Gå til innhold
Arkivverket

Niels Simonsen Strengereid (ca. 1590-etter 1666) - nytt forsøk


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Da legger vi det til side for nå, uten å vite hvem Salve var, bortsett fra at han bodde mellom Oddernes og Øyestad. Nå er jo Udjus i Landvik i det aktuelle området, og kanskje Torborg var datter av den ukjente Salve, eller kanskje ikke. Men vi vet at Elling Salvesen Tveite het Salvesen !

 

Denne ukjente Salve er dokumentert indirekte, og han hadde i hvert fall døtrene Torborg, Ingegerd og Gunhild, som i 1561 solgte ødegården Fjellestad i Øvrebø for 18 lodd sølv til deres frenke Gunvor Ulfsdatter.  Per Reidar Christiansen. tar utgangspunkt i at denne Gunvor var datter av Salves sønn, Ulv.

 

Den ene av Salvesdøtrene (formodentlig Torborg) ble gift med Ellef Eivindsen Nersten.  Den andre (formodentlig Gunhild) ble gift med Bergulf Gunsteinsen Dolholt.  Den tredje dattera havnet antakelig på Ytre Strømme og ble farmor til Gunnar ytre Strømme.  Når det gjelder Ulv Salvesen (eller eventuelt en Ulv g.m. NN Salvesdatter) hadde han dattera Gunvor Ulvsdatter (hun som kjøpte ødegården Fjellestad) fra Hæstad/Kvåse, som ble gift med Svend Vrålson Haugevik.

 

Det er i hvert fall dette Christiansen argumenterer for i artikkelen.  Argumentasjonen hans er imidlertid svært grundig og detaljert, så man må nesten lese artikkelen selv. Min gjengivelse av disse hovedmomentene yter selvsagt ikke artikkelen rettferdighet på noen som helst måte. 

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ukjente Salve er dokumentert indirekte, og han hadde i hvert fall døtrene Torborg, Ingegerd og Gunhild, som i 1561 solgte ødegården Fjellestad i Øvrebø for 18 lodd sølv til deres frenke Gunvor Ulfsdatter.  Per Reidar Christiansen. tar utgangspunkt i at denne Gunvor var datter av Salves sønn, Ulv.

 

Den ene av Salvesdøtrene (formodentlig Torborg) ble gift med Ellef Eivindsen Nersten.  Den andre (formodentlig Gunhild) ble gift med Bergulf Gunsteinsen Dolholt.  Den tredje dattera havnet antakelig på Ytre Strømme og ble farmor til Gunnar ytre Strømme.  Når det gjelder Ulv Salvesen (eller eventuelt en Ulv g.m. NN Salvesdatter) hadde han dattera Gunvor Ulvsdatter (hun som kjøpte ødegården Fjellestad) fra Hæstad/Kvåse, som ble gift med Svend Vrålson Haugevik.

 

Det er i hvert fall dette Christiansen argumenterer for i artikkelen.  Argumentasjonen hans er imidlertid svært grundig og detaljert, så man må nesten lese artikkelen selv. Min gjengivelse av disse hovedmomentene yter selvsagt ikke artikkelen rettferdighet på noen som helst måte.

Takk for denne utfyllende informasjonen, Oddbjørn. Som sagt legger jeg denne Salve til side, men det er godt å vite at han er opprinnelsen til den Salvesdatter som havnet på Nersten, hvor jeg nå har et klarere bilde av slektsforholdene. Den "Arnold Sigurdsson" som jeg la ut tidligere er antagelig en Arnuld/Arnulv, men jeg anser han også som et blindspor i den aktuelle problemstillingen som vi arbeider med. Sønnen Eilev Arnulvsen er imidlertid antatt født på Udjus i Landvik, han ble lensmann i Tveit, og døde i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan dessverre ikkje sjølv bidra med konkrete opplysningar, men følger med stor interesse dei debattane som er i gang i forumet, spesielt det som gjelder ættene i vestre del av Aust-Agder. Kanskje eg kan få komme med eit par spørsmål i samband med det Helge Berntsen oppsummerer i # 48:

 

Da kan jeg like gjerne ta med dette også:

Christen Ellefsen Hjort

Birthdate: 1570
Death: Died March 22, 1642

Immediate Family:

Son of Eiliv Arnulvsen Udjus and N.N. Christophersdatter Jomfruland
Husband of Eline Olufdatter Holmegaard
Father of Nils Christensen Ve, Lensmann
Brother of Gunnhild Eilivsdatter; Arnold Eilivsson Søtholt; Gunvald Eilivsen Borgen and NN Eilevsdatter Udjus
Half brother of Anders Lauritsen Ve


Arnold Eilevsen Udjus

Also Known As: "Arnulf", "Arnulv", "Arne", "Nerstein", "Nersten", "Eilevsson"
Birthdate: before circa 1520
Death: Died July 18, 1558

Immediate Family:

Father of Eiliv Arnulvsen Udjus 

 

Spørsmål 1: Kan ein dokumentere eller sannsynliggjøre at Arnold Eilifsen Udjus er fødd på Nersten i Øyestad og flytta til Udjus i Landvik, slik at Christen Ellefsen Hjort hører til den gamle Nersten-ætta?

