Gå til innhold
Arkivverket

Slektsprogrammet 'Brothers Keeper' - har det et svakt punkt, eller er jeg 'synderen'?


Grete Jøraas
 Del

Recommended Posts

Jeg har to ganger opplevd at data jeg har lagt inn i programmet har forsvunnet(?). Første gang, for ca 4 år siden, la jeg inn oldefars eldste søster og alle hennes barn, svigerbarn, barnebarn, oldebarn, bilder. Dette viste seg å være en gigantisk slekt, så input ble gjort over flere økter. Så går noen måneder (+/- 1 år), jeg går inn på denne siden av slekten og finner ingenting.

I fjor la jeg inn nye funn på en annen side av slekten. Igjen mange navn og mange bilder. Jeg gikk inn på denne slekten sist uke, og igjen - alt er borte!!

Hva har skjedd? Har andre med BK erfart det samme? Jeg tar sikkerhetskopier etter hver input, og i BK bruker jeg originalen som jeg har brukt fra dag 1. Og bildekilden er uendret. Jeg har ikke sjekket andre sider av slekten, så om det mangler flere personer i basen, vet jeg ikke.

 

Håper noen kan gi meg svar, tips, medfølelse, kjeft...........

 

Puh! fra Grete

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det samme for flere år siden. Alt jeg hadde lagret i løpet av en hel høst forsvant. Såvidt jeg husker var det slik at programmet, når man hadde lagt inn ganske mye og skulle avslutte med sikkerhetskopiering, satte igang med å komprimere filene. Jeg var redd for at det var i den sammenhengen, ved komprimeringen, at dataene forsvant, så jeg sluttet å avslutte programmet med sikkerhetskopiering - lagrer i stedet alt ganske ofte på egen minnepinne.

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en utrolig kjedelig opplevelse, og godt du har sikkerhetskopi. Jeg foreslår at du gir tilbakemelding til skaperen av programmet, for det høres mest ut som en bug. Jeg har hatt ulike versjoner av BK siden 1996, og aldri opplevd at data har blitt borte, bortsett fra en gang, da jeg skulle installere programvaren på nytt på en ny maskin. Da var det en av de eksterne tekstfilene som manglet, som av en eller annen grunn ikke var kommet med i kopien av datafilen jeg la inn. Siden jeg fortsatt hadde tekstfilen på den gamle maskinen, kopierte jeg den bare, og la den inn på den nye maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ringe Jørgensen og fortelle hva jeg har opplevd med BK. Det rare med problemet er jo at jeg bruker faktaene jeg har lagt inn: lager Word dokument som jeg sender på e-mail, printer en liste, legger inn nye funn - og plutselig er alt borte vekk! Startpersonen er der fortsatt, men ektefelle og barn osv er ute av bildet................. mektig frustrerende!

 

grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det forstår jeg det må være.

 

Det er uansett måte du henvender deg på nødvendig å ha svarene klar på flere spørsmål, slik at den som skal hjelpe får oversikt. Slike spørsmål er beskrevet på hjemmesiden, eller ved å se på Hjelp på F1-tasten og under punktet Assistanse. Spørsmålene kan være:. Hvilken versjon av BK har du, om du har flere versjoner av BK på datamaskinen, om du kjører programmet med administrasjonsrettigheter, om du vet om dobbeltregistrerte personer og har kjørt Kvalitetskontroll mm. Jeg tror det kanskje er bedre å svare på spørsmålene på forhånd og å sende beskrivelsen sammen med problemstillingen på en epost til BK-assistanse,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om problemet ikke kan løses her, har jeg sett at det i slike tilfeller blir sendt kopi av databasen til utvikleren i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med Grethe og muligens løst problemet
 
Databasen hennes ligger under C:/prograsmfiler
 
Ved nyere versjoner av Windows er det ugunstig og da dette kom (omtrent samtidig som BK6) gikk det ut klare meldinger om at dette måtte unngås.

Selve databasen lå under
C:\Program Files\Data

PROGRAMMET skal ligge under
C:\Program Files (x86)\Brother's Keeper 6
mens selve DATABASEN skal ligg under
C:\Brother's Keeper 6\Data
eller tilsvarende sted, men ikke i datakatalogen.

For Windows SKAL IKKE databasen ligge i mappen for programfiler.
Da dette ble kjent, ble det orientert om dette på websidene og i BK-Nordic samt at det står i hjelpefilen for programmet.

Har noen det fortsatt, bør man rydde opp i dette.

Det anbefales at man også av og til kjører Kvalitetskontroll av databasen. For BK6 anbefales at man har i bruk siste versjon.
Før man konverterer til BK7 bør man også forvisse seg om at databasen er i orden. Husk at feil du har, blir ikke borte om du konverterer.

Regner med at Grete tar videre direkte kontakt med meg hvis problemer. I tilfelle kan vi også bruke Fjernhjelp for å rydde i problemene.


Hvis det skulle være andre feil, tar vi evt. andre problemer derfra. I verste fall sender over databasen til produsenten

Endret av Otto Jørgensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mange år brukt eksterne hardisker, og/eller minnebrikker. Dette gjør jeg av sikkerhetsgrunner, og jeg sikkerhetskopierer hver uke om jeg har holdt på med å legge inn ny data... Å ha mine databaser på pcen er en uvane og det sluttet jeg med etter litt problemer. Dessuten er det viktig å oppdatere programmet jevnlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskrivelse jeg gir rett over referer til standard løsning.

Det viktigste er at databasen ikke legges i mappen for programfiler.

Hvor du ellers plasserer dine egne databasefiler, er stort sett opp til deg, o det er på en annen disk på samme PC, minepinne, dropbox eller annet er opp til deg, bare du selv vet hva du gjør og det fungerer.

Selv har jeg databasen på min stasjonære PC, men med synkronisering av databasen, epost, egne bilde, dokumenter etc til en annen server en eller annen plass som gjør at mine barn også har tilgang til f.eks. databasen og alle bilder.

Men når vi snakker om primærinstallasjon forholdes det mot en løsning noe som gir eklere dialog med brukerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.