Gå til innhold
Arkivverket

Norske fanger i Tyskland


Dan Marius Jensen
 Del

Recommended Posts

Hei

Er det noe sted man kan finne en liste over fanger sendt til Hamburg området i 1941?
Den personen jeg vil finne ut om fant jeg i Grini Arkivet - men jeg er ikke sikker på hvilken leir i Tyskland han ble sendt til etter Grini. Alt jeg vet er at det er i Hamburg området.

Fangene i leiren ble ofte brukt til veiarbeid - men det er alt jeg vet..

 

Om noen vet hvor jeg kan finne ut slikt hadde det vært flott.

 

Mvh Dan J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt Holocaust-museet i Oslo. Kanskje de vet noe. Det er jo Sissel, datter til Robert Levin som er leder der tror jeg.

 

 

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett i boken "Nordmenn i fangenskap" av Kristian Ottosen????

Ja der har jeg sett og funnet den jeg leter etter - men der er det kun info om når han ble tatt til Grini og når han slapp ut fra Grini.

Rett etter han slapp ut ble han tatt til en leir nord i Tyskland - men hvilken leir er jeg ikke sikker på, det er det jeg vil finne ut. (Noe jeg har merket er som å lete etter nåla i høystakken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg at jeg har funnet ut at han var i Sachsenhausen - men er det noen som vet om det finnes et arkiv med de norske fangene fra Sachsenhausen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er det noe sted man kan finne en liste over fanger sendt til Hamburg området i 1941?

Den personen jeg vil finne ut om fant jeg i Grini Arkivet - men jeg er ikke sikker på hvilken leir i Tyskland han ble sendt til etter Grini. Alt jeg vet er at det er i Hamburg området.

Fangene i leiren ble ofte brukt til veiarbeid - men det er alt jeg vet..

 

Om noen vet hvor jeg kan finne ut slikt hadde det vært flott.

 

Mvh Dan J.

Hei

Paa bakgrunn av hva du skriver, antar jeg at det er en person som er politisk fange (dette paa bakgrunn av aarstallet 1941).

Min forste tanke gaar til Neuengamme (naer Hamburg), dette er muligens feil (i og med at fangene ble brukt til veiarbeid, som du beskriver).

 

Dette er et rimelig tidlig tidspunkt, og fint om du har noe mer informasjon.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg at jeg har funnet ut at han var i Sachsenhausen - men er det noen som vet om det finnes et arkiv med de norske fangene fra Sachsenhausen ?

Hei igjen

 

Jeg la ikke merke til din nye informasjon (se mitt tidligere svar). Jeg regner med at det foreligger en oversikt et sted, husker dog ikke hvor (staar litt stille for oyeblikket). Jeg regner med at den personen du onsker opplysninger om var politisk fange, dette paa bakgrunn av aarstallet 1941 (men veiarbeid stemmer daarlig, mht. de internerte, ogsaa i Sachsenhausen).

Du trenger ikke aa navngi den personen du etterlyser, men fint med noe mer informasjon (dette paa bakgrunn av usikkerhet, i emnet).

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Min kunnskap om konsentrasjonleierene i Tyskland, vedrorer krigsfanger- les Norske Offiserer (Schildberg/Wartheland i det naavaerende Polen). 

 

Jeg synes dog det er paa sin plass, aa redegjore mer vedrorende ditt emne (tok en liten bakgrunnssjekk, og undres over ditt emne ?)

 

Mvh
Ole Petter Eriksen

 

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Min kunnskap om konsentrasjonleierene i Tyskland, vedrorer krigsfanger- les Norske Offiserer (Schildberg/Wartheland i det naavaerende Polen). 

 

Jeg synes dog det er paa sin plass, aa redegjore mer vedrorende ditt emne (tok en liten bakgrunnssjekk, og undres over ditt emne ?).

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Takk for svar :)

 

Personen jeg leter etter heter Leif Nicolay Gravdal Arnesen (Bygningsarbeider)

Det eneste jeg vet er at han hjalp jøder over fjorden i Halden. I 1941 ble han tatt og sendt til Grini der han var fra 24.11.41 til 11.12.41. Etter det ble han sendt til en leir nord i Tyskland. Så vidt jeg vet nevnte han i 1990 da han var nær Hamburg, at dette ikke er langt ifra hvor han ble sendt til - men familien husker navnet Sachsenhausen som ligger like ved Berlin.

Det andre familien husker etter hva han fortalte var at de jobbet med veiarbeid i Tyskland - ofte når bombene kom på dagen måtte de kaste seg ut i de grøftene de selv laget langs veien.

Han var ikke i leiren lenge, men hvor lenge vet jeg ikke.