 

Spørsmål 2: Er det mulig å kople Arnold Eilifsen Udjus slektmessig  til Anders Beruldsen Udjus (1590-1659) i den Udjus-ætta som Johan Tveite klarlegger i Landvik II 'Ætt og Odel' s.238-239? 

 

For øvrig: Mange takk for alt arbeid dere legger ned for å klarlegge vår felles fortid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan dessverre ikkje sjølv bidra med konkrete opplysningar, men følger med stor interesse dei debattane som er i gang i forumet, spesielt det som gjelder ættene i vestre del av Aust-Agder. Kanskje eg kan få komme med eit par spørsmål i samband med det Helge Berntsen oppsummerer i # 48:

 

Da kan jeg like gjerne ta med dette også:

 

Christen Ellefsen Hjort

 

Birthdate: 1570

Death: Died March 22, 1642

 

Immediate Family:

 

Son of Eiliv Arnulvsen Udjus and N.N. Christophersdatter Jomfruland

Husband of Eline Olufdatter Holmegaard

Father of Nils Christensen Ve, Lensmann

Brother of Gunnhild Eilivsdatter; Arnold Eilivsson Søtholt; Gunvald Eilivsen Borgen and NN Eilevsdatter Udjus

Half brother of Anders Lauritsen Ve

 

 

Arnold Eilevsen Udjus

 

Also Known As: "Arnulf", "Arnulv", "Arne", "Nerstein", "Nersten", "Eilevsson"

Birthdate: before circa 1520

Death: Died July 18, 1558

 

Immediate Family:

 

Father of Eiliv Arnulvsen Udjus 

 

Spørsmål 1: Kan ein dokumentere eller sannsynliggjøre at Arnold Eilifsen Udjus er fødd på Nersten i Øyestad og flytta til Udjus i Landvik, slik at Christen Ellefsen Hjort hører til den gamle Nersten-ætta?

 

Spørsmål 2: Er det mulig å kople Arnold Eilifsen Udjus slektmessig  til Anders Beruldsen Udjus (1590-1659) i den Udjus-ætta som Johan Tveite klarlegger i Landvik II 'Ætt og Odel' s.238-239? 

 

For øvrig: Mange takk for alt arbeid dere legger ned for å klarlegge vår felles fortid!

 

Jeg er litt usikker på hvem du tenker på når du skriver "Arnold Eilifsen Udjus".  Farfar til Christen Hjorth?  Så vidt jeg vet, er ikke hans patronym kjent.  Han er kun omtalt i et dokument fra 1558 (Arnold på Udjus).  I og med at navnet var Arnold, blir det korrekte patronymet til sønnen Arnoldson (ikke Arnulvsen).  Noen forbindelse til Nersten kjenner jeg ikke til.

 

Det finnes for øvrig en relevant og meget grundig artikkel av Per Reidar Christiansen om denne slekta:  'Eilif Arnoldssons ætt og etterslekt', Agder Historielags Årsskrift nr 70 (1994), s. 56–94. 

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar. Eg sikta til den personen som er omtalt slik i #48;

Arnold Eilevsen Udjus
Also Known As: "Arnulf", "Arnulv", "Arne", "Nerstein", "Nersten", "Eilevsson"
Birthdate: before circa 1520
Death: Died July 18, 1558
Immediate Family:
Father of Eiliv Arnulvsen Udjus

 

Altså gjelder spørsmålet mittt han som eg forsto av #48 var farfar til Christen Hjort. (Eg burde ha skrive Eilevsen i staden for Eilifsen.) Når han ikkje har tilknytting til Nersten, er det merkelig at det hevdes at han er Also Known As: "Arnulf", "Arnulv", "Arne", "Nerstein", "Nersten", "Eilevsson"

 

I Landvik II Gard og Grend s, 205 har for øvrig Johan Tveite ein hypotese: "Det spørs om ikkje Anders  Beruldsen Udjus, eller kanskje helst far hans, var gift med ei dotter av Eilev (Arnulvsen Udjus) " Dette grunngir han med odelgods og oppkalling av 'Arnild' (Arnulv). Hypotesen verkar plausibel for meg, men er altså framleis ikkje verifisert?

