Gå til innhold
Arkivverket

Etterlysning: Hjelp til å finne John Lie, født 1919-20


Espen Sundheim.
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har letet etter John i "alle" kirkebøker for døpte både i Kristiansand og Stavanger og områdene rundt for å tidsfeste fødselen/dåpen til John Lie.  

Foreldre var Josef Tommy Lie f. 1897 Flekkefjord og Johanne Marie Olsen f. 1897 i Kristiansand. Familien emigrerte til Amerika i 1923. Først reiste Josef, så kom Johanne og John noen måneder senere på høsten, og da var John 3 år gammel. Familien er å finne både i Ellis Island databasen, og folketellinger for Brooklyn New York i 1930 og 1940.

I 1940 ser det ut til at John er i militæret.  Josef her i folketelling for Flekkefjord 1910.

 

Josef og Johanne giftet seg i Stavanger 1919, slik at man derfor skulle anta at John er født ca 1919-20 i Stavanger:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=37&uid=162511&js=j

 

Se forøvrig min etterlysning på egen web her.  Vi kjenner heller ikke skjebnen til John. Histoien var at han mønstret på et skip og døde i en ulykke, men vi har ingenting bekreftet. Mye tyder på at han var med i 2re verdenskrig, og kanskje døde i Tunis, men dette er ytterst ubekreftet. Johanne dør i 1948, og Josef dør i 1964, og det hele virker som en noe trist ende for den grenen av familien.

 

Håper det er noen som har noen triks for å få lokalisert ham i kirkebøkene.

 

Espen

 

 

Endret av espen su
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har du forsøkt å bla gjennom fødselsregistrene for Stavanger for årene 1919 til 1920. Disse ligger også på digitalarkivet, sammen med kirkebøkene. I disse vil du også

finne foreldre som ikke var medlem av statskirken. Du bør sjekke Domkirken, St. Petri, St. Johannes og Hetland (området rundt Stavanger).

 

Lykke til!

 

 

Med hilsen

Jan Alsvik

Statsarkivet i Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

 

Det ser ikke ut som om fødselsregistrene for Kristiansand ligger på digitalarkivet.

 

 

Med hilsen

Jan Alsvik

Statsarkivet i Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har du forsøkt å bla gjennom fødselsregistrene for Stavanger for årene 1919 til 1920. Disse ligger også på digitalarkivet, sammen med kirkebøkene. I disse vil du også

finne foreldre som ikke var medlem av statskirken. Du bør sjekke Domkirken, St. Petri, St. Johannes og Hetland (området rundt Stavanger).

 

Lykke til!

 

 

Med hilsen

Jan Alsvik

Statsarkivet i Stavanger

Hei, og takk for svar.

 

Jeg har igrunn bladd igjennom alle disse, men jeg må sjekke Hetland en gang til for sikkerhets skyld.

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge manifestet på Ellis Island er John født i Kristiansand

Hei og takk for svar!

 

Det var godt observert.  Jeg hadde faktisk notert Kristiansand i min database, men var usikker på hvor jeg hadde det ifra. Det gjør at jeg skifter fokuset tilbake til Kristiansand.  Som Jan nevner under så er ikke selve fødselregistrene tilgjengelige enda, så jeg må nok kanskje besøke statsarkivet i Kristiansand.

Har igrunn bladd igjennom kirkebøker både for Kristiansand og Oddernes, men tar nå en ny runde.

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emigrasjon: http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000382103

 

Lenkene dine til kirkebøker virker ikke, kan du legge inn permanente lenker så vi kan se vielse osv?

 

Her er lenken for klokkerbok St.Johannes side 33 nr 62:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=37&uid=162511&js=j

 

(hvordan lager jeg en permalenke egentlig?)

 

mvh

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

(hvordan lager jeg en permalenke egentlig?)

 

mvh

Espen

Den virker heller ikke etter ca 30 min.

