Gå til innhold
Arkivverket

Elling Albertsen Bergen (1776-1800)


Tor Håkon Moen
 Del

Recommended Posts

29 oktober 1797 giftet Elling Albertsen seg med Maren Bremer Koefoed i Korskirken i Bergen.

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NW37-SZJ

 

Slekten til Maren er godt dokumentert. Men, jeg finner ikke dåpen til Elling. Jeg har lærlingkontrakten til han. Der har hans far signert. Faren heter Albert Ellingsen.

 

Kan hjelpe meg med dette?

 

Tor Håkon Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elling omkom i bygrannen som startet kl. 05.00 om morgenen den 14. februar i 1800. Brannen startet i et hus ovenfor Nykirken og 24 hus og Nykirken brant opp.

Elling prøvde å berge sitt nyfødte barn fra brannen. Både Elling og barnet omkom. Jeg har også funnet at en Albert Ellingsen døde like etter brannen. Det kan være far til Elling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lærligkontrakten til Elling.

No. 4Elias ChristophersenFolj. 1-16.
 
C7 Fire og Tyve siling
 Udi den Hellige tre foldig heds navn ere Vi under skrevne med hin anden forende saa ledes som følger nem lig at ieg Albregt Ellingsen haver hin sat min søn Elleng Albregsen Til den ne mester Elias Christophersen, borger og mester skoemager her udi Bergen for hos ham at lære det lovlige skoe mager hand værk og skal bemelte min søns lære aar veed varer udi 6 aar efter hinanden løbende Aaringer nemlig fra paasche inde værende aar 1791 og Continuere Til man skriver 1797 paasche t ider her imod belover jeg Elias Christophrsen som drængens Elling Albrigsen lære mester at an vende ald muelige fliid til hans under visning og lærdom i skoe mager hand værket og det alt saa viit hans nemme og for stand Kand fate og begribe  og ved ler tiid drengens lære Aar varer skal ieg for syne ham med mad og drikken tillige med for nøden skoe yder mere for pligter ieg Albrigt Ellingsen mig og min søn Ellleng Albrigssen at hand skal være sin lære mester og Mesterinde, høri g og lydig huld og troe samt flittig og redelige i handværket og ey heller skal hand enten nat eller dag inde holde sig fra sin mester hus uden hans mester og mester indes ville under den straf som kongelig for ordning der om tilstæder og f ast sætter og øvrige er og saa vedtagt og besluttet at hvis hans mester Elias Christophersen for inden den for skrivne tid at hans Lære Aar er udrunden skulde ved døden afgaae og hans efter levendes hustru skulde blive til sinds at nedlæge haand hværket da skal for melte min søn Elleng Albrigssen forsynes med en anden god ? mester for den øvrige tid af hans lære Aar hos hannem at ud staae at saaledes ? paae ?? med skal holdes og efttr kommes have vi begge her under skrevne sa
mt der hos? for maader? tvende gode venner under til vitterlighed at under skrivne dette?
til efter ? mig ? tager drængen Ellinge Albrigssen, i læe fra paaske 1791, til paaske 1797 som giør i alt 6 Ar saa vil jeg ? hver med skrivningen og hvert Aar et par nye hoser og daglige boxer og naar hand er ud lært 5 rde., i banco
 
Ellias Christopher
Bergen, d. 2lde April 1791    Albrit Elingsen     Til vitterlig
Til viter lig hed under skrivne Johanes Tossetsen Tett?hed efter begir?
under skrivne
Lovig Bage
 
 
Som oldermand Tochel H Berg
----------
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.