Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av kirkebok for Tolga 1786-1814. Marit Nilsdatter.


Anita Bjørkmann
 Del

Recommended Posts

Jeg tror jeg har funnet dåpen til min tipp-tipp-oldemor Marit Nilsdatter. Foreldre er Nils Jensen og Tyri Knutsdatter. Jeg lurer på om noen kunne hjelpe meg å tyde det som står i kirkeboka. Jeg ser navnet til Marit og hennes foreldre men skriften er svært vanskelig å tyde. Det er 2 datoer men hva er de datoene? Ser ut som det står oktober 11 og november 1. Er det fødsel og dåpsdatoer. Var det vanlig på 1700 tallet å ta med fødselsdato? Jeg skjønner ikke så godt hvordan kirkeboka er ført. Jeg lurer også på disse øverste kolonner og hva som står der. Jeg tror den første er daab og kirkegang, men hva er de andre?

Ville være svært takknemlig hvis noen vill hjelpe meg og bekrefte at dette er dåpen til tipp-tipp-oldemor Marit.

På forhånd tusen takk

Mvh Anita. 

 

Nr 55

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tolga, Ministerialbok nr. 3 (1786-1814), Kronologisk liste 1789, side 42. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9220&idx_id=9220&uid=ny&idx_side=-42
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603420408.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpsbarnet er altså Marit Nielsdt. Brua.

Faddernamna les eg slik:

Mad. Gischen Schjellerup, Kirsti Olsdt. Holbeckmoe(?), Marit Knudsdt. Brua, Knud Jørgensen Kot, Rasmus Mathisen Vingelen, Baard Jonsen Riise.

Kolonneoverskriftene frå venstre mot høgre:
Daab og Kirkegang | Døde og Begravede | Fæstede og Brudeviede | Bekræftede i Daabens Pakt | Personernes Navne | Dag og Tid

Førenamnet på den døypte er pussig nok òg ført opp i den tredje kolonna.

Det var ikkje vanleg at fødselsdatoen vart oppgjeven på denne tida. Eg vil tru dei to datoane mest sannsynleg er høvesvis dåpsdatoen til barnet og introduksjonsdatoen til kvinna.

Mvh. Knut.

Endret av KnutSæther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for hjelpen, Knut. Kjempesnilt av deg. Da er det dåpen til min tipp-tipp-oldemor Marit. Ser at en av fadderne heter Riise. Kan kanskje være i slekt med min tipp-tipp-tipp-oldefar Nils Jensen som i bygdeboka fra Tolga heter Riise og skal visst være fra Fabrogarden. 

Tusen takk igjen.

Mvh Anita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.