Gå til innhold
Arkivverket

Mantallet 1666. Pålitelighet.


Steinar Sand
 Del

Recommended Posts

Hei !

Nevnte manntall tar bare med menn. Kan vi regne med at alle menn er med?  Jeg tviler fordi jeg  ser at for  nabogardene

Ballestadøyen og Ballestad, Buksnes sokn der er det på Ballestadøyen oppført 5 personer,alle voksne (31-51 år). For Ballestad er oppført 5 personer, herav 2  barn, 10 og 1 år. Man skulle tro at også på Ballestadøyen var  det guttebarn. Eller kan det være at eventuelle barn der var jenter?   Et annet NB : Niels Mortensen er oppført under tre ulike garder : Suinøen, Ballestad og Skotnes. Teller han for tre, eller ?

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevnte manntall tar bare med menn. Kan vi regne med at alle menn er med?  Jeg tviler fordi jeg  ser at for  nabogardene

Ballestadøyen og Ballestad, Buksnes sokn der er det på Ballestadøyen oppført 5 personer,alle voksne (31-51 år). For Ballestad er oppført 5 personer, herav 2  barn, 10 og 1 år. Man skulle tro at også på Ballestadøyen var  det guttebarn. Eller kan det være at eventuelle barn der var jenter?   Et annet NB : Niels Mortensen er oppført under tre ulike garder : Suinøen, Ballestad og Skotnes. Teller han for tre, eller ?

 

Det er umulig for meg å svare for disse konkrete gårdene, men på generelt grunnlag vil jeg si at manntallene må vurderes og anvendes med ei kildekritisk tilnærming. Totalt sett vil det forbause meg om alle menn er registrert, men konkrete mangler kan bare avdekkes dersom det er andre, uavhengige kilder å sammenholde med.

 

"Ballestadøyen" oppgis å ligge under Prestegården, men med fem husmenn. Det er jo ikke gitt at noen av disse hadde sønner, eller om eventuelle sønner bodde hos fedrene. 

 

Nils Mortensen, "forrige Fouget i Sennien", er oppført som oppsitter/bruker på "Skotnes", "Ballestad" og "Suinøen". Noe annet er ikke å forvente, siden han tilsynelatende faktisk brukte disse tre gårdene. Den som har ført manntallet, har ikke gjort noe forsøk på å summere antall personer; den som vil forsøke å beregne folketallet i Buksnes på grunnlag av manntallet, må passe på å telle Nils Mortensen kun én gang. Det ser ut til at det i praksis var husmenn og drenger som utførte gårdsarbeidet på hans vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.