Gå til innhold
Arkivverket

Skiftemateriale - Dødsfallprotokoll


Anne-Grethe Syvertsen
 Del

Recommended Posts

Oppdaget ved en tilfeldighet at dødsfallprotokoll for Skoger, Buskerud 1854-1939 er skannet og lagt ut.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/search/?forvaltning=&fylke=06&embete=Skoger+lensmannskontor&protokoll=&periode=&navn=

 

Er dette noe som har ligget på nett lenge, men at jeg ikke har sett det før nå? Eventuelt kan jeg på noen måte se når det ble publisert? Er det noen steder hvor det opplyses når nytt skannet material blir lagt ut? Slik som det blir gjort for søkbar data, under "Siste 100 utlagte".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget ved en tilfeldighet at dødsfallprotokoll for Skoger, Buskerud 1854-1939 er skannet og lagt ut.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/search/?forvaltning=&fylke=06&embete=Skoger+lensmannskontor&protokoll=&periode=&navn=

 

Er dette noe som har ligget på nett lenge, men at jeg ikke har sett det før nå? Eventuelt kan jeg på noen måte se når det ble publisert? Er det noen steder hvor det opplyses når nytt skannet material blir lagt ut? Slik som det blir gjort for søkbar data, under "Siste 100 utlagte".

 

Det ser ut til at disse protokollene har ligget ute siden slutten av april 2013, bortsett fra den siste, som ble lagt ut i oktober 2014.

 

Det er dessverre ikke noen steder å følge med på hva som nylig er publisert. Kirkebøker, tinglysingsmateriale, skiftemateriale og rettergangsmateriale publiseres fortløpende og automatisk etter hvert som det blir indeksert. Indekseringa skjer stort sett i statsarkivene, og dermed har heller ikke vi i Riksarkivet fortløpende kontroll på hva som faktisk er publisert.

 

For andre typer materiale skjer publiseringa manuelt, og derfor har vi kontroll over hva som blir publisert når. Vi annonser dette i brukerforumet og, ved litt større anledninger, som nyheter på Digitalarkivets forside.

 

Jeg ønsker meg en funksjon på Digitalarkivets forside som automatisk henter opplysninger om publiseringsdato fra vår database og lister opp de sist publiserte kildene, uavhengig om de er skanna eller transkribert. Dagens "Siste 100 utlagte" (transkribert materiale) er manuelt redigert av redaksjonen i Bergen. For skanna materiales vedkommende har jeg kommet fram til at jeg ikke vil bruke ressurser på et tilsvarende manuelt arbeid; vi får heller vente til en funksjon som den nyss nevnte er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg en funksjon på Digitalarkivets forside som automatisk henter opplysninger om publiseringsdato fra vår database og lister opp de sist publiserte kildene, uavhengig om de er skanna eller transkribert.

 

Godt å høre du også ønsker det samme. Da får vi håper det ordner seg, for det vil bli en nyttig funksjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.