Gå til innhold
Arkivverket

Knut Stiansen Våje i Drangedal - en helt ny teori.


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Bortsett fra at det var Stian Henriksen, ikke Helleksen, og gården var Kvastad, ikke Kvestad. Heljes andre ektemann var Jens Torsen Espeland. Jeg har notert at Torborg d.y. døde 17/3-1736. Jeg kan også nevne at den omtalte Thor Haraldsen Mo skjøtet 2 huder i Åkvåg til Gunlek Ellevsen Åkvåg i 1712. Dette var det tidligere krongodset, som skiftet eier flere ganger i løpet av kort tid, og som nevnte Jens Torsen eide på vegne av sine stedøtre i 1690. Kan noen bekrefte at Stian Jensens kone Taran fra Hennseid var en Halvorsdatter ? Jeg har notert at hun var en Aasulsdatter. Og så var der jo også Torborg Stiansdatter d.e. ca. 1655-1718. Gift først med Ole Jensen d.e. Sannes, beslektet i 3. ledd, og andre gang med Tallak Sveinungsen Grimeland ca. 1652-1715. Skiftet etter Torborg d.e. ble holdt den 6/9-1718. Hun sto da som eier av 3 kalveskinn i Landsverk, 1 hud og 7,5 kalveskinn i Kvastad, og 3 og 3/4 kalveskinn i Gåskjenn. Resten av arvegodset i Gåskjenn må ha blitt fordelt på Torborg og Tallaks barn. 

 

Tallak var lensmann i Holt fra 1694 til 1709. Skiftet etter Tallak ble holdt den 4/7-1715. Han overtok farsgården på Grimeland, og ble også eier av Kvastad gjennom sitt ektemål med Torborg, som hadde odelsrett til slektsgården. Ved skiftet sto Tallak som eier av 2,5 hud i Gåskjenn, 1 hud og 7,5 kalveskinn i Kvastad, og 3 kalveskinn i Landsverk i Gjerstad. Han må dermed ha solgt Grimeland, eller gjort et makeskifte med Gåskjenn. Den 19/7-1701 tiltransporterte kreditorene etter Tallaks bror Tellev hans eiendom på 1 hud og 3 kalveskinn i Gåskjenn til Tallak Sveinungsen Kvastad. Den 2/9-1701 ble ytterligere 11 og 1/4 kalveskinn i Gåskjenn pantsatt til Tallak fra en rekke arvinger etter Ingeborg Torjesdatter Jorkjenn. Den 22/3-1702 transporterte Tallak 7 kalveskinn i Hagestad til Anders Christensen og Knud Jonsen Hagestad. Dette var en eiendom han hadde fått som pantegods fra Ole Christensen Hagestad den 23/11-1672.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, her gikk det litt for fort. Det er selvfølgelig Aasoldsdtr. og ikke Halvorsdtr.

Dette var min feil

Har nå rettet dette

 

mvh Ragnar Halvorsen

Endret av Ragnar Halvorsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian Jensens kone  var Taran Aasulvsdatter Henneseid. Hennes far var Asulv Aasulvsen Henneseid, sønnesønn til Eiliv Solberg. 

Det var to Olav Jensen inne i bildet her. De var brødre, sønner av Jens Knutsen, og kalt store og lille Olav i følge Sannes. Store Olav var gift 1g med Åse Torsdatter Sannes 2g med Anne Aasulvsdatter. Lille Olav var den som hadde løst kongebrev for å gifte seg med Torborg 2 Stiansdatter, men han døde før de ble gift. Hans første kone het Anne Olsdatter og døde 1700. Torborg Stiansdatter var først gift med Åsulv Knutsen siden med Stian Olson Sannes. Hun døde 1730. ( Kilde: Slektsregister for Drangedal)

Jeg kan ikke se at Torberg 1 var gift med Ole Jensen d.e. i første ekteskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Helge Berntsen skrev:

Bortsett fra at det var Stian Henriksen, ikke Helleksen, og gården var Kvastad, ikke Kvestad.