 

Elles takk for tipset om AHÅ-artikkel!,

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar. Eg sikta til den personen som er omtalt slik i #48;

Arnold Eilevsen Udjus

Also Known As: "Arnulf", "Arnulv", "Arne", "Nerstein", "Nersten", "Eilevsson"

Birthdate: before circa 1520

Death: Died July 18, 1558

Immediate Family:

Father of Eiliv Arnulvsen Udjus

 

Altså gjelder spørsmålet mittt han som eg forsto av #48 var farfar til Christen Hjort. (Eg burde ha skrive Eilevsen i staden for Eilifsen.) Når han ikkje har tilknytting til Nersten, er det merkelig at det hevdes at han er Also Known As: "Arnulf", "Arnulv", "Arne", "Nerstein", "Nersten", "Eilevsson"

 

I Landvik II Gard og Grend s, 205 har for øvrig Johan Tveite ein hypotese: "Det spørs om ikkje Anders  Beruldsen Udjus, eller kanskje helst far hans, var gift med ei dotter av Eilev (Arnulvsen Udjus) " Dette grunngir han med odelgods og oppkalling av 'Arnild' (Arnulv). Hypotesen verkar plausibel for meg, men er altså framleis ikkje verifisert?

 

Elles takk for tipset om AHÅ-artikkel!,

 

Jo, men "also known as..." osv. er nok hentet fra en slektsoversikt på nettet (GENI?), og representerer påstander som ikke er kildebelagt på noe vis.

 

Når det gjelder Anders Beruldsen Udjus, kan jeg ikke hjelpe.  Det er ikke nevnt noen datter av Eiliv Arnoldson Udjus i Per Reidar Christiansens artikkel, som skal ha vært gift med Anders Beruldsen Udjus.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat nnlegg #56:


Jo, men "also known as..." osv. er nok hentet fra en slektsoversikt på nettet (GENI?), og representerer påstander som ikke er kildebelagt på noe vis.


 


Når det gjelder Anders Beruldsen Udjus, kan jeg ikke hjelpe.  Det er ikke nevnt noen datter av Eiliv Arnoldson Udjus i Per Reidar Christiansens artikkel, som skal ha vært gift med Anders Beruldsen Udjus.


 


Javel, så glapp vona om å bygge ut anetavla mi. Men igjen takk for trugent arbeid med å legge stein på stein i fundamentet til Agder-genealogien.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sitat nnlegg #56:

Jo, men "also known as..." osv. er nok hentet fra en slektsoversikt på nettet (GENI?), og representerer påstander som ikke er kildebelagt på noe vis.

 

Når det gjelder Anders Beruldsen Udjus, kan jeg ikke hjelpe.  Det er ikke nevnt noen datter av Eiliv Arnoldson Udjus i Per Reidar Christiansens artikkel, som skal ha vært gift med Anders Beruldsen Udjus.

 

Javel, så glapp vona om å bygge ut anetavla mi. Men igjen takk for trugent arbeid med å legge stein på stein i fundamentet til Agder-genealogien.

 

 

Hei Johanne, og takk for at du følger disse Sørlands-trådene. Oddbjørn har rett når han antar at mine kopierte opplysninger er fra en slektstavle på nettet, i My Heritage, og koblingene var selvfølgelig interessante men udokumenterte, og ukjente for meg. Dog underlig at Nersten skulle bli nevnt I forbindelse med Arnold. Det var innspillet med henvisning til Udjus som fanget min interesse, og din hypotese av Johan Tveite er skrevet ned, som også Per Reidar Christensens arbeid er skrevet ned og tilgjengelig. Hvorvidt Christen Hjorth var en Eilifsen eller ikke er heller ikke kildebelagt meg bekjent, men kanskje verdt å ha i minnet.

 

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hvorvidt Christen Hjorth var en Eivindsen eller ikke er heller ikke kildebelagt meg bekjent, men kanskje verdt å ha i minnet.

 

 

Ikke Eivindsen, men Eilifsen.  Jo, det er godt kildebelagt at han var sønn til Eilif Arnoldsson Udjus, som flyttet til Tveit.  Det er også godt argumentert for at Christen Hjorts mor var datter til Christoffer Andersson på Jomfruland.

 

Jeg viser igjen til Per Reidar Christiansen artikkel "Eilif Arnoldssons ætt og etterslekt" i AHÅ 70/1994.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke Eivindsen, men Eilifsen.  Jo, det er godt kildebelagt at han var sønn til Eilf Arnoldsson Udjus, som flyttet til Tveit.  Det er også godt argumentert for at Christen Hjorts mor var datter til Christoffer Andersson på Jomfruland.

 

Jeg viser igjen til Per Reidar Christiansen artikkel "Eilif Arnoldssons ætt og etterslekt" i AHÅ 70/1994.

