Gå til innhold
Arkivverket

Røros i ST . Ingebrigt Evensen Bjørgum sin hustru : Karen Larsdatter , noen som kjenner til henne ?


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Stiger Even Bjørgum sine foreldre var Ingebrigt Evensen Bjørgum og hustru Karen Larsdatter , dette er opplysninger ifølge en “sytningskontrakt“  ( kår ) inngått mellom foreldrene og Even og hans søsken .

 

Karen Larsdatter og Ingebrigt Bjørgum hadde hus nr 4 i Bergmannsgata på Røros , det første dokumentet om denne gården er fra 1695 .

 

Karen Larsdatter skal være født ca 1630 i Haltdalen , Holtålen og død ca. 1695 på Røros .

 

På et slektstre ( GENI ) på nettet så leser jeg at hennes foreldre er oppgitt til å være Lars Jonsen Ryen og Ingeborg Jonsen Ryen .

 

Er det noen med ekspertise fra Røros og omegn som har kjennskap til om dette er rett og eventuelt kjennskap til Karen Larsdatter sine antatte foreldre , ref. GENI og eventuelt hvor de kom fra , gardshistorikk ol .

 

Gjerne referanser på litteratur som evet. omtaler disse folkene .

 

På forhånd tusen takk for hjelp .

 

http://www.geni.com/people/Karen-Ryum/6000000007328942692

 

 

 

 

 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som står om Karen Larsdatters opprinnelse på Geni, er tøv og tull. Bed dem om dokumentasjon, vi kan ikke kaste bort vår  tid på slikt.

Endret av Astrid Ryen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid

 

Fullt klar over hva Geni står for . Da tolker jeg ditt klare skarpe svar dithen at du ikke kjenner til Karen Larsdatter sitt opphav Håper du ikke kastet bort for mye tid på å gi meg et svar på mitt / mine ydmyke spørsmål . Og utav responsen har visst heller ingen andre så langt  noen kjennskap til hennes opphav .

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn!

 

Jeg ser rødt når jeg av og til får greie på hva som finnes på Geni og andre steder av påstander som overhodet ikke er kildebelagt eller kan kildebelegges. Men Bjørn det var ikke meningen at det skulle gå ut over deg, ber om unnskyldning for at jeg formulerte meg så klønete!

 

Karen Larsdatter Ryum skal være født i Holtålen ca 1630 og var 65 år da hun døde i 1695. Her gis det inntrykk av at Karens død er registrert i KB for Røros, men det tror jeg ikke den er. Kirkeboka 1691-1700, årene 1691-98, inneholder for det meste dåpsinnførsler, en del trolovelser og vielser, men langt fra alle, når det gjelder døde, finnes det få som er ført før 1699.

 

Karen Larsdatter og Ingebrigt Bjørgum var begge i live i 1695, da "sytningskontrakten" ble ført i pennen:

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros bergrett, Skifteprotokoll 3A 01 , 1690-1702, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Røros Kobberverk. Gammelt register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24714/106/

 

Karen Larsdatter Ryum. Det finnes ikke noe sted Ryum i Holtålen, såvidt jeg kan se. Rolf Inge Holden viser til en annen person som kilde, men det det er intet holdbart bevis.

 

Jeg har nylig oppdaget at min ane Jørgen Larsen Walset på Geni, har fått flere aner bakover i tid, har visst røtter i Odalen.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn!

 

Jeg ser rødt når jeg av og til får greie på hva som finnes på Geni og andre steder av påstander som overhodet ikke er kildebelagt eller kan kildebelegges. Men Bjørn det var ikke meningen at det skulle gå ut over deg, ber om unnskyldning for at jeg formulerte meg så klønete!

 

Karen Larsdatter Ryum skal være født i Holtålen ca 1630 og var 65 år da hun døde i 1695. Her gis det inntrykk av at Karens død er registrert i KB for Røros, men det tror jeg ikke den er. Kirkeboka 1691-1700, årene 1691-98, inneholder for det meste dåpsinnførsler, en del trolovelser og vielser, men langt fra alle, når det gjelder døde, finnes det få som er ført før 1699.

 

Karen Larsdatter og Ingebrigt Bjørgum var begge i live i 1695, da "sytningskontrakten" ble ført i pennen:

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros bergrett, Skifteprotokoll 3A 01 , 1690-1702, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Røros Kobberverk. Gammelt register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24714/106/

 

Karen Larsdatter Ryum. Det finnes ikke noe sted Ryum i Holtålen, såvidt jeg kan se. Rolf Inge Holden viser til en annen person som kilde, men det det er intet holdbart bevis.

 

Jeg har nylig oppdaget at min ane Jørgen Larsen Walset på Geni, har fått flere aner bakover i tid, har visst røtter i Odalen.

 

Hei igjen Astrid .

 

Unnskyldningen er selvfølgelig godtatt . Ha en fin kveld .:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at både Hemneslekt og denne R I Holden opererer med Ryum på Karen Larsdatter og Ryen på hennes " såkalte " opphav .

 

Når jeg da oppfatter det slik at hverken navnene Ryum eller Ryen i sammenheng med Karen Larsdatter og det nevnte opphav kan verifiseres på noe som helst slags måte , så skulle det vært jævlig interesant å vite hvor de ansvarlige for de ovennevnte nettsteder har dette ifra , men min erfaring tilsier at de i å måte har problemer med å stikke frem hodene sine .

 

Den eneste garden Ryum i et logisk nedslagsfelt jeg kan finne er i Rørvik i det gamle Vikna herred ( Nærø prestegjeld )

 

 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#4

Jørgen Larsen Valsets kone, Anne Jonsdatter, er på Geni gitt etternavnet Romsdal. Er dette noe som er kildebelagt?

 

Jeg tror jeg trygt kan svare nei på spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Bjørn: Jeg fikk mail fra Hemneslekt, de har "ordnet opp" med Karen Larsdatter, hennes "etternavn" og foreldre var kopiert fra GENI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.