Gå til innhold
Arkivverket

Vang/Furnes 1752


Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Ser nå i Vangsboka under Granseie (-stua);

Ola Tjøstelsen f. Kluke-eie 1722 d. 1781, g. 1747 m. Kersti Pålsd. f. Stor-Dørumseie 1721 d. 1782.

Mor til Kersti, Ragnil Larsd. , d. her 1766. Ola hadde ved skifte på S. Kluke 1793 tilgode 2 rd. 2 ort i lønn, og klær for dette året. Familien er nevnt i Granstua 1752-74. Barn: Pernille f. 1747, Kari f. 1749, og Ragnil f. 1752 g.m. Kristoffer Larsen, se Velt-Vindholseie. Der finner jeg ikke Kristoffer Larsen nevnt...Dette siste mener jeg må være feil.

 

FT1801 (Lenke) bekrefter også Peder Mortensen var gift med en Ragnil Olsdatter som jeg mener må være datter av Ole Kiøstelsen og Kiersti Pålsdatter. Må  forsøke å komme til bunns i dette...

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Her er i hvert fall dåpen til Pernille

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang, Ministerialbok nr. 3 (1734-1809), Fødte og døpte 1747, side 63.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9061&idx_id=9061&uid=ny&idx_side=-57

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070512890265.jpg

 

og til Kari

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang, Ministerialbok nr. 3 (1734-1809), Fødte og døpte 1749, side 74.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9061&idx_id=9061&uid=ny&idx_side=-68

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070512890276.jpg

 

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får legge til at i FT 1801 så finner jeg på Dørum lille en Christofer Larsen som er gift med Rangdi Olsdatter. Disse er hhv 42 og 48 år gamle.

 

Skal sjekke skifte fra S Kluke i 1793 - der bør det stå hvem Ragnil er gift med!!!

 

Stein

Endret av Stein Ole Kjær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå i Vangsboka under Granseie (-stua);

Ola Tjøstelsen f. Kluke-eie 1722 d. 1781, g. 1747 m. Kersti Pålsd. f. Stor-Dørumseie 1721 d. 1782.

Mor til Kersti, Ragnil Larsd. , d. her 1766. Ola hadde ved skifte på S. Kluke 1793 tilgode 2 rd. 2 ort i lønn, og klær for dette året. Familien er nevnt i Granstua 1752-74. Barn: Pernille f. 1747, Kari f. 1749, og Ragnil f. 1752 g.m. Kristoffer Larsen, se Velt-Vindholseie. Der finner jeg ikke Kristoffer Larsen nevnt...Dette siste mener jeg må være feil.

 

FT1801 (Lenke) bekrefter også Peder Mortensen var gift med en Ragnil Olsdatter som jeg mener må være datter av Ole Kiøstelsen og Kiersti Pålsdatter. Må  forsøke å komme til bunns i dette...

 

Stein

     

Vangsboka har noen trykkfeil. Men forfatteren visste nok at paret Kristoffer Larsen/Ragnild Olsdatter hadde holdt til på Velt-Vindhol-eie.

 

Men der er på DØRUM-BAKKEN i finner omtalen av paret. Men først finner vi Kristoffer Larsen og Ragnild Olsdatter også på Stor-Vindhol-eie (side 242 i samme bind), - hvor også dette med oppholdet Vindhol-Velt-eie nevnes: http://www.nb.no/nbsok/nb/fac0577089cf339f22ca381d822be628.nbdigital?lang=no#245

 

På side 528 (Dørum-Bakken)finner vi en fyldig omtale av Kristoffer Larsen/Ragnhild Olsdatter:http://www.nb.no/nbsok/nb/fac0577089cf339f22ca381d822be628.nbdigital?lang=no#531

 

Dette er jo interessant lesning, men dersom utgangspunktet ditt er en Michel Pedersen (med en Peder Mortensen som far) så tror jeg ganske bestemt at vi er på villspor i denne sanneheng.

OLE KIØSTELSEN var ikke svigerfar til PEDER MORTENSEN, men til KRISTOFFER LARSEN.

 

Og da blir vel neste trinn å finne ut av hvem den RAGNILD OLSDATTER er,  som ble gift med Peder Mortensen ?? Og da har vi FURNES som foreløpig utgangspunkt. (Ref. folkellingen ekteskapsinngåelsen)

 

IM

Endret av Iver Mosvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - da skal jeg bare nedom på SA for å sjekke skiftet fra S Kluge i 1793 før jeg stryker dette helt ut. Men er da merkelig at det ikke skal være mulig å finne den andre Ragnil Olsd. som er født omtrent på samme tiden... Vielsen til Peder og Ragnil finner jeg jo (http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9047&idx_id=9047&uid=ny&idx_side=-356) med forlovere fra Flakstad og Skraastad - og dette er jo også i Vang.

 

Stein

Endret av Stein Ole Kjær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått sjekket skiftet fra 1793 ennå, men er vel ganske sikker på at jeg kan glemme de på Gran. Har nå lett gjennom fødte i "mils omkrets" og den eneste Ragnil jeg finner døpt er denne i Ringsaker i 1751:

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9064&idx_id=9064&uid=ny&idx_side=-23

 

Så er det vel bare å begynne se hvor det evt. blir av henne.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fnt jeg ut at denne Ragnild Olsdatter døde i 1818 på samme stedet hun var født. Da er det på'n igjen for å lete etter en ny Ragnild Olsdatter...

