Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp forlovelse i Lesja, Oppland Fylke, 1768


Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

17 Mai 1768 forlover Pål Pålsen Nørstegard(?) og Pigen Antonette [Olsdatter] Schjelderup seg i Lesja i Oppland fylke. Kan noen hjelpe meg og tolke innførselen (her er lenke til kirkeboka, høyre side, første handling)? Her er det jeg klarer selv:

Despons: d 17 maj Poul Pouls. Nøstgrd(?) og Pigen Antonete Schedrup: Caut Enge??? ?????? Iver(?) ??????

Jeg klarer heller ikke og finne en innførsel i kirkeboken for selve giftemålet. Hvis det er noen med kjennskap til familien som vet når de giftet seg hadde jeg satt stor pris på den informasjonen også slik at jeg kan finne den innførselen også i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førenamnet til den første kausjonisten kan vere Engebret.

 

Namnet som kausjonisten Iver er oppført med, synest eg liknar på Nyhuuset.

 

Mvh. Knut.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Knut! Ja, jeg tror du har rett i at det står Iver Nyhuuset. Og Nyhus er ett gårdsnavn i Lesja også. Jeg er også enig i at det står Engebret for første vitnets fornavn. Kan det se ut som etternavnet/gårdsnavnet hans starter med Ha- eller Hald-? I utgangspunktet hadde jeg tenkt med Haldu[o]r[sen], men jeg er så usikker.

Endret av Ken V. Nordberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har du Lesja Bygdebok b3, kan du se på side 320, 1-8

"Pål Påls. frå Søre Brennjord g.1768 m. Antonette Olsd. Skjeldrup frå Systugu Norderhus"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Gaute! Ja, jeg har Arnfinn Kjellands bygdebøker for Lesja og det er der jeg opprinnelig har opplysningene fra, men sakte men sikkert skal alt, så lang det lar seg gjøre, kontrolleres mot primærkilder. Men akkurat denne innførselen hadde jeg litt problemer med og tyde! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.