 

Her er forklaring

http://forum.arkivverket.no/topic/183464-hvordan-lage-en-fungerende-lenke-fra-en-kirkebokside-en-kort-veiledning/?p=1557019

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Klokkerbok nr. B 7 (1917-1932), Ekteviede 1919, side 33.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4471&idx_id=4471&uid=ny&idx_side=-37

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060616020037.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emigrantar frå Stavanger 1903-1928

 

27487

3068 1923 aug. 25 Johanne Marie Lie f g Elektriker 1897 Stavanger Newyork ja Reiser til sin mand

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=Stav1903&gardpostnr=27487&personpostnr=27487#nedre

 

 

27488 3069 1923 aug. 25 John Lie m ug Elektriker 1919 Stavanger Newyork ja Reiser med sin mor

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=Stav1903&gardpostnr=27488&personpostnr=27488#nedre

 

Kanskje litt feil at John står ført som elektriker da han emigrerte i 1923?

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Jeg har ikke hatt noe videre hell med å gå igjennom kirkebøkene enda en gang, hverken i Kristiansand eller Stavanger. Antar svaret kanskje ligger i de manglende fødselprotokoller i Kristiansand, eller at eventuelt dåpen kanskje har funnet sted "på veien" fra Kristiansand til Stavanger (hvor de jo giftet seg i 12.07.1919).

Takk for hjelp så langt.

mvh

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

 

Det ser ikke ut som om fødselsregistrene for Kristiansand ligger på digitalarkivet.

 

 

Med hilsen

Jan Alsvik

Statsarkivet i Stavanger

 

Hei og takk,

 

Jeg spurte arkivet i Kristiansand om hjelp, og der var det en vennlig sjel som letet igjennom protokollene for "heile sørlandskysten" for meg, sitat:

 

"I håp om å finne en innførsel på John Lie, har jeg undersøkt følgende fødselsregistre for årene 1919-1921: Kristiansand, Oddernes, Tveit, Greipstad, Søgne, Halse, Harkmark, Mandalm Farsund, Flekkefjord, Nes, Hidra.

Jeg har dessverre ikke klart å finne noen innførsel for John Lie i noen av de ovennevnte registrene.

Med vennlig hilsen

Geir V. P. "

Sitat slutt.

 

Dette kan kanskje tyde på at svaret med større sannsynlighet allikevel ligger i Stavanger regionen.

 

Mvh

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det høres ikke sannsynlig ut, siden fødested var oppgitt til å være Kristiansand. - Det er vel ikke helt utenkelig at han kan være "uteglemt" - hvis foreldrene for eksempel ikke var i statskirken, så kan det jo tenkes at det ikke ble gitt beskjed i forbindelse med fødselen, eller at det ved en feil, ikke ble innført. Du kan jo selv bla gjennom det som finnes av digitaliserte fødselsregister for Stavanger-regionen. Det er ikke så mye vi kan bidra med i tillegg til det.

Ellers så letter jeg gjerne på hatten for den personen som bladde gjennom alle disse Sørlands-fødselsregistrene for deg!

 

Med hilsen

 

Jan Alsvik

Statsarkivet i Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
On 19/06/2015 at 2:15 PM, espen su said:

Hei.

 

Jeg har letet etter John i "alle" kirkebøker for døpte både i Kristiansand og Stavanger og områdene rundt for å tidsfeste fødselen/dåpen til John Lie.  

Foreldre var Josef Tommy Lie f. 1897 Flekkefjord og Johanne Marie Olsen f. 1897 i Kristiansand. Familien emigrerte til Amerika i 1923. Først reiste Josef, så kom Johanne og John noen måneder senere på høsten, og da var John 3 år gammel. Familien er å finne både i Ellis Island databasen, og folketellinger for Brooklyn New York i 1930 og 1940.

I 1940 ser det ut til at John er i militæret.  Josef her i folketelling for Flekkefjord 1910.