Vet du noe mer om opphavet til Stian Henriksen Kvastad?, og om han muligens hadde en bror Henrik (Henriksen Henneseid ca.1665-1709) som også kan ha havnet i Drangedal?

 

mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Ragnar Halvorsen said:

Vet du noe mer om opphavet til Stian Henriksen Kvastad?, og om han muligens hadde en bror Henrik (Henriksen Henneseid ca.1665-1709) som også kan ha havnet i Drangedal?

 

mvh Ragnar Halvorsen

 

Kjenner kun til brødre Gierul og Christen. Gierul var gift 2 ganger, første gang med Allou Albretsdatter, og andre gang med Rannei Stiansdatter, men han fikk ingen barn i sitt andre ekteskap. Skiftet etter Gierul ble holdt den 7/7-1701. Han sto da som eier av 3 og 3/4 kalveskinn i Gåskjenn, og 7 kalveskinn i Kvastad. Den 3/5-1702 inngikk Rannei Stiansdattr follaugsavtale med sin stesønn Henrik, om at "han skulle fø henne, og få jordegodset hennar, 7 kalveskinn i Kvastad".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Mariken Øvrebø said:

Stian Jensens kone  var Taran Aasulvsdatter Henneseid. Hennes far var Asulv Aasulvsen Henneseid, sønnesønn til Eiliv Solberg. 

Det var to Olav Jensen inne i bildet her. De var brødre, sønner av Jens Knutsen, og kalt store og lille Olav i følge Sannes. Store Olav var gift 1g med Åse Torsdatter Sannes 2g med Anne Aasulvsdatter. Lille Olav var den som hadde løst kongebrev for å gifte seg med Torborg 2 Stiansdatter, men han døde før de ble gift. Hans første kone het Anne Olsdatter og døde 1700. Torborg Stiansdatter var først gift med Åsulv Knutsen siden med Stian Olson Sannes. Hun døde 1730. ( Kilde: Slektsregister for Drangedal)

Jeg kan ikke se at Torberg 1 var gift med Ole Jensen d.e. i første ekteskap.

 

Takk for denne klargjøringen, Mariken !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2018 den 22.22, Helge Berntsen skrev:

 

Kjenner kun til brødre Gierul og Christen. Gierul var gift 2 ganger, første gang med Allou Albretsdatter, og andre gang med Rannei Stiansdatter, men han fikk ingen barn i sitt andre ekteskap. Skiftet etter Gierul ble holdt den 7/7-1701. Han sto da som eier av 3 og 3/4 kalveskinn i Gåskjenn, og 7 kalveskinn i Kvastad. Den 3/5-1702 inngikk Rannei Stiansdattr follaugsavtale med sin stesønn Henrik, om at "han skulle fø henne, og få jordegodset hennar, 7 kalveskinn i Kvastad".

Takk for svar Helge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

https://media.digitalarkivet.no/view/37808/920

Det er flere puslespillbiter vedrørende Rosseland og Berge iblant de nye diplomene. Av denne framgår at det fantes to Joensdøtr, Tyri og Aasil,  som hadde arvet eierparter i Rosseland. Disse ble pantsatt til Albret og NilsTorvildsensønner Berge i 1657. I 1661 makeskiftet Aasil sine to kalveskind i Rosseland til Nils Berge og fikk 1 kalveskind i Rinsfjeld(?) tilbake.

Tyri var gift med Knut Oelsen Vestøl, mens Aasil handlet på egne vegne.