 

Takk for korreks, Oddbjørn. Jeg skal ikke bry deg med mer info om dette nå. Jeg ser Hallvard Tveit for en del år tilbake utarbeidet et saksregister over AHÅ heftene og scannet de med tanke på digitalisering, men det ble tydeligvis stopp på grunn av uklarheter om opphavsrettigheter. Har de blitt tillatt publisert på papir allerede ser jeg ikke helt problemet, men det finnes sikkert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes etter hvert en rekke tråder som (antakelig) omhandler samme slektskrets, og vi går vel bokstavelig talt i ring i mangel på en del kilder - men det er jo litt fortærende å bare gi opp.  For hver ny runde kan det jo dukke opp et lite lysglimt :-)

 

Holt-gårdene Ramlet og Tveite dukker stadig opp, og dermed også nøkkelpersoner som Jacob S. Ramlet og Elling Salvesen Tveite, som må ha vært nært forbundet med hverandre på en eller annen måte.  Kanskje var Jacob gift med ei til nå ukjent søster av Elling?  Han hadde altså sønner med navnene Syvert og Salve.  Den mest sannsynlige hypotesen er at Jacobs patronym var Syvertsen (Sivertsen), og at han var sønn til den Syvert/Sivert Mørfjær som er nevnt i flere Agder-brev.  Salve kan da være oppkalt etter morfaren.  

 

Det kan se ut til at Jacob Ramlet kan ha vært litt eldre enn Elling Tveite, siden en del av det godset Jacob Ramlet eide i 1610 (bl.a. Strengereid og Ramlet) senere er overtatt av Elling Tveite.  Elling Salvesen Tveite var representert ved prinsehyllingen i 1610 (Elling Thuede), mens ved kongehyllingen i 1591 møtte en "Jakop Thuede".  De hadde nesten helt like bumerker, så "Thuede" bør i begge tilfeller være Tveite i Holt.  Min hypotese er at denne "Jakop Thuede" er identisk med Jacob Ramlet.  Han har bokstavene I S i bumerket.

 

Ved et gårdssalg i Åmli 19/2 1624 er Jacob Ramlets sønn, Syvert Ramlet, lagrettemann - og bumerket hans er (til tross for sin mye enklere utforming) også svært likt.  Jeg prøver å legge inn alle disse tre bumerkene her.  Jacobs og Ellings er kopiert fra Segltegninger fra hyllingene i Norge 1591 og 1610 (NSF 2010), mens jeg selv har forsøkt å tegne av Syvert Ramlets bumerke fra det aktuelle Aust-Agder-brevet.

 

er det noen som kan opplyse viktige fakta om ei Ingeborg Ramleth (født 1908 som utstedte skjøte på gården saga (stenersaga i Nordre Osen i Åmot, Østerdalen, Hedmark skjøtet utstedt i april 1937 på Vestre Aker, Moss og Elverum til min tippoldefar Ole Jensen Sagen?

 

Endret av erik harmen falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen som kan opplyse viktige fakta om ei Ingeborg Ramleth (født 1908 som utstedte skjøte på gården saga (stenersaga i Nordre Osen i Åmot, Østerdalen, Hedmark skjøtet utstedt i april 1937 på Vestre Aker, Moss og Elverum til min tippoldefar Ole Jensen Sagen?

 

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med henne.  Selv om hun er identifisert med gårdsnavnet Ramlet(h), er det slett ikke sikkert hun kan knyttes til de gamle slektene på gården.  Kanskje du burde starte en egen tråd om denne problematikken?

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har eg lese Christiansens artikkel i AHÅ 1994 om Eilif Alnoldsons ætt og etterslekt. Solid arbeid, som fører til at eg kan supplere bl.a. Ågre-greina på Legacy-fila mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg sparker liv i denne gamle debatten igjen, siden det i en annen debatt-tråd plutselig dukket opp en interessant opplysning om hvem Niels Simonsen Strengereid-Vivesøl var gift med (sannsynligvis hans hustru nr. 2).  Kilden er et skifte fra 15. november 1669 etter Stian Henriksen Kvastad - som finnes i avskrift her:

 

https://media.digitalarkivet.no/sa10061103292227

 

Mot slutten av skiftebrevet kan vi lese følgende:  "Item bleff angiffuen Huis Psndte och Kiøbegoeds, Som er pandtet och Kiøbt for Reede penger, Først et Pandtebreff aff Nielß Simmenßøn Wiffueßøel i Holtßsogn Wdgiffuen Thil Stian quastad paa ald han Husstruis Aaaßbør Ionsdaatters Odels Arffuepart, effter Hendis Sl': Forældre i quastad, Daterit Strengereid den = 22 Septembris Anno 1654 Formeldende paa = 30 Rs'er;..."

 

Det er vanskelig å tolke dette annerledes enn at Niels Simonsens hustru, Aasbør (Asborg) Jonsdatter, må ha være søster til Stian Kvastads far, Henrik Jonsen Kvastad.  Spørsmålet blir så om hun var mor til noen av Niels Simonsens barn?

 

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.