 

Josef og Johanne giftet seg i Stavanger 1919, slik at man derfor skulle anta at John er født ca 1919-20 i Stavanger:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=37&uid=162511&js=j

 

Se forøvrig min etterlysning på egen web her.  Vi kjenner heller ikke skjebnen til John. Histoien var at han mønstret på et skip og døde i en ulykke, men vi har ingenting bekreftet. Mye tyder på at han var med i 2re verdenskrig, og kanskje døde i Tunis, men dette er ytterst ubekreftet. Johanne dør i 1948, og Josef dør i 1964, og det hele virker som en noe trist ende for den grenen av familien.

 

Håper det er noen som har noen triks for å få lokalisert ham i kirkebøkene.

 

Espen

Hei igjen.

 

Som en oppfølging i denne saken er at jeg lykkes med å finne John Lee død i form av avisartikkel i Brooklyn.  Avisartikkelen bekrefter slektskap til moren, Marie Lee, og bostedsadressen.

Videre har jeg også lykkes å fastsette fødselsdato til 19 nov 1919, som står påskrevet farens, Josef, sin "naturalization" 28.okt.1928. Men, jeg har fortsatt ikke funnet noe bekreftende i noen kirkebøker eller fødselsregister, hverken i Kristiansand eller Stavanger.

 

John var soldat, og falt under et slag i Nord Africa i 1943, og er gravlagt i Carthagena i Tunis.

Jeg er nå i ferd med å skrive til amerikanske myndigheter for å få utskrift av militære kilder.

 

Mvh Espen Sundheim

Quote

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne artikkelen fra Rogalands Avis fra 20. juli 1970 påstår at Josef Tommy Lie døde i Nord-Afrika i 1943....  Intervju med broren Reinert Lie som skal sykle til Marokko for å finne graven hans.

https://beta.nb.no/items/5b9cd88ebb09affc26ccfef754b2bd07?page=0&searchText="JOSEF TOMMY"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Sven Hjortland said:

Denne artikkelen fra Rogalands Avis fra 20. juli 1970 påstår at Josef Tommy Lie døde i Nord-Afrika i 1943....  Intervju med broren Reinert Lie som skal sykle til Marokko for å finne graven hans.

https://beta.nb.no/items/5b9cd88ebb09affc26ccfef754b2bd07?page=0&searchText="JOSEF TOMMY"

Hei Sven,

dette var en uventet vending. Jeg har letet etter Josef sine slekninger i Flekkefjord, om mulig Stavanger, så når dette dukker opp bekrefter jo det at de finnes. Skal lure på om Reinert hadde barn?  Jeg skulle gjerne hørt om resten av turen hans til Marokko?  men jeg mistenker at han ikke hadde hell med å finne Josef der. Han levde nemlig til 1964 i Los Angeles. Hans grav dukket opp på "FindaGrave". Fødselsdato stemmer, og dessuten tror jeg ikke Josef kjempet i 2re verdenskrig da han allerede var for gammel (født i 1897). Fant førøvrig at Reinert døde 15.11.1974, gravlagt på Revheim i Stavanger. Nekrolog 19.11.74 Gravferd 21.11.1974.

 

Men, sønnen til Josef som heter John, var født 19 Nov 1919 i Kristiansand eller Stavanger, han var soldat i 2re verdenskrig, og jeg som nevnt nylig funnet bekreftelse på at han omkom under et slag i Nord Afrika i 1943, ref avis lenke i forrige post. Dette vekker jo et nytt mysterium, hvorfor hadde ikke Reinert hørt fra broren sin etter krigen, da han levde helt til 1964?  Vår familie hadde kontakt med Josef og Marie Lee i New York under krigen, men min mor hørte ikke noe mer fra dem etter krigen. Det var nok en tragisk og vanskelig tid etter at de mistet sønnen sin, og Marie døde så i 1948, hvor ekteparet da hadde bodd i Douglas, Cochiese, Arizona fra 1946-48 iflg dødsattesten.

 

Skulle noen etterkommere av LIE familien i Flekkefjord, så ta gjerne kontakt via min etterlysning på min egen webside. Har noen bilder av Josef?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.