Er det nooen som har opplysninger om Jon som var faren deres?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå utvider du persongalleriet betydelig her, Mariken - og disse opplysningene er nye for meg. Vi må jo snakke om døtre av Jon Nielsen Vestøl (ca. 1592-1674), g.m. Ingeliv Arnesdatter, sønn av Niels Vestøl, som er nevnt ved kongehyldningen i 1610, og som Krone- og leilendingsbonde på Vestøl samme året. Jeg kjenner kun en datter av Jon Nielsen, som var gift med Gregers Halvorsen Sletta i Holt (ca. 1620-1693). Gregers overtok farsgården på Sletta. I tillegg arvet hans kone hennes fars eierdel på 2 huder i Sandaker i 1674, foruten hennes søsterlodd i Vestøl. Den 13/12-1678 fikk Gregers pant i 2 kalveskinn i Baasland fra Ole Jacobsen Baasland. Dette pantebrevet ble fremlagt av Gregers sønn Halvor da skiftet etter Gregers ble holdt den 12/10-1693. Og så kommer du med Tyri og Aasil, som har eierdeler i Rosseland. Gården Rinsfjeld refererer til Reinsfjeld i Dypvåg, som er involvert i mange eiendomsstrider gjennom årene.

 

På gården Rosseland finnes det et gammelt dokument datert 16/5-1643, hvor familien Jonsen på Rosseland bekrefter å ha solgt 10 kalveskinn i gården til Torvild Berge for 100 riksdaler. Dette ble senere bekreftet av lagretten på Tveite. Men hvem er denne Jonsen-familien, og var de bosatt på Rosseland ? Eller er det Jonsen-familien på Vestøl ? Jon Nielsen Vestøl kjøpte omkring 1647 2 huder i Sandaker av presten Erik Fredriksen Eskeland for 304 riksdaler, 1/2 hud av Torje Eskeland for 36 riksdaler og 1/2 hud av Oluff Gundersen Flosta for 40 riksdaler og han ble dermed eier av hele gården. Han eide 1 hud i Vestøl, og han er senere oppført med 2 huder og 3 geiteskinn i 1674, og i 1666 brukte han 3 huder, mens broren Laurits brukte 2 huder, og Niels Sunde 1 hud.

 

Halvor Gregersen Sletta, far til Gregers, er nevnt i forbindelse med et arveskifte om Rosseland i Holt datert 1632, men brevet er dessverre ufullstendig. 

Gregers Halvorsens datter Magnhild (ca. 1665-1735) ble gift med Nils Torvildsen Berges sønn Tiøstel, men det er jo en nyere relasjon.

 

Men hvordan fremkommer tilknytningen til Rosseland og Torvildsenbrødrene ? Albret Torvildsens sønn Clemet var bosatt på Rosseland. Han og hans andre kone ga opp boet sitt den 12/12-1707, og de sto da som eiere av 5 kalveskinn i Rosseland. Nils Torvildsen sto som eier av 0,5 hud i Rosseland i 1661, d.v.s. halve gården. Ved oppgivelsesskiftet til Nils og hans kone den 24/11-1692 fikk sønnen Albret 7 kalveskinn i Rosseland. Litt å tenke på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke Mariken som utvider persongalleriet, Helge - men det diplomet hun lenker til (datert 23. januar 1658).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De personene som nevnes i diplomet fra 23. januar 1658, er altså en Knut Olsen Vestøl-eie, gift med Tyri Jonsdatter, som pantsetter konas eiendom og odel i Rosseland til Albret og Niels Torvildsen Berge for 38 daler.  Det samme gjør Tyris søster, Aasild Jonsdatter, på egne vegne.

