Gå til innhold
Arkivverket

Christen Madsen Nygaard f. 1769 - Tollbøker


William A. Nygaard
 Del

Recommended Posts

Noen tollbøker inneholder alfabetiske lister over skippere.

Her er et eksempel fra Christiansund i 1809.

Jeg skulle gjerne få med meg kolonneoverskriftene og noen detaljer i vedlagte dokument:

Noen hjelp å få?

post-7709-0-16515500-1437679581_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No: 119.

Skippernes Navne: Christen Nygaard

Skibenes Faron[?]: Brig

Skibenes Navne: -

Skibenes dn[?]: 61 1/2

Hiemmehørende: Bergen

Kommen fra: Bergen

 

det hadde vore greitt om du hadde lagt ved lenkje, om dette er digitalt materiale, så ein kan jamføre med føregåande og fylgjande sider - for det er ord her som skulle vore jamførte :)

Endret av Atle Brandsar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det!

CMN kom fra Bergen som skipper på en brigg. "dn" må være lasteevne 61 1/2 lester.

 

Her er inngående registrering nr. 119 og utgående nr. 85.

De er vonde å tyde.

 

Er det noen som vil prøve seg?

 

Dette er ikke digitalisert materiale. Jeg har skannet sidene selv.

 

 

post-7709-0-35545800-1437691679_thumb.jpg

post-7709-0-47316300-1437692423_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

119 [...] og Told.

Den 31de Sk[ip]p[e]r Christen Nyegaard af Bergen med Brig Willjam kaldet, drægtig 25 1/2 Trær = 61 1/2 C[ommerce]læster efter Sammestæds M[aale]br[ev] af 16de Dennes, medføre efter vedlagde Toldpas Nr. 230 kun Sandbaglast og til Skibs Provision En T[øn]de Erter, 1 do. Gryn, 1 do. Kjød, 18 Lpd. Rugbrød, 7 Lpd. Smør, 1 Vog Talglys, 8 Voger Tørfisk, og 2 Favne Brændeved.

udgaaer No. 85                         af Briggen



Den 14de Skpr. Christen Nyegaard af Bergen med Brig dr. 95 1/2 Trær = 61 1/2 Clæster efter Sammesteds Mbr. af 16de f. M. indkom Nr. 119 agter nu til Tenerifa og udfører for:


(Træ blei ofte brukt for tomtønne)







 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for rask respons!

 

Hva skulle vi ha gjort uten kyndige tolkere?

 

Det er leit at jeg bare kan legge ved filer med mindre enn 500K størrelse. Jeg har skannet hele sider og skulle gjerne lagt de med. Det monner ikke å lagre dem med mindre oppløsning så jeg må beskjære dem. Da blir en del tilstøtende tekst borte som for eks høyre side av folio hvor det er tabeller som trolig sier noe om lasten.

 

Legger ved kolonne overskrift og registrering for avreisen fra Christiansund 14 september 1809.

Hva hadde han i lasten? Det er 9, 4 1/2, 9 og 12 av et eller annet som står i overskriften.

post-7709-0-74180100-1437746536_thumb.jpg

post-7709-0-23854700-1437746703_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min feil. Lasten vises trolig på neste folio som vedlagt.

 

Er det mulig å tyde det?

 

September Maaned

Kaasbøl og Tou

.. ........ ........ .. .... .... 1000rdl

................................................... 18Spd Augb..., 70Spd

....... 1rd og Calgly.. 8rd og Co.... og 2..... ......... af Briggen

post-7709-0-65228900-1438172130_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et målebrev for Christen Nygaards Brigg, Bergen 16. august 1809.

Det kan inneholde mye interessant hvis det var mulig å lese det!

 

Er det noen som kan prøve å tolke det?

post-7709-0-15088500-1438174263_thumb.jpg

post-7709-0-42382800-1438174296_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et forsøk:

 

Nr. 58.

Udstedt den 16 August 1809 ?? ?? 30 August ?? ??. Nr. 8.

Expideret Nr. 230.

?????? maalt Briggen William, ?? hørende i Bergen, ført med skipper Christen Nygaard, og ? ? ? og ? ? ? lang 80 fot 2 tommer, mellom ??yge ????, ?? ?? ?? 21 fot 8 tommer, ?? ?? ?? og ?? 21 fot 5 tommer, ?? ?? ?? og ?? 20 fot 6 tommer, ????????????????

Resten avsiden synes å omhandle tønner.

 

Fortsetter på nesteside.

Her er to linjer som kan være konklusjonen på oppmålingen. 61 ½ dukker opp. I en tidligere tyding var dette briggens drektighet målt i læster.

 

 

Alle bidrag mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

119 [...] og Told.

