Gå til innhold
Arkivverket

Verneplikt for min farfar, f. 1906


Rolf Karlsen
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg er på jakt etter informasjon om min farfar Karl Johan Karlsen (f. Kampf), født 22.11.1906 i Norderhov. Jeg kan ikke skjønne at han har avtjent militærtjeneste, og jeg lurer på omstendighetene rundt dette.

 

Da han var i vernepliktig alder bodde han i Akershus (Bærum og Fet) - dette har jeg fra hans personkort i Bærum kommune, som lister opp hans forflytninger: Han kom fra Asker til Bærum i 1923 og flyttet i 1928 til Raasok i Fetsund. 

 

Hvilke opplysninger vil finnes om hans avtjening av / fritak for verneplikt, og hvor finner jeg disse?

 

Vennlig hilsen

Rolf Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I følge utskrivningslistene for Bærum for årsklassen 1926 ble Karl Johan Karlsen utskrevet til tjeneste som kusk i Søndenfjellske ingeniørregiment. Eventuell tjeneste vil antagelig ha vært i 1927.

 

Vi kan dessverre ikke se at vi har rulleblad for personell fra denne avdelingen, så om han faktisk tjenestegjorde eller om han ble dimmitert av en eller annen grunn vet vi ikke.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! 

Betyr det at dere mener at rullebladene er tapt, eller kan de befinne seg et annet sted?

 

Finnes det andre militære arkiver som inneholder informasjon, f.eks. ved sesjon, helsekort el.l.? Eller sitter Forsvaret/Hæren på noen arkiver som ikke er avlevert?

 

Vennlig hilsen Rolf Karlsen

Endret av Rolf Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullebladene har mest sannsynlig gått tapt. I Riksarkivet har vi kun unntaksvis mottatt rulleblad for personell født før 1941.

 

Arkivene etter Utskrivningsvesenet, som er der vi fant informasjon om hvilken avdeling han ble utskrevet til, er den informasjonen som finnes fra sesjonen.

 

Det finnes neppe så gamle arkiver hos Forsvaret som ikke er avlevert.

 

Vi kan dessverre ikke hjelpde deg videre i denne saken.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.