Gå til innhold
Arkivverket

goti.sk


Werner Kvalem Vesterås
 Del

Recommended Posts

Jeg holder på å utvikle en gratis nettjeneste for slektsforskere og andre som ønsker å trene seg opp på å lese gotisk skrift.  Tjenesten, som ligger på http://goti.sk er på langt nær ferdig.  Det som ligger ute nå er kun en demonstrasjon av deler av konseptet.

 

Når du har åpnet siden, ser du en skannet kirkebokside.  Ved å bevege musepekeren over bokstavene/symbolene i teksten, blir disse uthevet, samt at du ser hvilken bokstav det er.  Man kan også se alle varianter av en bokstav/symbol ved å klikke på bokstavene som står over den skannede siden.

 

Jeg kan ikke garantere at dette virker i eldre nettlesere, eller på nettbrett.  Jeg har bare testet i nyere versjoner av Chrome, Firefox, og Safari, på Mac.

 

Nedetider på tjenesten kan også forekomme i utviklingsfasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser meget interessant ut. Jeg vet ikke hvilke planer du har videre her, men det kunne kanskje være en ide å la brukerne velge mellom eksempler på håndskrifter fra forskjellige tider, også skrevet av forskjellige personer, slik at man har et utvalg av eksempler til å trene på.

 

Jeg testet i IE, Ffx og Opera på Windows 7

Endret av Inger Eik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser meget interessant ut. Jeg vet ikke hvilke planer du har videre her, men det kunne kanskje være en ide å la brukerne velge mellom eksempler på håndskrifter fra forskjellige tider, også skrevet av forskjellige personer, slik at man har et utvalg av eksempler til å trene på.

 

Jeg testet i IE, Ffx og Opera på Windows 7

Takk for tilbakemeldingen! Jeg har tenkt å legge inn eksempler fra forskjellige tidsepoker etterhvert, og er takknemlig for forslag.

Dette ser veldig interessant ut, da jeg sliter med den gamle håndskriften.

 

Tom

Takk for hyggelig tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Werner, jeg tror at skrifteksempler fra 16- og 1700-tallet er de mest vriene å tyde, kombinert selvsagt med måten de uttrykte seg på den gangen. Kanskje andre har gjort andre erfaringer, men for meg er det iallfall slik. Og så er det mye slurvet 1800-talls-skrift i diverse kirkebøker. Jeg er spent på fortsettelsen av websiden din :).

 

Jeg har testet på Iphone5: Der kan man merke de gotiske bokstavene, men de latinske bokstavene 'popper' ikke opp (popup i forbindelse med mouseover er et generelt problem på 'i' gadgets). Men hvis man klikker på en av de latinske bokstavene øverst, blir de tilsvarende gotiske bokstavene i teksten merket. Hadde det vært en idé å gjøre det slik at merking av en bokstav i gotisk text forårsaket rød bakgrunn under de latinske tegnene? Men på iphone blir det jo veldig smått da.

 

Test på ipad funker på samme måte som på iphone.

 

Test på Samsung Galaxy 1/2 størrelse nettbrett fungerer ikke. Alfabetet vises, men bare en liten firkant av den gotiske teksten. Man kan merke bokstavene, både i gotisk og latinsk, men utover at de blir røde, skjer det ikke noe.

 

Endret av Inger Eik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lagt til et nytt dokument i min nettjeneste goti.sk

 

Det nye dokumentet er første side i Finnmark Tingbok, fra 1620-årene.

 

Dokument nummer to kan sees her: http://goti.sk/2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lagt inn enda en side inn i goti.sk

 

Side nummer tre kan sees her: http://goti.sk/3

 

Den nye siden er fra 1578, og er hentet fra: http://arkivverket.no/URN:rg_read/35535/7/.  Jeg har kun lagt ut første side fra dette dokumentet.  Har man klart å jobbe seg gjennom første side, så har man en god sjanse for å tyde resten.  :)

Endret av Werner Kvalem Vesterås
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å lage et navigasjonssystem, slik at en kan bla seg fram og tilbake mellom sidene?

 

Hei!

 

Jeg har hatt i tankene å lage et system som gjør at man kan enkelt kan velge sider, men må nok ta en stund til i tenkeboksen.

 

I dag laget jeg forresten en startside, som viser en liste over dokumentene i tjenesten, sortert etter årstall.  Det er denne du kommer til når du går til http://goti.sk.  Det er dessuten på hver side en "Hjem"-link, som tar deg tilbake til denne siden.  Det er det nærmeste vi kommer et "navigasjonssystem" pr dags dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lagt ut dokument nummer 4 på goti.sk.  Denne gangen er det et skifte fra 1678, fra Sunnfjord.  Dokumentet er ikke helt komplett ennå, da jeg fortsatt sliter litt med noen ord.  Dessuten er det en rekke pengeverdier som ikke er lagt inn.

 

Kan sees på http://goti.sk/4

Endret av Werner Kvalem Vesterås
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tenkte å minne nye og gamle lesere av forumet om min nettjeneste goti.sk, og samtidig spørre om noen har konkrete forslag til kilder jeg kan legge inn i tjenesten.   Hensikten med tjenesten er jo å være et hjelpemiddel for de som ønsker å bli flinkere å lese gotisk skrift, og da er det greit med et rikt utvalg av forskjellige "skrifttyper".  Kriteriene jeg har for kildene er at dokumentet er tydelig, skriften ikke altfor liten (men heller ikke altfor stor), og at de har en permanent sidelenke.  Jeg linker nemlig til "originalkilden" fra tjenesten min.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.