Gå til innhold
Arkivverket

Gåsvær i Meløy


Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg sliter med å finne dødsfallet og skifte etter Ole Bjørnsen Rist. Skifte skal ha blitt holdt 1840 ifølge skifter i Meløy 1686-1920 av Svein Edvardsen s. 74. Dette skifte klarer jeg ikke å finne i skifteprotokollen. Noen som vet hvor jeg kan finne det?

 

24 nevnes registreingsdato 6 januari d.å. [1840] Ole Rist nevnes også i skifteprotokoll nr 43 uten at jeg finner hans hovedskifte.

 

I skiftet oppgir SE følgende om skiftet:

 

Gaasvær; Meløy 1840

Ole Rist ugift Arvelater

Bror Hans Christian Rist bror død

Brorsønn Hans Christian Hansen 34 år bs.  Apnes i Lofoden.

Brordatter Hanna Hansdatter gift med Iver Olsen, Qvantosen [Kvannkjosen] i Lødingen
Bror Thomas Ringkjøb 54 år bs. Apnes i Lofoden
Bror Christen Bang 48 år Handelsmand [Gåsvær]

Bror Hartvig Ringkjøb 46 år bs. Apnes i Lofoten

Søster Ane Lucia Ringkjøb 64 år gift med Johannes Teteng [Theting], Storfjord i Lofoden
Søster Alet Ringkjøb Enke bs. Sannes i Flagstad sogn Lofoden.
Søster Fredrikka Ringkjøb 54 gift med Ole Ellingesen, Ørnes; Mannen er skipper.

 

Broren Christen Bang finner jeg heller ikke dødsfallet for. Hans hadde oppbudsskifte i 3/10 1854. Død før 10 mai 1857, da enken Elen Elisabeth Bang f. Klæboe (1810-1896) flyttet til Mjønes på Skjerstad. I 1865 var hun hos datteren Fredrikke Bang på Brensholmen.

 

 

Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg sliter med å finne dødsfallet og skifte etter Ole Bjørnsen Rist. Skifte skal ha blitt holdt 1840 ifølge skifter i Meløy 1686-1920 av Svein Edvardsen s. 74. Dette skifte klarer jeg ikke å finne i skifteprotokollen. Noen som vet hvor jeg kan finne det?

 

24 nevnes registreingsdato 6 januari d.å. [1840] Ole Rist nevnes også i skifteprotokoll nr 43 uten at jeg finner hans hovedskifte.

 

I skiftet oppgir SE følgende om skiftet:

 

Gaasvær; Meløy 1840

Ole Rist ugift Arvelater

Bror Hans Christian Rist bror død

Brorsønn Hans Christian Hansen 34 år bs.  Apnes i Lofoden.

Brordatter Hanna Hansdatter gift med Iver Olsen, Qvantosen [Kvannkjosen] i Lødingen

Bror Thomas Ringkjøb 54 år bs. Apnes i Lofoden

Bror Christen Bang 48 år Handelsmand [Gåsvær]

Bror Hartvig Ringkjøb 46 år bs. Apnes i Lofoten

Søster Ane Lucia Ringkjøb 64 år gift med Johannes Teteng [Theting], Storfjord i Lofoden

Søster Alet Ringkjøb Enke bs. Sannes i Flagstad sogn Lofoden.

Søster Fredrikka Ringkjøb 54 gift med Ole Ellingesen, Ørnes; Mannen er skipper.

 

Broren Christen Bang finner jeg heller ikke dødsfallet for. Hans hadde oppbudsskifte i 3/10 1854. Død før 10 mai 1857, da enken Elen Elisabeth Bang f. Klæboe (1810-1896) flyttet til Mjønes på Skjerstad. I 1865 var hun hos datteren Fredrikke Bang på Brensholmen.

 

 

Mvh Michael

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet efter Ole Rist startet 2. juli 1841 i Gåsvær i Meløy.  Du finner det i Skfteprotokoll for Helgeland, bok 96, side 89b, side 122, side 134b og side 175b - se microfilm HF 1954.  Mitt notat stemmer med det du har.

I tillegg er Ole Rist nevnt som gift med Charlotte Andersdatter i et personrikt skifte på Messøy i Meløy som startet 12. oktober 1833, Helgeland Skifteprotokoll, bok 92 side 319 og bok nr. 93 side 57b, mikrofilm HF 1952.

Lykke til.

 

Terje Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da er ikke disse 2 skifteprotokoller for Helgeland lagt ut ennå. De som ligger ute går til 52. Er nok derfor jeg ikke fant det.

 

Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. Regner med at Christen Christensen = Christen Bjørnsen Bang

 

 

Nei, desverre, her er det akkurat 100 års forskjell!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet efter Ole Rist startet 2. juli 1841 i Gåsvær i Meløy.  Du finner det i Skfteprotokoll for Helgeland, bok 96, side 89b, side 122, side 134b og side 175b - se microfilm HF 1954.  Mitt notat stemmer med det du har.

I tillegg er Ole Rist nevnt som gift med Charlotte Andersdatter i et personrikt skifte på Messøy i Meløy som startet 12. oktober 1833, Helgeland Skifteprotokoll, bok 92 side 319 og bok nr. 93 side 57b, mikrofilm HF 1952.