Det er dessverre alt jeg vet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

 

Personen jeg leter etter heter Leif Nicolay Gravdal Arnesen (Bygningsarbeider)

Det eneste jeg vet er at han hjalp jøder over fjorden i Halden. I 1941 ble han tatt og sendt til Grini der han var fra 24.11.41 til 11.12.41. Etter det ble han sendt til en leir nord i Tyskland. Så vidt jeg vet nevnte han i 1990 da han var nær Hamburg, at dette ikke er langt ifra hvor han ble sendt til - men familien husker navnet Sachsenhausen som ligger like ved Berlin.

Det andre familien husker etter hva han fortalte var at de jobbet med veiarbeid i Tyskland - ofte når bombene kom på dagen måtte de kaste seg ut i de grøftene de selv laget langs veien.

Han var ikke i leiren lenge, men hvor lenge vet jeg ikke.

Det er dessverre alt jeg vet..

Hei igjen

 

Jeg kjenner intet om denne personen, og haaper med dette at du vil faa mer hjelp paa forumet.

Jeg forstaar naa at dette muntlige overforinger, men veiarbeid i Sachenhausen er for meg en nyhet.

Jeg kjenner dog til personer (mange fra Nasjonal Samling, som utforte diverse type arbeid i Tyskland anno 1941.

 

Nord i Tyskland (Hamburg) finner man konsentrasjonsleiren Neuengamme, og Sachsenhausen ligger i omraadet ved Berlin.

I begge disse leirene ble man satt til hardt arbeid, har tidligere ikke hort om veiarbeid (dog i mursteinproduksjon og Krigsindustien).

De politiske fangene anno 1941, ble mao satt til meget hardt arbeid (slavearbeid), ikke veiarbeid. Tyskland laa noe foran her.

 

I Norge fant man paa den tiden Krigsfanger fra utlandet, som utforte den type arbeid mm, , med formaal aa utvikle infrastrukturen i Norge (men her kan man snakke om slavearbeid).

 

Kommentarer/synspunkter, og kildegrunnlag mottas med takk.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Jeg kjenner intet om denne personen, og haaper med dette at du vil faa mer hjelp paa forumet.

Jeg forstaar naa at dette muntlige overforinger, men veiarbeid i Sachenhausen er for meg en nyhet.

Jeg kjenner dog til personer (mange fra Nasjonal Samling, som utforte diverse type arbeid i Tyskland anno 1941.

 

Nord i Tyskland (Hamburg) finner man konsentrasjonsleiren Neuengamme, og Sachsenhausen ligger i omraadet ved Berlin.

I begge disse leirene ble man satt til hardt arbeid, har tidligere ikke hort om veiarbeid (dog i mursteinproduksjon og Krigsindustien).

De politiske fangene anno 1941, ble mao satt til meget hardt arbeid (slavearbeid), ikke veiarbeid. Tyskland laa noe foran her.

 

I Norge fant man paa den tiden Krigsfanger fra utlandet, som utforte den type arbeid mm, , med formaal aa utvikle infrastrukturen i Norge (men her kan man snakke om slavearbeid).

 

Kommentarer/synspunkter, og kildegrunnlag mottas med takk.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

 

Hmm..

Det er nå 20 år siden han døde - vi kan i verste fall ha missforstått hva arbeidet gikk ut på.

Men om Neuengamme og Sachsenhausen er de stedene med høyst sannsynlighet for at han var i - er det en bok, et oppslagsverk, eller lignende der man kan lese navnene til de norske fangene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Det er nå 20 år siden han døde - vi kan i verste fall ha missforstått hva arbeidet gikk ut på.

Men om Neuengamme og Sachsenhausen er de stedene med høyst sannsynlighet for at han var i - er det en bok, et oppslagsverk, eller lignende der man kan lese navnene til de norske fangene?

Hei

Jeg beklager med aa gaa rett paa sak vedrorende emnet, og haaper du faar tilbakemeldinger  vedrorende den nevnte personen.

 

Jeg foretok dog en liten bakgrunnssjekk, og mottok en mail tilbake fra USA med beskrivelser av bevepnede speidere i USA, kamuflasjeuniformer og Kong Fuhrer mm , som indirekte kunne tilbakefores til  Dan Marius Jensen, Halden, Norge (dette medforte til min forsiktighet vedrorende emnet, samt din kunnskap ved opprettelsen av emne 2 verdenskrig/fanger mm  og dine venner).

Vel. med vaar digitaliserte verden fremkommer det meget............ (man etterlater seg spor over det hele).

 

Les mitt siste avsnitt til orientering, og regner med at du er oppmerksom paa dette.Hvis du onsker aa oppklare en del saker, vil jeg sette stor pris paa dette. Jeg forstaar at du er ny bruker paa forumet, og har ingen intensjoner med aa vaere uhoflig.