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender det blir bom stopp.

 

Det er vel meget sannsynlig at "vår" Ragnil kom fra et sted utensogns. (i forhold til Vang/Furnes)

Kirkebokopplysninger for Romedal, Løten og Elverum er jo veldig problematisk.

At denne Ragnil er oppført i FT1801 gjør jo heldig vis at man slipper en del håpløse bom-turer.

 

Men jeg kunne tenke meg at du sa litt mer om spekulasjonen vedr. Stange.

 

IM

Endret av Iver Mosvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket skiftet som var fra 1739 ikke 93 :/ Bortsett fra at Ole Tiøstelsen var 17 år i det skiftet og sto skrevet til Diisen, så var det ikke så mye mer å hente. Men det var andre interessante navn i skifte som kan være tilfeldigheter. Nå ligger Diisen/Børstad/Kluke så tett på Stange at det ikke er usannsynlig at jeg også kå se dit. Limer inn 4 generasjoner bakover fra min tipp-oldefar i tilfelle det er flere som leter etter det samme. Legger også ut akkurat dette i en ny tråd for evt. å fange interessen fra andre som ikke følger denne tråden.

 

1 Mathias Mikkelsen. Født den 11 mai 1837 på Østre Dobloug-eie, Furnes, Hedmark, Norge. Mathias døde den 25 aug 1926; han var 89. Begravet den 31 aug 1926.

 

Den 14 nov 1858 da Mathias var 21, giftet han seg med Agnethe Hansdatter i Vang Kirke, Vang, Hedmark, Norge.1

 

2 Mickel Pedersen. Født den 11 apr 1791 på Deglumseie, Furnes, Hedmark, Norge. Mickel døde ca 1845; han var 53.

Den 15 nov 1826 da Mickel var 35, giftet han seg med Kari Larsdatter i Furnes Kirke, Furnes, Hedmark, Norge.2

 

3 Kari Larsdatter. Født den 24 jan 1797 på Lille Mørkved-eie, Furnes, Hedmark, Norge. Kari døde på Sveum, Furnes, Hedmark, Norge, den 24 des 1883;  86 år. Begravet den 8 jan 1884 i Furnes Kirke, Furnes, Hedmark, Norge.

 

4 Peder Mortensen. Født i aug 1752 på Wirshoug-eie, Vang, Hedmark, Norge.

Den 20 apr 1785 da Peder var 32, ble han gift med Ragnil Olsdatter i Vang Kirke, Vang, Hedmark, Norge.

 

5 Ragnil Olsdatter. Født i okt 1752 i Granseie, Vang, Hedmark, Norge.

 

6 Lars Larsen Lille Mørkved-Eie. Født i OMT JAN 1757.

Den 17 mar 1790 da Lars var 33, ble han gift med Anne Jensdatter i Vang Kirke, Vang, Hedmark, Norge.

 

7 Anne Jensdatter. Født ca JAN 1761.

 

8 Morten Michelsen.

Den 27 des 1743 ble Morten gift med Mari Erichsdatter i Furnes Kirke, Furnes, Hedmark, Norge.

 

9 Mari Erichsdatter.

 

 

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og arvelateren var Kiøstel Torgeirsen ?

 

Jeg har sjekket bygeboka for Veldre (Thorsæter) som bekrefter denne Ragnild Olsdatters død på samme gård som du var inne på (Ref. Ringsaker kirkebok) 

Det er fortsatt god grunn til å tro at dette er et villspor.

 

Men på den annen side er hun ikke å finne på døds-/fødselsstedet i FT1801 (Men hun kan selvsagt være en av de 2-3 aktuelle kvinnene med navnet "Ragnild Olsdatter" på andre gårder i Ringsaker på tellingstidspunktet) .

 

Thorseter grenser til Furnes i Vang prestegjeld, og der vel på ingen måte usannsynlig at hun har flyttet ut av soknet, - for så å vende tilbake, som enke i moden alder.

 

Denne bygdeboka er generelt meget sparsom med å "forfølge" personer fra de enkelte gårder som nevnes i de kildene forfatteren har hatt, - så slike "jobber" må leserne sørge for selv.

 

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - arvelateren var såvidt jeg husker Ole Halvorsen Kluge søndre. Ole Tiostelsen hadde nok lønn tilgode. Derfor han var nesvn i skiftet. Jeg håper fortsatt på å finne gode nok bevis på at Stensrud har benyttet korrekt Ragnil Olsdatter som hustru til denne Christoffer Larsen (selv om det antagelig er korrekt). Kan bare ikke fatte hvor den jeg skal ha kommer fra. Vil også være interessant å finne ut mer omkring Peder Mortensen og hans foreldre. Kan se ut som om Peders far Morten Michelsen har en bror som heter Erich Michelsen. Skal sette meg ned og lete gjennom Ringsaker - slipper heldigvis å lete i scannede kirkebøker.

 

Stein

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.