Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var foreldrene til Marthe Thorsdatter Gloppestad ?


Dag Arne Danielsen
 Del

Recommended Posts

Marthe Thorsdatter Gloppestad (1733-1816) fra Gloppestad, Vereide,Gloppen, ble gift den 2.januar 1766 i Gloppen kirke med Peder Arneson Gloppestad (1728-1798)

Jeg lurer på om noen kan gi et tips om hvem som var foreldrene til Marthe Thorsdatter Gloppestad ?

Hilsen Dag Arne Danielsen

Endret av Dag Arne Danielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marthe Torsdatter i 1801 - fødselsår (beregnet) 1736:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058409001157

 

Jeg ser av FS (Family Search) at Peder og Marthe hadde barna Arne (1767), Oline (1771), Jacob (1775), Malene (1778), Malene (1780), men jeg kan ikke lese noe direkte ut fra fadderne til barna i selve kirkeboka. Det ser ikke ut som noen av barna er oppkalt etter morfaren sin. 

 

Er det Marthe som dør i 1816, enke, 85 år gammel? Det gir fødselsår 1731...!

Sogn og Fjordane fylke, Gloppen, Ministerialbok nr. A 6 (1816-1826), Døde og begravede 1816, side 192-193. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11428&idx_id=11428&uid=ny&idx_side=-98
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070228300630.jpg

 

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grethe og takk for ditt svar.

Jeg har samme barn som deg for de to (bl.a fra "Soga om Gloppen og Breim"), pluss Anne (1769) og Tor (1773).

Fant ellers nettopp at Peder Arneson Gloppestad og Marthe Thorsdr.Gloppestad er omtalt her på DIS' forum i 2006:

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=32183

Men uten at jeg der finner hvem som var foreldrene til Marthe Thorsdatter Gloppestad.

Endret av Dag Arne Danielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då er eg komen tilbake til basen min, og kan seie følgjande:

 

Eg trur ein må ut av bygda for å finne opphavet til Marte, fordi -

 

 

1. Det er ingen Tors-søner eller døtre som er fadrar.

 

2. Eg har bortimot full oversikt over folket i Gloppen på 1730-talet, og eg manglar inga Marte Torsdtr.

 

3. Ho bør vere konfirmert på slutten av 1740-talet, men det er ho ikkje, heller ikkje før eller seinare.

 

At ho er ført med Gloppestad ved vigsla, er nok eit adressenamn, som ho får fordi ho bur der. Eg trur Peder må ha vore ut av bygda for å finne henne - eller alternativet kan vere at ho kan vere eit uekte barn av ei Gloppestad-jente, men ho kan uansett ikkje vere fødd og konfirmert i Gloppen.

 

Eg går for tida gjennom skifteprotokollane for Nordfjord, og finn mykje rart der. Kanskje kjem eg også over forklaringa på dette.

 

Og til Grethe: Tor finn du her.

 

Eg tillet meg å lage ein eigen tråd på denne dama.

 

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aase og takk for ditt svar.

 

Ja du har nok rett i at en må ut av bygden for å finne opphavet til Marthe Thorsdatter.

Og skulle du finne noe om henne når du går gjennom skifteprotokollene for Nordfjord, ville det vært veldig flott!

Endret av Dag Arne Danielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som eg er i ferd med å finne svar på spørsmålet ditt - sjå tråden "Manglar du ei Marte Torsdtr?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aase.

 

Tusen takk for all informasjon om "Hvem var foreldrene til Marthe Thorsdatter Gloppestad" !

 

Jeg har ut fra dine innlegg registrert at:

Foreldrene til Marthe Thorsdtr. er Thor Martiniussen (født på Henden Ytre i Gloppen) og Anne Jørgensdtr Gloppestad - som ble gift i Bergen i 1734.

Videre at Thor Martiniussens far var Martinus Torson (død i Bergen i 1764).

 

Er det mulig at du skulle ha oversikt over aner (så lang bakover som mulig) for Thor Martiniussen (utover hans far Martinus Torson) og det samme for Anne Jørgensdtr Gloppestad ?

Tillater meg å spør deg, siden du opplyser at du har systematisert innbyggerne i Gloppen kommune så langt tilbake som det er skriftlige kilder.

 

På forhånd tusen takk for hjelpen !

Endret av Dag Arne Danielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre hyggeleg å hjelpe - at kona til Tor Martinison er Anne Jørgensdtr Gloppestad, har eg ikkje 100 % garanti for, men indisia er sterke. Eg arbeider vidare for å finne meir - dette er slike "nøtter" som eg blir ivrig av..

 

Du skal så gjerne få det eg har;

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aase.

 

Tusen takk for din epost, som jeg mottok i dag !

Endret av Dag Arne Danielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.