulig. Vil med dette også oppfordre alle andre å sende ham e-poster innholdende "døde" URL-adresser til bøker som man har oppdaget. Ser ut som det har blitt en del elektroniske "døde hyllemetere" etter hvert. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Torbjørn: Ja, dersom boka er trukket vil man hjemmefra få meldingen "Tilgang til metadata" (vi har fortsatt lov til å tilgjengeliggjøre boka inne på NB - og digitalt fjernlån til norske bibliotek er også en mulighet, selv om dette kanskje er mest aktuelt for bøker som er vanskelige å få tak i på annet vis, se http://www.nb.no/Bibliotekutvikling/Tjenester/Depotbiblioteket/Digitalt-fjernlaan )

Ellers antar jeg at du er kjent med de to røde pilene som dukker opp til høyre i trefflista når du "muser" over et treff? Hvis du så beveger musa bort på disse pilene vil du få et utsnitt av stedene i dokumentet der søketermen din forekommer. Dette gjelder bare bøker som er digitalt tilgjengelig for deg, dessverre, men er allikevel et greit verktøy for å finne ut om et treff er relevant eller ikke. Jeg kan også (ikke alldeles objektivt) anbefale verktøyet som ligger på http://www.bibvenn.no/nbsok- dette lar deg gjøre noen ekstra avgrensninger direkte i søket samt visualisere treffene på en rekke forskjellige måter (enkel liste, infobokser, samme søk på nb.no etc,)

 

Det står ikke noe spesifikt om bilder i avtalen (som ligger her: http://www.nb.no/pressebilder/Avtaleomdigitalformidlingavboker.pdf). Derimot står det i §5:

 

Materialet gjøres tilgjengelig for lesing på skjerm med det visningsformat som til enhver tid tilbys på nb.no. Det skal ikke legges til rette for nedlasting eller utskrift av materialet før den opphavsrettslige vernetiden har utløpt.

 

Alf Kristian: Jeg har mottatt e-posten din og legger bøkene inn i feilmeldingssystemet vårt. Takk for det - det er ikke lett for oss å oppdage feil uten årvåkne brukere!
 

Hans Martin: Ja, vi prøver så godt vi kan å fange opp det som skjer - men det er helt klart enklest å hjelpe dersom folk kontakter oss direkte. Vi bemanner skranke, telefon, e-post, Twitter, Facebook og kommentarfeltet som ligger under hvert eneste objekt i våre samlinger på nb.no - så mulighetene for kontakt er mange! Og så hender det at vi kommer over ting vi muligens kan bidra med under våre daglige vandringer på internett, slik som det skjedde i dette tilfellet. Tråden har allerede avstedkommet flere e-postutvekslinger.

 

Hvis noen har ytterligere spørsmål og/eller feilmeldinger er det fint om disse rettes til veiledning@nb.no - som bemannes av flere og setter ære i å besvare alle henvendelser så punktlig og korrekt som mulig!

 

Igjen, vennlig hilsen

Håkon M. E. Sundaune

Endret av Håkon Sundaune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Ellers antar jeg at du er kjent med de to røde pilene som dukker opp til høyre i trefflista når du "muser" over et treff? Hvis du så beveger musa bort på disse pilene vil du få et utsnitt av stedene i dokumentet der søketermen din forekommer. (...)

 

Dette er så smått at det ikkje er mogeleg å lese på ein bærbar PC-skjerm iallefall. Dermed må ein klikke på kvart treff, laste inn heile boka eller avisa, og ofte må ein skrive inn søkjeordet på nytt inne i boka/avisa for å få treff. Dette er ganske tungvint og uoversiktleg, og difor ynskjer eg eit enkelt og greit tekstbasert "Google-søk" der ein med ein gong ser kva treffa går ut på. Trefflista bør inkludere "ikkje-tilgjengeleg"-materiale som deretter kan lånast eller evt. kjøpast (antikvariat) dersom det er relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I eksempelet mitt frå innlegg #7

