Gå til innhold
Arkivverket

Grini med flere


Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Hvilken oppmerksomhet/oppreisning har norske i konsentrasjonsleire her fått ?

Hei Helge

Jeg tror nok dette har faat meget liten oppmersomhet paa forumet.

Mulig aarsak; den store majoriteten av fangene kom fra det tidligere Jugoslavia og Sovjetunionen.

Det var selvsagt ogsaa mange normenn som satt i fangenskap i Norge, men svaert mange av dem ble overfort til Tyskland (samt i det naavarende Polen).Les Politiske fanger, Norske offiserer og Politimenn.

Jeg innhar mange Krigsfangebrev, fra Tyskland og Polen (les Norske offiserer og Politimenn mm), dette ble nok litt utenfor ditt emne.

Muligens vil du faa storre respons, ved mer konkretisering og informasjon.

Avslutningsvis synes jeg det er fint du tar opp dette emnet.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Helge

Jeg tror nok dette har faat meget liten oppmersomhet paa forumet.

Mulig aarsak; den store majoriteten av fangene kom fra det tidligere Jugoslavia og Sovjetunionen.

Det var selvsagt ogsaa mange normenn som satt i fangenskap i Norge, men svaert mange av dem ble overfort til Tyskland (samt i det naavarende Polen).Les Politiske fanger, Norske offiserer og Politimenn.

Jeg innhar mange Krigsfangebrev, fra Tyskland og Polen (les Norske offiserer og Politimenn mm), dette ble nok litt utenfor ditt emne.

Muligens vil du faa storre respons, ved mer konkretisering og informasjon.

Avslutningsvis synes jeg det er fint du tar opp dette emnet.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Hei igjen Helge

 

Jeg leser du nevner, Grini (paa bakgrunn av dette tolket jeg det som nordmenn), kan ogsaa nevne Falstad og Ulven (jeg finner det ogsaa paa sin plass aa ta med Norske joder og sigoynere, de var og er ogsaa Norske Nordmenn med statsborgerskap).

 

Jeg leser av ditt innlegg ogsaa oppreisningen disse fikk. Dette varierer i uvanlig stor grad, men en fellesnevner kan jo sies (hvordan kan man faa oppreisning, sett i sammenheng med de lidelser de ble paafort................).

Den beste oppreisningen vi i vaar samtid kan gi, er respekt, ikke aa glemme (samt aa ikke la historien paa dette omraadet blir gjentatt, med fokus paa menneskeverd-man skal ikke taale den urett som ikke rammer enn selv).

 

Jeg haaper med dette paa tilbakemelding, vedrorende ditt emne.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Vestfold har de fått penger til å samle opplysninger om krigen gjennom museet og fylkeskommunen, og her skal de også fokusere på alle fanger som satt i konsentrasjonsleirene, både russiske, jugoslaviske og andre nasjonaliteter. Jeg har hjelpa til med opplysninger og bilder. Og selvfølgelig amerikanerne som kom hit ved frigjøringen.

 

TSK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener en gang å ha sett en tykk bok med liste over Grinifanger.

Min onkel satt der, men ble vinterstid fraktet tynnkledd på et lasteplan

til en annen leir i Bardufoss-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener en gang å ha sett en tykk bok med liste over Grinifanger.

Min onkel satt der, men ble vinterstid fraktet tynnkledd på et lasteplan

til en annen leir i Bardufoss-området.

 

Norsk fangeleksikon: Grinifangene ligger på bokhylla.no (tilgjengelig for norske IP-adresser):

http://www.nb.no/nbsok/nb/14dfc615a50dbdb32b42629837ea3069?index=1#0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.