 

Jon og Niels Vestøl er vitner på at Knut Olsen pantsetter parten i Rosseland med konas samtykke (ref. til et brev datert på Vestøl 18. desember 1657).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Helge Berntsen skrev:

På gården Rosseland finnes det et gammelt dokument datert 16/5-1643, hvor familien Jonsen på Rosseland bekrefter å ha solgt 10 kalveskinn i gården til Torvild Berge for 100 riksdaler. Dette ble senere bekreftet av lagretten på Tveite. Men hvem er denne Jonsen-familien, og var de bosatt på Rosseland ? Eller er det Jonsen-familien på Vestøl ? Jon Nielsen Vestøl kjøpte omkring 1647 2 huder i Sandaker av presten Erik Fredriksen Eskeland for 304 riksdaler, 1/2 hud av Torje Eskeland for 36 riksdaler og 1/2 hud av Oluff Gundersen Flosta for 40 riksdaler og han ble dermed eier av hele gården. Han eide 1 hud i Vestøl, og han er senere oppført med 2 huder og 3 geiteskinn i 1674, og i 1666 brukte han 3 huder, mens broren Laurits brukte 2 huder, og Niels Sunde 1 hud.

 


Dette er stoff jeg ikke har jobbet med, men Sv. Svensen nevner i Holt. En bygdebok (1940) en Jon Rosseland som oppsitter på Rosseland i 1620 - som han antar kan ha vært far til den søskenflokken som solgte 10 ksk i Rosseland til Torvild Berge i 1643.  Han identifiserer denne søskenflokken slik:  Nils Jonsen Rosseland, Åshild Jonsdatter, Torborg Jonsdatter - samt Knud Olsen Vestøl som handler på konas vegne (Turid (Tyri) Jonsdatter).

 

Svensen antar ellers at den Kirsten Nielsdatter Rosseland, som i OM 1624 eier 1 hud i Rosseland (hennes manns odel) sammen med sine barn, må ha vært Jon Rosselands enke.

 

Lenken i Marikens innlegg 358 åpenbarer også et diplom datert Berge 16. september 1661 (som jeg i første omgang overså).  Det dreier seg der om et makeskifte mellom Nils Torvildsen Berge og Tyri Jonsdatter Rosseland (altså Knut Olsen Vestøls kone). De bytter odel mot odel, slik at Nils Berge får 2 ksk i Rosseland mot at Tyri Jonsdatter får 1 ksk i Reinsfjell (Nils Berges kones odel) + 38 riksdaler (som samsvarer med pantsettelsesbeløpet fra 1658).

 

Rosseland var en ødegård på 1 hud, og 10 ksk var altså solgt til Berge i 1643 - slik at etter makeskiftet i 1661 ble Berge-familien eiere av hele Rosseland.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎17‎.‎04‎.‎2018 den 19.51, Mariken Øvrebø skrev:

https://media.digitalarkivet.no/view/37808/920

Det er flere puslespillbiter vedrørende Rosseland og Berge iblant de nye diplomene. Av denne framgår at det fantes to Joensdøtr, Tyri og Aasil,  som hadde arvet eierparter i Rosseland. Disse ble pantsatt til Albret og NilsTorvildsensønner Berge i 1657. I 1661 makeskiftet Aasil sine to kalveskind i Rosseland til Nils Berge og fikk 1 kalveskind i Rinsfjeld(?) tilbake.

Tyri var gift med Knut Oelsen Vestøl, mens Aasil handlet på egne vegne.

Er det nooen som har opplysninger om Jon som var faren deres?

Dette har jeg skrevet i mine notater Mariken.

 

I Holt bygdebok, side 691, under gården Rosseland, nevnes et gammelt brev datert 16. Mai 1643. Nils Jonsen Rosseland, Åskild Jonsdatter, Torborg Jonsdatter og Knut Olsen Vestøl på sin kone Turid Jonsdatters vegne, har solgt til Torvild Berge i Holt, 10 kalveskinn i Rosseland for 100 riksdaler. Dette var Vestøl i Vegusdal.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Jon Vestøl er en Nilsen har jeg ikke noe bevis for ennå.

 

Det står i kildene at Jon Nilsen Vestøl kjøpte ca. 1647 2 huder i Sandåker av presten Erik Fredriksen Lindland i  Gjerstad for 304 riksdaler.

 

Beviset for Nilsnavnet her har jeg ikke.