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013060408001

er det eit kommentarfelt der ein ikkje kan kommentere utan å opprette ein brukar. Eg valde difor å bruke lenka for tilbakemelding til NB. Sidan har eg ikkje høyrt eit sukk om kvifor denne boka ikkje er lesbar, og det er ikkje blitt gjort noko med saka. Eg har forstått det slik av tidlegare debattar på forumet at denne boka har vore lesbar tidlegare, og det hadde difor vore litt interessant å få vite kva som er skjedd med boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Det står ikke noe spesifikt om bilder i avtalen (som ligger her: http://www.nb.no/pressebilder/Avtaleomdigitalformidlingavboker.pdf). Derimot står det i §5:

 

Materialet gjøres tilgjengelig for lesing på skjerm med det visningsformat som til enhver tid tilbys på nb.no. Det skal ikke legges til rette for nedlasting eller utskrift av materialet før den opphavsrettslige vernetiden har utløpt.

(...)

 

Er det rett å tolke dette som at mogeleggjering av utskrift av ei tekstbasert treffliste vil vere brot på avtalens §5? I så fall meiner eg at ein må prøve å få til eit unntak for trefflista når avtalen skal reforhandlast. Om då ikkje problemstillinga kan løysast reint teknisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er eksempel på oversiktleg tekstbasert treffliste med "ikkje-tilgjengeleg" (betalbart) materiale. Ei slik liste meiner eg at også NB må kunne tilby.

 

post-77-0-25532300-1442497561_thumb.jpg

 

Og slik ser NB si treffliste ut. Ingen kan greie å lese kva som skal stå på side 4:

post-77-0-13473400-1442497917_thumb.jpg

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med meg ønske om tekstutdrag i trefflisten - men jeg sitter dessverre ikke tett nok på utviklere og programmerere til å kunne gi noen forklaring på hvorfor dette hittil ikke har blitt implementert, om det har tekniske eller juridiske grunner. Jeg håper også på forståelse for at dette er hakket mer utfordrende når det gjelder aviser fra 1878 med gotiske typer - som blir automatisk OCR-behandlet - enn når det gjelder aviser fra 2015 som blir avlevert digitalt til Buyandread. Jeg ser at eksemplet ditt fra våre samlinger fungerer dårlig, men samtidig er funksjonen nyttig for andre materialtyper av nyere dato - så det som ikke hjelper noen kan være til nytte for andre.

 

Ditt eksempel i innlegg #7 er nå meldt inn til ny digitalisering. Så håper jeg at det blir gjort så fort som mulig.

 

Mvh,

Håkon Sundaune

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alf Kristian: Da har jeg sett på de bøkene du nevner i mailen din. Den første ("Tromsø-seminarister : biografiske oplysninger om seminarister som er dimittert fra (Trondenes og) Tromsø seminar : 1829-1879") finner jeg ingen digitale spor av - den kommer opp som ikke digitalisert i de søkene jeg gjør. Da har den enten ikke blitt digitalisert ennå, eller den har "ramlet ut" av en eller annen årsak. Hvorfor er ikke godt å si, men hvorom allting er så har jeg bestilt den til digitalisering og til innlemmelse i Bokhylla. Du hører fra meg når det skjer noe.

 

Den andre boka ("Klæbu seminar : et intellektuelt arnested på bygda 1839-1892") har vi digitalisert, men siden den ble utgitt i 2001 har vi ikke lov til å gjøre den tilgjengelig utenfor våre lokaler (Bokhylla-avtalen gjelder bare for bøker utgitt til og med 2000). Så denne får jeg ikke gjort noe med. 