 

Den 31de Sk[ip]p[e]r Christen Nyegaard af Bergen med Brig Willjam kaldet, drægtig 25 1/2 Trær = 61 1/2 C[ommerce]læster efter Sammestæds M[aale]br[ev] af 16de Dennes, medføre efter vedlagde Toldpas Nr. 230 kun Sandbaglast og til Skibs Provision En T[øn]de Erter, 1 do. Gryn, 1 do. Kjød, 18 Lpd. Rugbrød, 7 Lpd. Smør, 1 Vog Talglys, 8 Voger Tørfisk, og 2 Favne Brændeved.

 

udgaaer No. 85                         af Briggen

 

 

 

Den 14de Skpr. Christen Nyegaard af Bergen med Brig dr. 95 1/2 Trær = 61 1/2 Clæster efter Sammesteds Mbr. af 16de f. M. indkom Nr. 119 agter nu til Tenerifa og udfører for:

 

 

(Træ blei ofte brukt for tomtønne)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her er mer. Hva var det som skjedde 10. Mai? Jeg fant det øverst på neste folio. Det gjelder avreise fra Bergen 14 august:

 

Augusti:

??? Provision ?? Skibsbrug:

 En Tønde Erter, 1 Tønde Gryn, 1 Tønde ????, 18 ??? Rugbrød, ? ??? Smør, ????, 8 Voger Tørfisk og 2 Favne ?????.

???? ???? ???? den 10de May for ??? Nr 180 som ??? ??? for Dondey i Schotland, ??? af ???? Le Pastepartoul ?? ?? Capetain von ??ime fra Dinq?er?on, ??? ?? indgaa???? ??? ???? ?? ?? at ????? ??? ??? med ????? 10 ? ? ?? af 61 1/2 ???? læster

 

Kan noen tolke denne?

 

 

 

 

post-7709-0-11498400-1438285874_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriften på miniatyrbildet er helt grei, innholdet likeså, men siden du ikke reagerer på svarene du får på de andre tydespørsmålene dine, så overlater jeg fremtidig tolking til andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var leit.

 

Jeg ønsker ikke å såre eller fornærme noen. Else B. Rustad har vært svært hjelpsom og bidratt med verdifull tolking av viktige dokumenter.

Sent i går kveld leste jeg hennes to siste bidrag. De inngår i en større sammenheng. Jeg ønsket å se nærmere på dem før jeg svarte.

 

Et annet dokument hadde dukket opp. Det var fortsettelsen på et som var tolket av Gunnar Sigdestad. Å poste det var alt jeg fikk tid til den kvelden.

 

Jeg er ikke klar over hvor fort og hvorledes det forventes at jeg skal reagere på de svarene jeg får.
En kort "Takk For Hjelpen" synes noe snaut når et nærmere studie kan si noe mer om hvor nyttig hjelpen har vært.

 

Jeg håper Else B. Rustad vil fortsette med de gode gjerninger.

 

Den hjelp jeg hittil har fått viser at Christen Madsen Nygaard dukker opp for første gang i Bergen 16. august 1809 da han fikk målt sin nyinnkjøpte brigg "William".
Den var 80 fot lang, 20 fot bred og derfor et relativt stort og sjødyktig fartøy som han antagelig trygt kunne seile til Tenerife med selv om det ville være vinter før han kom tilbake.
Den 17. august, fikk han borgerbrev som skipper i Bergen. Han hadde kommet fra Danmark med kone og tre barn og ønsket tydelig vis å slå seg ned i Bergen
Den 24. august seiler han med ballast til Kristiansund hvor han ankommer 31. august for å ta inn en verdifull last bord for firmaet Kaasbøl og Søn.
Den 14. september forlater han Kristiansund med kurs for Tenerife. Det han har med av provisjon kan si noe om hvor lenge han regnet med å være borte.

 

Etter at Christen Madsen Nygaard forlot Kristiansund finner jeg ingen spor etter ham.

Ved et skifte i Danmark i 1812 er han oppført på en måte som kan tyde på at han er savnet men ikke bekreftet død.
I 1816 er hans kone oppført som enke.

Hvor ble det av ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har krav på en unnskyldning fra min side, William! Jeg innser at jeg er altfor utålmodig, og ikke har tatt høyde for at folk trenger tid til å fordøye opplysningene de har fått, og jeg er lei for at jeg svarte deg så surt. Moralen må være: Er man i det gretne hjørnet, bør man holde seg langt unna tastaturet. Takk for påminnelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyldningen mottas med lettelse og glede! Alt tilgitt.

Når vi sitter så sent oppe er sånt fort gjort  -  og umulig å tilbakekalle.

 

Jeg har forsøkt å tyde det siste dokumentet selv, men ser at jeg er helt avhengig av fagkyndig hjelp.