 

Jon (Nilsen), født ca. 1592 (72 år i 1664) hadde en datter, gift med Gregers Halvorsen Sletta i Holt, og kanskje ei til

 

Nils Vestøl, nevnt 1610, har i alle fall sønnene Lars, Nils og Gram og muligens ei datter gift med Jens Sunde

 

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Dette har jeg skrevet i mine notater Mariken.

 

I Holt bygdebok, side 691, under gården Rosseland, nevnes et gammelt brev datert 16. Mai 1643. Nils Jonsen Rosseland, Åskild Jonsdatter, Torborg Jonsdatter og Knut Olsen Vestøl på sin kone Turid Jonsdatters vegne, har solgt til Torvild Berge i Holt, 10 kalveskinn i Rosseland for 100 riksdaler. Dette var Vestøl i Vegusdal.


Hva er kildebegrunnelsen for at det her er snakk om Vestøl i Vegusdal, Torbjørn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Oddbjørn Johannessen skrev:


Hva er kildebegrunnelsen for at det her er snakk om Vestøl i Vegusdal, Torbjørn?

Ja si det du. Jeg har lest det et sted for mange år siden, men hvor var nå det. Jeg har tatt det for gitt at det stemmer, for det var i en forøvrig seriøs sammenheng. Men når det nå dukker opp at Jon og Nils Vestøl og Halvor Gregersen Sletta nevnes så tviler jeg veldig på det jeg leste den gang.

 

Nå har jeg riktignok en Ellef Knutsen Vestøl som skal være født ca. 1639 (62 år i 1701). Gift første gang med ukjent dame og andre gang 1695 med Birgitte Ellefsdatter Lunden søndre. Han kan jo være Knut Olsens sønn. Spennende.

 

I første ekteskap var det en datter:

 

A) Åse Ellefsdatter. Skifte 23. januar 1697. Gift med Bjørn Håvorsen Sandaker. Fra Heiland. I skiftet er hennes far Eiliv Knutsen Vestøl tilstede. Bjørn døde 9. august 1750 og kalles da 101 år 11 måneder gammel. Skifte 25. februar 1751.

 

I andre ekteskap en sønn:

 

B) Ole Ellefsen, født ca. 1699. 2 år i 1701.

 

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Ja si det du. Jeg har lest det et sted for mange år siden, men hvor var nå det. Jeg har tatt det for gitt at det stemmer, for det var i en forøvrig seriøs sammenheng. Men når det nå dukker opp at Jon og Nils Vestøl og Halvor Gregersen Sletta nevnes så tviler jeg veldig på det jeg leste den gang.

 

Nå har jeg riktignok en Ellef Knutsen Vestøl som skal være født ca. 1639 (62 år i 1701). Gift første gang med ukjent dame og andre gang 1695 med Birgitte Ellefsdatter Lunden søndre. Han kan jo være Knut Olsens sønn. Spennende.

 

I første ekteskap var det en datter:

 

A) Åse Ellefsdatter. Skifte 23. januar 1697. Gift med Bjørn Håvorsen Sandaker. Fra Heiland. I skiftet er hennes far Eiliv Knutsen Vestøl tilstede. Bjørn døde 9. august 1750 og kalles da 101 år 11 måneder gammel. Skifte 25. februar 1751.

 

I andre ekteskap en sønn:

 

B) Ole Ellefsen, født ca. 1699. 2 år i 1701.

 

TSK.

 

Slik jeg ser det (ut fra en halvkvalifisert gjetting), er det vel mest naturlig å tenke seg at det er snakk om Vestøl i Gjerstad - særlig fordi Jon og Niels Vestøl nevnes som vitner på at pantsettelsen skjer med samtykke fra Knuds kone, Tyri Jonsdatter.