Reagerte dog paa opprettelsen av emnet, vedrorende 2 verdenskrig (med liten kunnskap, hvorfor ikke starte med sine egne aner?

Jeg onsker deg lykke til videre vedrorende emnet, og haaper du faar tilbakemeldinger angaaende den nevnte personen.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg beklager med aa gaa rett paa sak vedrorende emnet, og haaper du faar tilbakemeldinger  vedrorende den nevnte personen.

 

Jeg foretok dog en liten bakgrunnssjekk, og mottok en mail tilbake fra USA med beskrivelser av bevepnede speidere i USA, kamuflasjeuniformer og Kong Fuhrer mm , som indirekte kunne tilbakefores til  Dan Marius Jensen, Halden, Norge (dette medforte til min forsiktighet vedrorende emnet, samt din kunnskap ved opprettelsen av emne 2 verdenskrig/fanger mm  og dine venner).

Vel. med vaar digitaliserte verden fremkommer det meget............ (man etterlater seg spor over det hele).

 

Les mitt siste avsnitt til orientering, og regner med at du er oppmerksom paa dette.Hvis du onsker aa oppklare en del saker, vil jeg sette stor pris paa dette. Jeg forstaar at du er ny bruker paa forumet, og har ingen intensjoner med aa vaere uhoflig.

Reagerte dog paa opprettelsen av emnet, vedrorende 2 verdenskrig (med liten kunnskap, hvorfor ikke starte med sine egne aner?

Jeg onsker deg lykke til videre vedrorende emnet, og haaper du faar tilbakemeldinger angaaende den nevnte personen.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

 

Hmm nå ble jeg litt forvirra.

Forsto ikke helt hva du mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm nå ble jeg litt forvirra.

Forsto ikke helt hva du mente?

Hei

1.Jeg ble meget skeptisk med saa lite, samt motstridende informasjoner vedrorende politiske fanger under 2 Verdenskrig.

2. Jeg forstod at dette ikke var din oldefar/bestefar.

3. De fleste som gransker sin slekt, begynner med sine forfedre.

 

Avslutningsvis, Dan Marius bor du ikke i Halden?

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

1.Jeg ble meget skeptisk med saa lite, samt motstridende informasjoner vedrorende politiske fanger under 2 Verdenskrig.

2. Jeg forstod at dette ikke var din oldefar/bestefar.

3. De fleste som gransker sin slekt, begynner med sine forfedre.

 

Avslutningsvis, Dan Marius bor du ikke i Halden?

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

 

Joda dette er snakk om min oldefar.

Men motstridende informasjon - som sagt er det over 20 år siden han døde, og mye av det han har fortalt har nok gått litt bort. Så om det er snakk om hvor han var, enten om det var Sachsenhausen, Neuengamme eller andre steder i Nord-Tyskland skal jeg ikke si meg sikker på. Men av de i min familie er kun Sachsenhausen et navn de skjenner igjen.

Om han var veiarbeider eller ikke - det kan ha blitt misforstått. Jeg vet relativt lite, og har kun i den siste måneden lest meg opp på akkurat dette.

Veiarbeid, arbeid med grøfter, osv. det skal jeg ikke fastslå. Så her stiller jeg meg bak hva andre vet om disse forskjellige leirene.

 

Vi har lenge snakket om å finne ut mer om hva som faktisk skjedde med han under krigen - men de fleste i familien har glemt små men viktige detaljer - derfor bestemte jeg meg å finne ut mer. Som sagt, alt jeg har funnet ut så langt er at han var på Grini i kun et par uker, så ble han sendt videre.

 

Men det jeg til syvende og sist vil komme frem til er om det er mulig å slå opp i en eller annen bok med navnene til norske fanger i Tyskland.

 

Og jo, jeg bor i Halden

Endret av Dan Marius Jensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda dette er snakk om min oldefar.

Men motstridende informasjon - som sagt er det over 20 år siden han døde, og mye av det han har fortalt har nok gått litt bort. Så om det er snakk om hvor han var, enten om det var Sachsenhausen, Neuengamme eller andre steder i Nord-Tyskland skal jeg ikke si meg sikker på. Men av de i min familie er kun Sachsenhausen et navn de skjenner igjen.

Om han var veiarbeider eller ikke - det kan ha blitt misforstått. Jeg vet relativt lite, og har kun i den siste måneden lest meg opp på akkurat dette.

Veiarbeid, arbeid med grøfter, osv. det skal jeg ikke fastslå. Så her stiller jeg meg bak hva andre vet om disse forskjellige leirene.

 

Vi har lenge snakket om å finne ut mer om hva som faktisk skjedde med han under krigen - men de fleste i familien har glemt små men viktige detaljer - derfor bestemte jeg meg å finne ut mer. Som sagt, alt jeg har funnet ut så langt er at han var på Grini i kun et par uker, så ble han sendt videre.

