Gå til innhold
Arkivverket

Fitjar bygdebok. 2 (Knud Helgjesen Vik)


Glenn Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Oppdaget at Fitjar bygdebok. 2 side 66-67 har en feil, som er blitt flittig brukt av slektstre rundt omkring.

 

post-1756-0-23462800-1437898148_thumb.jpg

 

Som man kan se, så er det en del sønner her med navnet Knut.

Knut f.1752 ble døpt 24 September 1752 (lenke) og ble konfirmert 27 Oktober 1771 (lenke) 19 år gammel

 

Knut f. 1767 ble døpt 6 Desember 1767 (lenke)

 

Jeg finner Knud Hiljesen 49 år i FT 1801 på Wiig (lenke), og her er han 9 år eldre enn hustruen Rangvey Endresdatter.

Beregner man fødsel på Knud så er han født 1752.

 

Skulle man tatt hensyn til Fitjar bygdebok, så skulle Knud ha vært 7år yngre enn hustruen ved denne folketellingen.

Men på neste side i Fitjar bygdebok (som er en forsettelse av bilde ovenfor), står det følgende:

post-1756-0-91139400-1437898855_thumb.jpg

 

Her står det at Knud kjøpte bruket i 1773, og dette vil tilsi at han gjorde dette i en alder av 6 år.

 

Ved skifte etter Helje Knutsen Vik den 20 Juli 1785 (lenke), er det 1 sønn og 3 døttere som er nevnt, hvorav den ene Knud er nevnt.

Dette betyr at kun en av Heljes 4 sønner med navnet Knud overlevde faren.

 

8 Februar 1837 (lenke) så dør Knud Helgjesen på Vig i en alder av 84 år. Noe som tilsier at han var født 1752.

Hadde det vært Knud f. 1767, så ville han kun ha vært 69 år, og så mye feil tar ikke presten.

 

Slik jeg ser det, så er det sønnen Knud som var født i 1752 som ble gift med Rangveig Endresdatter 20 Juli 1788 (lenke) og senere med Ildri Olsdatter 1 Januar 1808 (lenke)

 

Jeg har ikke funnet Knud f.1767 død enda, men jeg er rimelig sikker på at han døde før faren, og at Fitjar bygdebok tar feil her.

Mest sansynlig ønsket foreldrene å ha to sønner med samme navn (Den ældre og Den yngre), men kun den som ble født i 1752 overlevde.

 

 

Endret av Glenn Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.