 

Det er imidlertid verd å merke seg at i diplomet datert 23. januar 1658 ser det ut til at Knud Olsen knyttes til en (husmanns)plass under Vestøl: "Knud Oelsßøn westøel Eje".  Knud og Tyri kan også ha bodd en periode på Rosseland.  I diplomet datert 16. september 1661 kalles Tyri nemlig "Tyrj Jonsdaatter Roßeland".  Jeg har ellers registrert at i Skattematrikkelen 1647 er to brukere nevnt på Rosseland:  Knud Olufsenn og Knud Biørnnsenn (kan denne Knud Olufsenn være identisk med Knud Olsen Vestøl-Eie?).  De bruker 1/2 hud hver i gården, som de leier av Thorbber Berge (som muligens er mor til Niels og Albret Torvildssønner Berge).  I koppskatten 1645 nevnes bare "Knud Biørnsen och hanns quinnde".

Endret av Oddbjørn Johannessen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Oddbjørns argumenter er sterke når det gjelder at vi skal holde oss til Vestøl i Gjerstad her. Thorbber Berge er utvilsomt enken etter Torvild Albretsen, Torborg Halvorsdatter fra Songe/Barbu, mor til Niels og Albret, og hun leide altså ut hele gården i 1647. Det som er litt forvirrende er at Aasild Jonsdatter så sent som i 1661 makeskiftet 2 kalveskinn i Rosseland med Niels Albretsen, mot 1 kalveskinn i Reinsfjeld, men salget i 1643 omfattet jo bare 10 kalveskinn, og resten kan ha blitt pantsatt, og oppgjort ved dette makeskiftet.

 

Mye tyder jo på at vi også snakker om den samme Knud Olsen her, g.m. Turi Jonsdatter, men jeg ser ingen god kandidat til Knud Bjørnsen, som var bruker samtidig ? Jeg har også notert meg Ellef Knudsen som en mulig sønn, men jeg har ikke sett dette påvist noe sted, og jeg har ingen kunnskap om hva det ble av den nevnte sønnen Ole Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å følge Rosselands historikk i lensregnskapene. Det ser ikke ut som om gården er nevnt i landskattelister o.l. i første del av 1600-tallet - men Svensen (Holtsboka) har altså likevel funnet brukeren Jon Rosseland i 1620 - og antakelig er Kirsten Nielsdatter, som i OM 1624 sitter med 1 huds odel etter ektemannen (sammen med sine barn) denne Jons enke.  

 

Rosseland må på et tidspunkt ha blitt skilt ut fra Berge, og Svensen (Holtsboka) spekulerer på om Rosseland opprinnelig har vært Berges "hestehage" (jf. ross = hest).

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Oddbjørn Johannessen skrev:

Det er ikke lett å følge Rosselands historikk i lensregnskapene. Det ser ikke ut som om gården er nevnt i landskattelister o.l. i første del av 1600-tallet - men Svensen (Holtsboka) har altså likevel funnet brukeren Jon Rosseland i 1620 - og antakelig er Kirsten Nielsdatter, som i OM 1624 sitter med 1 huds odel etter ektemannen (sammen med sine barn) denne Jons enke.  

 

Rosseland må på et tidspunkt ha blitt skilt ut fra Berge, og Svensen (Holtsboka) spekulerer på om Rosseland opprinnelig har vært Berges "hestehage" (jf. ross = hest).

 

Jeg hadde nok lest litt overfladisk i lensregnskapene, for etter en ny gjennomgang av landskattelistene, fant jeg Kiersten Rosseland (Rösseland) nevnt som oppsitter fra 1624 (kanskje litt før) t.o.m. 1627.  Fra og med 1628 og fram til slutten av 1630-årene heter brukeren Ole (Oluf) Jonsen Rosseland.  Det er nærliggende å tenke seg at han kan være en sønn av Jon Rosseland (n. 1620) og Kirsten (Nielsdatter) - selv om han ikke er nevnt i den søskenflokken som selger 10 ksk i Rosseland i 1643. Han er sannsynligvis død på det tidspunktet.

