Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av kirkebok, Nykirken Bergen 1801


Kjetil Øvregaard Østebø
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

hadde satt pris på om noen kunne hjulpet meg med informasjonen øverst på høyre side:

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8724&idx_id=8724&uid=ny&idx_side=-129
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070416620588.jpg

 

har tydet meg frem til setningen hvor det står at ... ærb. madam Dorthea Smith, som av Bergens Bytings dom av 20. okt. 1801 er skilt fra sin bortrømte mann Ludvig Smith. Noen som har anledning til å hjelpe meg med hva som står etter dette?

 

Mvh

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom ikkje heilt i mål, men slik ser resten av teksten ut med mine auge:

… Ludvig Smith, og deres Ægteskab ophøret, og hvis fælles Boe haver været under Skifte Rettens Behandling, men hvori intet befandtes til at skifte, efter Raadstueskriverens Attest af 30de Oct. d. A., for disses[?] Copulation i alle Maader, og at intet Lovligt er til Hindring mod samme, derfore ere vi underskrevne Cautionister, og i tilfælde af at denne Skilsmisse Dom icke er efter Dommens indhold endnu forkyndt til Fuldbyrdelse, og de 15 Dage efter dens Forkyndelse altsaa icke udløbne, icke heller Forkyndelsen paa Doms Afsigten paatægnet, saa i tilfælde af Sogne Præsten F. G.[?] Fleichers[?] …. elses[?] Forretning paa bemelte Dato, ere vi ham i alle Maader ansvarlige, og forbinder os til ….[?] og Tilsvar, som i følge denne Copulations Forretningens fortidlige Afholdelse kand følge.
Danchert D. Krohn, Friderick Geelmuyden


Med atterhald om feil.

Mvh. Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette leser jeg slik du og Knut gjør, med noen endringer:

...ædle Madame Dorothea Smitt, som efter Bergens Byetingsdom af 20d Octobr. 1801 ....
...Fleischers Vielsesforretning paa bemelte Dato...
...forbinder os til all Qv. og Tilsvar,...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.