Gå til innhold
Arkivverket

Peter Hersleb Essendrop 1738-1806, administrator for de norske glassverker


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg har ganske god oversikt over hans familie, men nå dukket det opp en opplysning som gjør at jeg gjerne vil vite mere om hvor han virket/bodde.

 

I geistlig skifte etter sogneprest Johan Christian Cornisch i 1773 http://arkivverket.no/URN:sk_read/35411/467/

ser jeg at datteren Maren (Maren Christine Dorothea Elisabeth Cornisch) 1753-1829 skal ha bodd hos Essendrop som er gift med søster av Marens mor, Maximiliane Otzen.  Moren Edle Valentina Otzen 1733-1809 dør i Chra. hvor også Essendrop og hans hustru dør.

 

Jeg er interessert i Maren fordi det har vist seg veldig vanskelig å finne hennes giftermål med sorenskriver i Nedre Romerike, Halvor Heyerdahl 1748-1819.  Flere nettsteder nevner dem gift i 1777, men jeg ser at første barn, sorenskriver Johan Cornisch Heyerdahl ble døpt 3.sep.1779 i Hole.

 

Halvor Heyerdahl var først gift 1.jun.1770 med Martha Dorothea Bassøe 1751-1775 (begr. 3.mar.1775 i Aremark).

 

Et mulig spor etter ekteskapet kan være at hun ble gift der Essendrop var i 1777-1779.  Det er også interessant å finne hvor Halvor Heyerdahl var mellom 3.mar.1775 i Aremark og 3.sep.1779 i Hole.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok virus ute å går.  Rakkestad, Rakkestad i Høland eller Høland er det som oftest nevnes, men ikke noe i kb. som kan bekrefte dette.

 

Som nevnt innledningsvis var Halvor Heyerdahl i Aremark til hans 1. hustru dør og muligens lenger og jeg finner ham igjen i Hole i 1779. Jeg har ikke sett ham "innom" Høland i perioden.

 

Hustru nr. 2. Maren Cornisch er født i Christiania og er heller ikke observert før Hole i 1779.

 

Fra "Sorenskrivere i Norge" finner jeg under Idd og Marker:

 

13. Halvor Heyerdahl, e, j., som den 22. septcmber 1769
blev meddelt bestalling som sorenskriver over Idde og
Marker fogderier. Han var da 21 år gammel. søn av
oberst Christian H. på Fosser i Høland, Senere sorens-
krlver i Hallingdal og Ringerike. samt Nedre Romerike
og Søndre Gudbrandsdalen. Død l. november 1819.3)
Hans eflenmann var

 

14. Erik Horn, e. j., utnevnt 16. september 1778, tidligere
fullmektig hos justitiarius i Hof- og statsretten i Kjøbenhavn.
Kom senere først til Follo og derfra til Aker
sorenskriveri. Han var født I Kjøbenhavn 12, desember
1749, sønn av justitiarius i nevnte rett Fredrik H. Død
1808.

 

Fra samme kilde, Hallingdal og Ringerike:

 

25. Halvor Heyerdahl, Sorenskriver i Idd og Marker, forflyttet
til Ringerike og Hallingdal 16. september 1778,
da Leth var gått av. Efter 5 års forløp forflyttedes han
til Nedre Romerike.
26. Peter Georg Boll, c. j., født 1742, sorenskriver og justitsråd,
utnevnt 19. februar 1783. Tidligere generalfiskal
og justisråd. Død 1814. (C. Dunkers erindringer s. 256.)

 

Det ser altså ut til at Halvor Heyerdahl var i Aremark frem til ca 1 år før hans første barn i ekteskap nr. 2 ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser i bygdebok for Eidsvoll - gårdshistorie del 2 at Essendrop eide storgården Sanderud i Eidsvold.  Det er litt uklart når han overtok og om det var så tidlig som i 1777-1779, men i boken fremgård det at hovedbygningen på gamle Sanderud var et flott hus.  Det står der at det trolig ble bygget av Lundborg i slutten av 1780-åra, men jeg får ikke det helt til å stemme.  Neste eier etter Essendrop, proprietær og borger i Chra., Niss Nissen bygget opp en ny hovedbygning da han overtok i 1820 og da nevnes det at det ble 90 alen langt og 40 alen bredt mm. Da var den gamle bygning sterkt forfallen noe som ikke rimer med at den skulle ha blitt bygget i slutten av 1780-åra.

 

For øvrig så giftet Nissen seg der med Severine Caroline Hagerup, søster av min tip oldemor og litt senere ble min tip oldemor Bente Tomine Cathrine Borthig Hagerups bryllup holdt der.

 

Det var nær tilknytning mellom disse søstrene (som ble foreldreløse tidlig) og Essendrop og Cornisch da en yngre bror av disse ble oppfostret hos klokker Peter Marqvart Cornisch og søsteren Severine Caroline Hagerup ble oppfostret på Sanderud gård hos Essendrop fra 1797.

 

Peter Hersleb Essendrop og hustru var barnløse etter at deres eneste barn (dødfødt) ble begr. i Chra. 15.jul.1765.  At de kan ha hatt Maren hos seg og / eller holdt bryllupet for henne virker sannsynlig.  Dessverre mangler kb for denne perioden i Eidsvold.

 

Lassens samlinger (og prestekortene) nevner at Peter Hersleb Essendrops formynder var sogneprest Frederik Herfordt i Aremark. Peters mor og far dør hhv. 2 og 3 år etter at han ble født.  Herfordt dør i 1752.  Forbindelsen til Aremark er klar.

 

Peter Hersleb Essendrops bror Gjert/Gerhard Essendrop kom tidlig til Hole og var sogneprest der fra 1762 til 1787. Her er altså også en forbindelse da Halvor Heyerdahl etterhvert også kom til Hole.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dypdykk i bygdeboken viser at gården Sanderud ikke ble overtatt av Essendrop før i 1797.  Essendrop tar riktignok pant (låner til tidl. eier) tidligere, men ikke så tidlig som i 1777-1779.  Det er derfor helt uklart hvor Essendrop var før 1797.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en artikkel om Norske glassverker hvor Essendrop er nevnt. http://www.arkivportalen.no/fil/RA/no-a1450-01000003174913/no-a1450-01000003174913-3.pdf

men der står det ikke konkret når han ble ansatt der.

 

Hans etterfølger er Hans Wexel 1754-1808 og slekt mv. er fyldig omtalt her.  https://no.ask.com/wiki/Wilhelm_Andreas_Wexels?lang=no

Han ble gift i 1779 i København og mye taler altså for at Essendrop kan ha vært administrator allerede da.  Essendrop kan ha oppholdt seg et av de stedene hvor det var et norsk glassverk, jfr. lenken ovenfor.

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Lars Ove.  Den hadde jeg helt glemt.  Litt for langt inne i feriemodus.

 

Der står det bl.a. at Peter Hersleb Essendrop i 1774 bodde på gården Thorbjørnsrud i Jevnaker som han forpaktet.  Han var da forvalter av Hadelands glassverk.  Senere ble han forvalter av Hurdal Glassverk hvor han ble frem til 1787 da han ble administrator.

 

Dette peker hen til Jevnaker eller Hurdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.