 

Oppsummert:

Rosseland er altså regnet som ødegård (1 hud), og ødegårdmannen fra 1614 (muligens litt før) t.o.m. 1620 er Jon Rosseland.  F.o.m. 1621 t.o.m. 1627 er det hans enke Kirsten Nielsdatter som er bruker - og f.o.m. 1628 fram til slutten av 1630-årene heter ødegårdsmannen Ole (Oluf) Jonsen Rosseland.  Landskattelistene fra slutten av 1630-årene og utover inneholder ikke brukernavn. Vi kan derfor ikke vite hvor lenge Ole "holder det gående". Han bør i hvert fall være død før søsknene hans selger 10 ksk i Rosseland til Torvild Berge.

Jeg tror vi kan sette opp følgende (i hvert fall som en hypotese):

I. Jon Rosseland (ant. død 1620/21) g.m. Kirsten Nilsdatter (ikke nevnt etter 1627).

Barn:

IIa. Ole Jonsen (ant død ca. 1640)

IIb. Niels Jonsen (nevnt 1643)

IIc. Aashild Jonsdatter (nevnt 1643-1658)

IId. Torborg Jonsdatter (nevnt 1643)

IIe. Tyri (Turid) Jonsdatter (nevnt 1643-1661) g.m. Knud Olsen Vestøl-eie (nevnt 1658 - og muligens er han identisk med den Knud Olufsen som leier 1/2 hud i Rosseland av Torborg Berge i 1647).

 

Åpent spørsmål:  Hvem er den Knud Bjørnsen som leier den andre halve huden i Rosseland i 1647 - og som også er nevnt som bruker av Rosseland, sammen med kona, i koppskatten 1645?  Kan han være en annen svigersønn av Jon og Kirsten?  Han kan i så fall ha giftet seg med Aashild (eller Torborg) mellom 1643 og 1645 - men må være død før 1658.

Endret av Oddbjørn Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sånn kan det gå. Vi sitter altså igjen med Jon Rosseland med ukjent patronym, hans enke og barneflokk. Og den eneste tilknytningen til Vestøl synes å være Knud Olsen Vestøl-eie. Bra jobba, Oddbjørn ! Men Torborg Jonsdatter g.m. Halvor Gregersen Sletta kommer fra Vestøl, og hun er altså ikke identisk med Jon Rosselands datter Torborg. Fint å få rydda opp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Helge Berntsen skrev:

Ja sånn kan det gå. Vi sitter altså igjen med Jon Rosseland med ukjent patronym, hans enke og barneflokk. Og den eneste tilknytningen til Vestøl synes å være Knud Olsen Vestøl-eie. Bra jobba, Oddbjørn ! Men Torborg Jonsdatter g.m. Halvor Gregersen Sletta kommer fra Vestøl, og hun er altså ikke identisk med Jon Rosselands datter Torborg. Fint å få rydda opp litt.

 

Du mener vel Gregers Halvorsen Sletta, Helge (ikke sønnen Halvor)?  Ja, kona til Gregers var datter til Jon Vestøl, men kjenner vi fornavnet hennes?

---

Men nå har vi vel havnet på et sidespor (eller blindspor?) i denne tråden.  Clemet Albretsen Rosseland har riktignok vært nevnt for noen innlegg siden, men det er foreløpig ingenting som tyder på noen slektsforbindelse mellom Jon Rosseland/Kirsten Nielsdatter og folket på Berge.  Clemet Albretsen overtar som bruker på Rosseland rundt 1660 (muligens 1661), men da er jo hans familie allerede i besittelse av hele gården.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt tidlig på morgenen for meg, Oddbjørn. Visst mener jeg Gregers Halvorsen, og jeg har ikke grunnlag for å bringe inn en Torborg til - fornavn ukjent. Godt det er noen som er våkne !

Endret av Helge Berntsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.