Lykke til.

 

Terje Pedersen

 

Nå fant jeg bok 96, men noe arvinger nevnes ikke i de sidene du oppgir

 

89b Ingen navn utenom arvelater.

122a lensm. Dahl, kjøpm. Nicolaysen i Bergen, handelsmand Bang, Jacob Falk Schey, Andreas Olsen Hellesvig

134b Kjøpmand Johan Meyer i Bergen, handelsman Christen Bang Gaasvæhr, handelsmand Ole Ellingsen Ørneset, Elling Klæboe Meløe, søster Edel Ringkjøb

175b Christen Bang, handelsm. handelsm. Ole Ellingsen Ørnes, Anders Dass Klæboe, kjøpm. J. Meyer i Bergen. Skiftet optages til endelig slutning

 

 

Den Ole Rist som var gift med Charlotte Andersdatter bodde på Sanne i Hadsel i Vesterålen. Paret ble gift 6/10 1831 og får datteren Oline i 1843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg skiftet etter noe leting. Skiftet var til slutning 9. november 1842. Her nevnes arvingene. Den avdøde broren Hans Christian Rist [sparboe] og alder mangler på hans sønn HCH. jfr. skiftesamlingen for Meløy 1686-1920 av Svein Edvardsen.

 

Arvinger:

 

Brodersøn Hans Christian Hansen, myndig og opholden sig paa Gaarden Apnæs i Lofoden - en broderlod 4 spdr - 81 s: - afgaaer 4 pl: arveafgivt 24 s - Igjen 4 spdr 64 s

Broderdatter Hanna Hansdatter gift med Gaardbruger Iver Olsen Qvantsoe i Løddingen i Salten - en søsterlod 2 spdr - 44 s: - afgaaer 4 pl: arveafgivt  12 s - [igen] 2 - 32

Broder Thomas Ringkjøb paa Apnæs i Lofoden, 54 aar gammel en broderlod med 7 spdr 11 - afgaarer 4 pl: arveafgivt 34 - [igen] 6 - 97

Broder Handelsmand Christen Bang Gaasvæhr 48 aar gl: do [en broderlod] 7 spdr 11 - afgaaer 4 pl: arveafgivt 34 - [igen] 6 - 97

do [broder] Hartvig Ringkjøb paa Apnæs i Lofoden, 46 aar gl: do [en broderlod] 7 spdr 10 - afgaaer 4 pl: arveafgivt 34 - [igen] 6 - 96

Søster Ane L: gift med Johannes Teting i Nordfiord i Lofoden en søsterlod 3 spdr - 66 s: - afgaaer 4 pl: arveafgivt 17 - [igen] 3 - 49

Søster Edel Ringkjøb, Enke og boende paa Sannæs i Flagstad til Lofoden 3 spdr - 66 s: - afgaaer 4 pl: arveafgivt 17 - [igen] 3 - 49

do [søster] Søster Fredrikke gift med Ole Ellingsen Ørnæsset do [en søsterlod] 3 spdr - 66 s: 3 spdr - 66 - afgaaer 4 pl: arveafgivt 17 - [igen] 3 - 49

 

 

Skiftet var tatt opp følgende datoer: 2/7 1840, 16/10 1840, 2/7 1841, 28/10 1841, 30/6 1842, 14/10 1842 og 9/11 1842

 

Ole Rist skal ha blitt gravlagt da det betales begravelsesomkostninger til broren Christen Bang på 19 spdr.

 

Etter det jeg kan se så er det lakuner i Meløy.

22. søndag etter tref. (27/10-1839) og 1. søndag efter paaske (26/4-1840) i klokkerboka

Siste innførsel i Ministerialbok var 1 juli 1839 og neste innførsel var i 1845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ditt innlegg # 9 og begynte å lure på om jeg hadde gjort noe feil, men det var nok manglende referanser hos meg i tilknytning til skiftet.  Skiftene for området ble registrert for 20 - 30 år siden, laget som tekstfil og database. I tillegg til protokollene ble deler av sorenskriverarkivene gjennemsøkt. Tingboken er ofte et godt hjelpemiddel, men den har jeg bare som stikkord i tekstfil og database frem til 1800. Det samme gjelder for panteprotokollen, hvor avkallene kan gi gode opplysninger om slutning av skifter.

Når det gjelder prest- og klokkerbøker for Meløy er der foruten stadige lakuner også utelatelser, f. eks er der en rekke personer som det er holdt skifte efter (ikke bortkommet på sjøen) uten at man finner dem i protokollen for døde!

Men utfordringer skal man jo ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Svein Edvardsen nevner flere navn enn det jeg fant i sluttskifte fra 1842 må det nødvendigvis ha stått oppført i en skifteprotokoll eller auksjonsprotoll. Det ble holdt auksjon i skiftet etter Ole Rist. Jeg har gått igjennom skifteprotokollene som ligger ute digitalt med året 1840 som SE oppgir uten å finne det.

 

 

Finnes det noen dødsfallprotokoll for Meløy som tar for seg årene 1838-1860?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søk på Margrete Jonsdtr benkestokk så finner du litt om Gåsvær i eldre tid.

mvherik falch sorry, feil emne

Endret av erik harmen falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.