Gå til innhold
Arkivverket

Hans Jakob Johannesen fra Vestby eller fra Haabol eller fra ?


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Ennå et problem bland en av forfedrene til min adopterte slektning.

 

Hans Jakob Johannesen. Skal være født 1839 eller 1840.

 

I folketellingen 1875 står han som født i Vestby sogn (Akershus) 1839. Ved ekteskapsinngåelsen i 1873 i Tvedestrand står han som murer, 33 1/2 år gammel og født i Haabol sogn (Hobøl i Østfold?). Jeg finner ham ikke som innflytta til Tvedestrand 1865-1873, og jeg finner ham ikke i folketellingen 1865. Har også tenkt på Håbol i Sverige som en mulighet. Han blei senere Vognmann i byen.

 

Gift 23 mars 1873 med Guri Knutsdatter Bråtane, døpt 1. juni 1845 på Vegårshei. Hun nevnes som innflytta til Tvedestrand for å tjene i 1869 og ført i 1870. (Datter til Knut Pedersen Bråtane og Berte Jørgensdatter Bjormyr under Myre, Vegårshei.)

 

Jeg har holdt på ganske lenge med ham nå og kommer ingen veg videre.

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er den samme Hans Johannesen jeg finne i Strannehaven 246 i Tvedestrand i folketellingen 1900, er han her sagt å skulle være født i 1846 i Såner (Akershus), er enkemann og Vognmann.

 

 

TSK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:PTakk Cathrin. Jada, det er rett person. Jeg tenkte ikke på 1885. Også fant du ham i Hobøl med en gang. Du aner ikke hvor lenge jeg har leita. Hehe. Tusen takk. :lol: :D :P :lol: :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

FT 1885 i Tvedestrand: Hans Johansen fra Hobøl m/fam.

 

Hobøl kirkebok 1842-1864, døpte nr. 13. Hans Jacob f. 5/3 1842

 

Håper det er riktig person!

 

 

:PTakk Cathrin. Jada, det er rett person. Jeg tenkte ikke på 1885. Også fant du ham i Hobøl med en gang. Du aner ikke hvor lenge jeg har leita. Hehe. Tusen takk. :lol: :D :P :lol: :D

 

Hei,

 

Jeg er redd den Hans Jacob som er linket til ovenfor i Hobøl i 1842 ikke er den du leter etter.

 

Hans Jacob er i linken oppført med foreldre Johannes Haagensen og Christine Enersdatter og boplass Jahrsplass. Hans er min tippoldefar.

 

Det er noen andre Hans Jacob som døpes i Hobøl i 1838-1846 - har du sjekket ut disse?

  • nr 20, døpt 20/5-1838 Hans Jacob av foreldre Ellef Hansen og Anne Marie Andreasdatter Bovimplads
  • nr 4 døpt 24/3-1839 Hans Jacob av foreldre Andreas Hansen Tingulstad og Abigael Hendriksdatter
  • nr 6 døpt 31/3-1839 Hans Jacob av foreldre Ole Ingebretsen Saxebølplads og Anne Hansdatter
  • nr 57 døpt 4/10-1846 Hans Jacob av foreldre Jacob Gulbrandsen Jahren i Tomter og Haagine Clementsd.

Mvh

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en enkemand Hans Jacob Johannessen som dør i Tvedestrand 12/9-1907. Han er fra Hobøl og er født 1833.

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Tvedestrand, Ministerialbok nr. A 1 (1885-1916), Døde og begravede 1907, side 269.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=993&idx_id=993&uid=ny&idx_side=-258

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk Cathrin. Jada, det er rett person. Jeg tenkte ikke på 1885. Også fant du ham i Hobøl med en gang.

 

Beklager så mye Torbjørn, at det var feil person.

 

Jeg prøver på nytt.

 

I Hobøl (Tomter kirke), så finnes en Hans Jacob konfirmert 1857

 

Hans Jacob opplyses å være døpt i Spydeberg. 1841, døpte Spydeberg

 

Jeg ser det er lagt inn nye opplysninger fra Tvedestrand, så kanskje jeg gir feil tips igjen :(

Endret av Cathrin Jegersberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Jacob Johannesens giftermål 21.3.1873.  Hans far er Johannes Johannesen.

http://: Aust-Agder fylke, Holt, Ministerialbok nr. A 10 (1872-1885), Ekteviede 1873, side 259. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6152&idx_id=6152&uid=ny&idx_side=-254 Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070105630859.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Catrin har rett i innlegg 7 (dåp/konfirmasjon – Spydeberg/Hobøl), bekreftes av Kari i innlegg 8. (Fars-navnet Johannes Johannesen i ekteskapsinngåelsen).

Men skal man slå seg til ro med at aldersangivelsen ved død (f.1833) er helt på jordet? JA.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel denne fødselen i 1842 som hører sammen med konfirmasjonene i #7:

 Østfold fylke, Spydeberg, Ministerialbok nr. I 5 (1842-1862), Fødte og døpte 1842, side 3. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=446&idx_id=446&uid=ny&idx_side=-8
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060316040637.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Kari la ut korrekt dåp, så tllater jeg meg å legge ut vielsen til foreldrene.

 

Copulerede Spydeberg 1836, Par No. 6: Johannes Johannes Houg av Haabel og Ragnild Gudmundsdatter

 

Uff, jeg håper noe er riktig for en gangs skyld :huh:

 

Søsken til Hans Jacob?

 

FS (Ikke kontrollert med kirkebøker):

 

 

Name Elen Mathea Johanesdatter Gender Female Birth Date 21 Aug 1836 Christening Date 04 Sep 1836 Christening Place SPYDEBERG, OSTFOLD, NORWAY Father's Name Johanes Johanesen Mother's Name Ragnild Gudmundsdr

 

 

 

Name Anne Hellene Johanesdatter Gender Female Birth Date 18 Jul 1839 Christening Date 28 Jul 1839 Christening Place SPYDEBERG, OSTFOLD, NORWAY Father's Name Johanes Johanesen Mother's Name Ragnild Gudmundsdr

 

Name Jens Gustav Johansen Gender Male Birth Date 28 Jul 1845 Christening Date 24 Aug 1845 Christening Place , SPYDEBERG, OSTFOLD, NORWAY Father's Name Johanes Johanesen Mother's Name Ragnild Gudmundsdr

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Tusen takk alle sammen for hjelp her inne. Jeg har for lenge siden blit kasta ut av forumet og sliti som et dyr for å komme inn igjen. I dag fikk jeg hjelp og er tilbake igjen. Er nok noe riv ruskende galt med nettforbindelsen min.

 

Tusen tusen takk. Da har dere klart å løse problemet jeg hadde. :lol:  :P :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub:

 

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.