Her er mitt forsøk:

 

Augusti:
??? Provision ?? Skibsbrug:
 ????? 1 Tønde Bygryn, 1 Tønde Salted Kiødt, 18 led Rug
brød, 7 led Smør, 7led ??????, 1ndg Tallig Lys, 8 voger Tørfisk og 2 Favner
 Br?nd?i?.

Skib?t indkom ???? den 10de Maÿ ??? under No. 180. ???-
 ??? 6 Jüne  fra Dondeÿ i Schotland, ??? af ????
 le Pastepartoul ført med Capetaine von Hieme fra
Dijnqver?en, ??? ?? indgaa???? ???
???? ?? ?? at 73 ½ ????? læster ??? med
????? 10 ud pr ?? af 61 1/2 ???? læste
r

 

Det ser ut som om skipet kom fra Dundee i Skotland 10. mai 1809 og at eieren var Le Pastepartoul og skipperen Heime fra Dunquerque i Frankrike!

Det er for utrolig til å være riktigt.

 

Her kan jeg kanskje se hvem Christen Madsen Nygaard kjøpte skipet fra.

post-7709-0-29557200-1438421954_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skipet var blitt kapret og tatt som en engelsk prise - derfor den fremmede kapteins navn og navnet på det kaperskip han førte!:

Augusti:
Til fornøden Provision i Skibsbrug:
1 Tønde Erter, 1 Tønde Gryn, 1 Tønde saltet Kiød, 18 lpd. Ruug
brød, 7 lpd. Smør, 1 vog Tallig Lys, 8 voger Tørfisk og 2 Favner
Brænde. -
Skibet indkom hertil den 10de May f. A. under No. 180. som
engelsk Priis fra  Dondey i Schotland, tagen af Kaperen
le Passepartout ført ved Capitaine von Vlheme fra
Dynqverken, hvorfore de indgaaende Havne Læssepen-
ge mere af 73 ½ Commerce Læster beregnes med
De paabudne 10 rd pr Læst af 61 1/2 Commerce Læster

 

lpd. = lispund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det!

 

Han kjøpte en brigg med navnet William hjemmehørende eller utseilt fra Dundee i Skottland. Skipet var tatt som prise 10. mai forige år av kaperskipet Le Passepartout ført av kaptein von Vileme fra Dynqverken.

Det var jo interessant!

 

Med dette skipet forlot han Kristiansund 14. september 1809 med en last bord, angivelig for leveranse til Tenerife.

Siden har jeg ingen spor etter ham. Han er ikke å finne i tollbøkene for Bergen i årene 1810 - 1815.

.

Nu har jeg trolig fått all informasjon jeg kan fra Tollbøkene og må begynne å lete andre steder.

 

Takk for hjelpen.

Mvh. William Nygaard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Disse er interessante!

 

Christen Madsen Nygaard synes å ha kommet fra London i august 1805 med en galeas St. Peter kaldet. Et eller annet har med 13. Juli å gjøre. Så er det referanser til Nr. 2631 og Nr. 4118. Trolig er det andre posteringer i tollboken. I høyre marg går Nr. 4118 igjen. I begge margene er det forkortelser. Hvis jeg bare kunne lese bokstavene så kan det være verdifull informasjon der.

 

Så er det en annen post fra samme året hvor Christen Nygaard er nevnt. Jeg er ikke sikker på om han kom fra eller reiste til London. Uansett ville det være fint å vite hva det står der.

 

Er det noen som kan prøve å tolke disse?

post-7709-0-51415200-1439395878_thumb.jpg

post-7709-0-08026300-1439397013_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en til!

Fra juli 1806 denne gang. Nå har Christen Nygaard kommet fra
Bristol til Bergen. Det ser ut som om han først har vært i Middelhavet.
For meg er det ikke klart om galeasen tilhører ham eller bare er hjemmehørende i Bergen.
 

Her er min amatørmessige tolkning. Den trenger klart kontroll og utfylling.

Den 9de indkom Christen Nyegaard af Odense fra Bristol
i England med hans her(?) hjemmehørende galease St. Petrus
kaldet af 63½ ?? eller 41 Comerse Læster ??? ??? ???
??, af 13 Juni 1804 ???? ?????
Til Provition for ????.
½  ?? ????...............8
½  ?? ????.............15½
½  ?? ????.............16
½  ?? ????...............9
6 ??: Rugbrød.……12

??? ????? for Middelhavet til Bristol ? 26???. ???
Udgaaaet Nr. 527    for Indgaaende fra Bristol ?? 29 ??? ???
 

I venstre marg står det noe som synes å være referanse til en Toldbok og noen forkortelser som det kunne være kjekt å forstå for om mulig å finne ut om han reiste ut igjen.

 

All tolking mottas med takk.

post-7709-0-37496300-1439404722_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.