 

Vennlig hilsen

Håkon Sundaune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med meg ønske om tekstutdrag i trefflisten - men jeg sitter dessverre ikke tett nok på utviklere og programmerere til å kunne gi noen forklaring på hvorfor dette hittil ikke har blitt implementert, om det har tekniske eller juridiske grunner. Jeg håper også på forståelse for at dette er hakket mer utfordrende når det gjelder aviser fra 1878 med gotiske typer - som blir automatisk OCR-behandlet - enn når det gjelder aviser fra 2015 som blir avlevert digitalt til Buyandread. Jeg ser at eksemplet ditt fra våre samlinger fungerer dårlig, men samtidig er funksjonen nyttig for andre materialtyper av nyere dato - så det som ikke hjelper noen kan være til nytte for andre.

 

Ditt eksempel i innlegg #7 er nå meldt inn til ny digitalisering. Så håper jeg at det blir gjort så fort som mulig.

 

Mvh,

Håkon Sundaune

 

 

 

Teksten som kjem fram når ein held musepeikaren over pila er for liten til at eg greier å lese det som står der, uavhengig av materialtype eller alder på materialet. Eg har prøvd dette med fleire PCar og nettlesarar, og har ikkje fått noko fornuftig ut av dette på nokon av dei. Det er mogeleg at dette fungerer på ein stor skjerm hos Nasjonalbiblioteket, men på ein bærbar PC fungerer det ikkje. Retting: det ser faktisk ut som om du har rett i at det fungerer for nokre av bøkene. Skal den bildebaserte trefflista vere nyttig utanom desse bøkene må det gjerast noko med visninga.

 

Ei tekstbasert treffliste er ei tekstbasert treffliste, enten det gjeld ei dårleg OCR-tolking av gotisk skrift eller skrift frå nyaste digitale utgåve. OCR-teksten er der, så kvifor i all verda kan ein ikkje vise denne i ei tekstbasert treffliste? Dersom trefflista er tekstbasert får ein sjå teksten slik som den er blitt tolka, og får ei forklaring på kvifor ein får merkelege treff i materiale som eigentleg ikkje inneheld søkjeordet. Når ein ser trefflista forstår ein raskt kvifor ein får så mange irrelevante treff, og at sannsynlegheita for at det ein leitar etter er søkbart er lita, men ikkje heilt vekke. Sjølve søkjefunksjonen (tekstbasert eller ikkje) er mest nyttig for nyare utgåver, men OCR-teksten inneheld også då mange feil. Alt dette lærte eg ved å bruke den gamle trefflista frå før 2012(?). Nye brukarar får ikkje denne mogelegheita slik det fungerer no. Så eg meiner faktisk at det er endå viktigare at ei treffliste med aviser frå 1878 er tekstbasert enn at Buyandread-lista er det.

 

Ei tekstbasert treffliste er også viktig av andre grunnar. Når ein får sjå korleis skrifta er blitt tolka kan ein også prøve alternative måtar å søkje på. F.eks. er det ofte størst problem med dei nordiske bokstavane a, ø og å. I OCR-teksten vil ein f. eks. sjå at ø ofte vert o. Dermed kan ein f. eks. søkje på "Torbjorn" i staden for "Torbjørn". Dette er nyttig informasjon for den som er brukar. Eit anna eksempel er at namn i gamle aviser ofte får mellomrom mellom bokstavane. Då må ein f. eks. søkje på "I g e l k j o n" for å finne det ein leitar etter. Dette hadde eg aldri visst dersom eg aldri hadde sett ei tekstbasert treffliste.

 

Eg håpar at du formidlar desse synspunkta vidare til utviklarane og programmerarane, og det hadde også vore interessant å få ei forklaring på kvifor ein har valt å ikkje ha mogelegheit for ei tekstbasert treffliste og (viktigast av alt) om dette er noko som ein evt. kjem til å gjere noko med. Dersom eg får eit skikkeleg svar på dette kan eg slå meg til ro med det (sjølv om eg eventuelt helst hadde sett at svaret var annleis), elles vil eg halde fram med å irritere meg over at denne løysinga kunne ha vore så mykje betre.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.