 

Men det jeg til syvende og sist vil komme frem til er om det er mulig å slå opp i en eller annen bok med navnene til norske fanger i Tyskland.

 

Og jo, jeg bor i Halden

Hei igjen 

Mange takk for din informasjon. Jeg var som sagt noe skeptisk vedrorende emnet, og fikk som tidligere nevnt(  "dine venner " paa Facebook staar det meget om i USA (billder,radio sogar TV)

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen 

Mange takk for din informasjon. Jeg var som sagt noe skeptisk vedrorende emnet, og fikk som tidligere nevnt(  "dine venner " paa Facebook staar det meget om i USA (billder,radio sogar TV)

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

 

Hmm.. Men Facebook er jo ganske irrelevant her, eller hva?

 

Det eneste jeg vil komme frem til er kanskje noen tegn til hvilken leir i Tyskland min oldefar ble sendt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Men Facebook er jo ganske irrelevant her, eller hva?

 

Det eneste jeg vil komme frem til er kanskje noen tegn til hvilken leir i Tyskland min oldefar ble sendt til.

Hei 

Keg kan vaere enig i at Facebook-venner er uten betydning her. Jeg har dog nevnt dette tidligere -les ekstreme holdninger.

Det var med dette bakgrunnsteppet jeg ble skeptisk, man kan dog ikke svare for hva andre gjor (Facebook-venner).

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

Keg kan vaere enig i at Facebook-venner er uten betydning her. Jeg har dog nevnt dette tidligere -les ekstreme holdninger.

Det var med dette bakgrunnsteppet jeg ble skeptisk, man kan dog ikke svare for hva andre gjor (Facebook-venner).

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

 

Jeg må si at jeg er veldig forvirra over hvorfor Facebook kom opp i dette emnet.

 

Veldig enkelt forklart - jeg er oldebarnet til Leif Nicolay Gravdal Arnesen. Jeg vil finne ut hvilken Tysk leir han befant seg i.

Men hvordan jeg skal komme frem til det er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn i fangenskap 1940-1945 ligg digitalisert hjå Nasjonalbiblioteket, nb.no

Leif Nicolay Gravdal Andersen er omtalt på side 90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn i fangenskap 1940-1945 ligg digitalisert hjå Nasjonalbiblioteket, nb.no

Leif Nicolay Gravdal Andersen er omtalt på side 90

 

Takker for informasjonen

Endret av Dan Marius Jensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn i fangenskap 1940-1945 ligg digitalisert hjå Nasjonalbiblioteket, nb.no

Leif Nicolay Gravdal Andersen er omtalt på side 90

 

Det er faktisk fra samme bok jeg brukte i går, og fant navnet.

Men - der stopper det. Ifølge det som står der var han på Grini, som naturligvis stemmer, men etter det skal han ha blitt sendt til en leir nord i Tyskland - det er den jeg vil fram til, men jeg aner ikke hvor jeg kan lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg at jeg har funnet ut at han var i Sachsenhausen - men er det noen som vet om det finnes et arkiv med de norske fangene fra Sachsenhausen ?

Hei igjen

Kristian Ottosen, har utgitt en bok, som inkluderer navnelister i Sachsenhausen (din oldefar fremkommer ikke her), ei heller i Natzweiler

 

Jeg finner han dog paa Grini side 99. Paa bakgrunn av tidligere informasjon at han var Grenselos og overforte Norske joder til Sverige, er det dog merkverdig at han ble sluppet ut av Grini etter omlag 2 uker (da dette ble ansett som en usedvanlig alvorlig sak).

Jeg haaper du har mer informasjon om din oldefar  (slik at sokeomraadet kan begrenses).

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å kontakte arkivet i Sachsenhausen selv, du finner adresser her.

http://www.stiftung-bg.de/gums/de/index.htm

Henvis til Ottesens bok og at han ikke er nevnt der som fange i Tyskland.

 

Neuengamme ble mest brukt som det første oppholdsstedet før de ble sendt til andre leirer. Det var også i Neuengamme alle norske som var mulig å finne under aksjonen "Hvite busser" ble samlet våren 1945 før de ble sendt til Sverige.

Alle leirer hadde et stort antall underleirer.

 

Lykke til!

Endret av Heljar Westlie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei,

 

min farfar, Alfred Ingvald Johannessen, født på Veiskifte i Balsfjord 5. november 1912, ble arrestert under krigen på Storsteinnes, Balsfjord kommune i 1942 eller 1943. Jeg vet at han satt i fangeleir i Tyskland, Hamburg, i opp mot ett år, men har ikke klart å spore opp hverken lokalt eller i andre arkiver.

 

Er det noen som har forslag?

Endret av Bjørn-Henrik Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.