Gå til innhold
Arkivverket

Utedo og WC i Bergen


Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Når var det vanlig å få WC i Bergens boliger? F.eks. i Nygårdsgaten og Bjerregaardsgate? Jeg vet jo at det i hus på Paradis ikke kom WC før i min egen levealder, dvs rundt 1950. Finner lite info på nettet om dette spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Siden ingen andre svarer, gir jeg meg selv tipset om boken "Byens skjulte årer" av Byrkjeland og Hammerborg, som Biblioteket i Nittedal lånte inn for meg.Den handler om vann og avløp i Bergen gjennom 150 år, og der står mye interessant, bl.a.om Lille Lungegårdsvann som ble så sterkt forurenset av kloakk at man i 1880-årene forbød bruk av vannklosett!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke så mye om det, men vet at båter fra bl.a. Fitjar fraktet kagger med "gjødsel" hentet fra utedoene i Bergen, her til bygda på slutten av 1800- tallet, og hadde det utover åkrene, derfor har det vært funnet en del krittpiper, og krusa-tøy/skår av kopper, fat osv. i store mengder, som sannsynligvis var en del av innholdet i kaggene. Så ligger glimt av Bergens historie på gårdene her fremdeles (og sikkert i andre kommuner rundt om i fylket).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat når det ble slutt på kaggene i området du spør om, vet jeg ikke. Men i 1952 vedtok bystyret i Bergen en ordning hvor de ga garanti til lån til WC som erstatning for kagger. De tok pant i eiendommen på inntil 1800 kr. Pr. WC. Kommunen refunderte dessuten 3% rente av lånet, som en kunne oppta i banken. Ordningen gjaldt frem til utgangen av 1959 og reduserte antallet kagger fra ca 5400 til ca 1800 i perioden. Det kan tilføyes at ordningen trolig ikke var den eneste årsaken til at antallet kagger gikk så mye ned, ettersom det i 1955 ble innført renholdsavgifter og en spesiell kaggeavgift i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi sammenligner med Oslo, var det ennå bygårder, spesielt i Gamlebyen, som fortsatt hadde "klaskedoer" på 1980-tallet. De forsvant først med Oslo Byfornyelse, som holdt på fra 1978-91.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i Bergen kom faktisk de første WC-ene allerede i 1860-årene. I 1878 var det registrert 110 WC-er i byen. Men kaggesystemet ble innført i 1881, fordi WC-ene forurenset b.a. Lille Lugegårdsvann. Den offentlige kloakken hadde ikke kapasitet til denslags utslipp. Men vannklosett var fremdeles tillatt dersom man hadde egne ledninger til sjøen, untatt Lille- og Store Lungegårdsvann, Vågen eller byens strandlinje langs Puddefjorden innenfor Vestre Møhlenpris. Restriksjonene gjaldt nye vannklosetter, de eksisterende kunne beholdes dersom 

 

Min bestemor bodde i Nygårdsgaten 2 i et bygg hennes far, apoteker Hilmers, hadde  satt opp rundt 1886. Så da var det neppe mulig å installere vannklosett. Da hun giftet seg i 1905, bosatte hun og mannen seg i Bjerregaardsgd. 2. Var det vannklosett der, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Wingaard Meldahl

Da Inndalsveien ble bygget ut mot Minde på 30 tallet ble det i alle fall bygget med WC i leilighetene i Inndalsveien 99. Mener dette var i 1936.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.