Gå til innhold
Arkivverket

Når døydde Søren Øvretveit i Amerika?


Tore Nordvik
 Del

Recommended Posts

Sund på Søre Sotra, band 4 kjem snart ut, og denne gongen inneheld bygdeboka gardane i nordre delen av kommunen, blant anna Øvretveit i Telavåg. Arvid Skogseth med fleire har gjort ein framifrå jobb med å samle opplysningar og bilete, og eg ser mykje fram til band 4 som kjem ut seinare i haust.

 

Men opplysningar om når nokre utvandra personar frå Øvretveit døydde har vore vanskeleg å oppdrive, og eg viser til tråden som eg starta for over ti år sidan:

 

http://forum.arkivverket.no/topic/95484-9569-soeren-oevretveit-forsvant-i-usa-paa-tredvetallet/

 

Framleis har me ikkje funne ut kvar og når Søren Øvretveit døydde.

 

Sidan 2002 har eg funne fleire opplysningar, så dette er det me veit om Søren:

 

Søren Olai Iverson Øvretveit, fødd 3. februar 1885. Foreldre: Iver Johanneson (1846-1918) og Alis Olsdtr. Øvretveit (1848-1924). Gift 22. august 1906 med Bertha Iverine Hansdtr. Kausland (1885-1968). 

 

Søren kom med "Majestic" til Ellis Island 1. mars 1908 med oppgitt destinasjon Hanlontown. I listene kan ein lese Soren Olai Ovretvedt. Som me snart skal sjå endra han namnet sitt.

 

I 1910 folketeljinga er han vanskeleg å finne, eg har ein kandidat i Minneapolis: Soren Johnson.

 

I 1914 budde han i allefall i Minneapolis. Då sende han brev til Norge, og kalla seg då Sørn I. Tveit.

 

I 1918 blei han innrullert World War Registration Card i Minneapolis under Special Number 4103 og fekk då namnet Sorn Tveit. Han budde då i 1214 Linden Avenue, og hadde som yrke Stationary Fireman. Interessant nok er det nemnd ei Mrs Anna Tviet som næraste slektning, er det ei ny kone, eller er det morsøstera Anna Øvretveit som utvandra i 1876?

 

I fleire City Directories kan han sporast, den siste i 1919 i Minneapolis, framleis som Sorn Tveit, men etter det forsvinn han.  

 

Kvar var han i 1920?

 

Familien i Norge byrja nokre år seinare å etterlyse han, blant anna ved å kontakte slektningar på farsida som budde i Fertile, Iowa. I eit brev frå 1939 fortel dei kona at dei ikkje har høyrd frå han på mange år. Heller ikkje Frelsesarmeen klarte å spora han opp.

 

Men så er det slik at fleire har påstått å treffe på han på 1920 eller 1930-talet. Og truleg vitja han ein tidlegare nabo Marie Mikkelsdotter Øvretveit som og uvandra i 1908, og som budde på vestkysten. Eit foto av han var å finne i hennar fotoalbum.

 

Eg har med interesse følgd debatten om Nils Olson Tvedt, og er imponert over kva ein kan finne ved å søke på ulike stavingar av etternamnet. Vi veit Søren kalla seg Tveit, men og Tvet, Tveidt, Twedt, Tweed kan ha vore brukt. Eg har sogar funne han i 1914 under Soren Tevit.

 

Er det mogleg å finne kva som skjedde med han?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Soren Olai Ovretvedt

New York, Passenger Arrival Lists (Ellis Island), 1892-1924

residence:
Bergen, Norway
immigration:
27 March 1908

 

 

 

 

Sorn Tueit

United States World War I Draft Registration Cards, 1917-1918

birth:
3 February 1885
, , Norway
draft registration:
from 1917 to 1918
Minneapolis City no 4, Minnesota, United States

 

 

View the document:

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:K872-SFK

 

 

 

Ser at han er etterlyst på Ancestry også.

Sorn Tveit, fireman living at Linden Av in 1918. Where did he mowe
Posted: 17 Sep 2014 2:27PM GMT
Classification: Query
Sorn Tveit, born 3 Feb 1885 in Norway as Soren Olai Iversen Ovretvedt. He emigrated in 1908 and arrived in New York. He left wife and two children in Norway. Later he lived in Mason City, Iowa, USA from 1908 to 1912. In 1914 he lived in Henepin. He was married to Anna TveitI.
Are there anyone who know anything about Soren?

Attachments: 0f80e2be-5551-4ceb-a238-73e631891ef8.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk til Ann-Mary for vedlagt dokument frå innrulleringa til første verdskrig. Underskrifta hans er omtrent lik den han brukte i 1914 i brevet heim til kona. Men det ser ut som han forsvinn frå Minneapolis kring 1919. Og fleire vitneutsagn tyder på at han reiste mot vest. Er han å finne i kjelder frå California, Oregon eller Washington? Vitja han sin slektning og tidlegare nabo Marie Josefsky som budde utanfor San Jose? Hennar barneborn har skrive dette til meg:

 

My mother remembered her mother writing to a man who lived in Decorah, Iowa. He was from Norway and she thought a relative of her mothers. Always worked on a farm, but never owned a farm. He moved near Portland, Oregon. Tillamook valley or Tillamook, Oregon is very good farm land with cattle and milk. They make a lot of cheese there. She thought he had moved out of Decorah in the mid 1930's. Then when the War started WWII, he moved up near Seattle, Washington to go to work. Probably with ship building or air plane manufacturing.

 

Er han å finne i Portland?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ny utvikling i saka!

 

Kurt Østbye har funne han i Detroit i 1942! Altså heile 24 år etter at han budde i Minneapolis. 

 

Kurt Østbye sitt bilde.

 

Som de ser er namnet hans igjen forvanska til Sorn Tvtit. Mens han sjølv no har signert som Soren Tveit. 

 

Eg har prøvd fleire variantar i Ancestry, men uten å lukkast. Nokon med fantasi til å endre namnet slik at han dukkar opp? 

 

Er han å finne i Detroit i folketeljinga for 1940?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par mulige spor:

Ved ankomsten i 1908 skulle han til sin onkel Anders Olsen i Iowa, og i 1918 oppgir han som nærmeste slektning en Mrs. Anna Tweit, som har samme adresse i Minneapolis som ham selv. Hvem var Mrs. Anna Tweit ? 

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren hadde to farsbrødre og to morsøstre som reiste til USA, og truleg er det Andrew Johnson som budde i Fertile, Iowa han først vitja då han kom dit i 1908, men Søren budde nok i Mason City. Andrew Johnson sin son, John Johnson vart kontakta av Bertha i 1939, men han hadde ikkje høyrt frå han på lenge. Andrew sin bror Johannes Johanneson var fødd 1852 på Eidesund og utvandra 1872 med skipet Maryland til Quebec. Ukjent lagnad. 

 

Desse to morsøstrene har eg ikkje funne ut av sidan dei og utvandra mange år tidlegare enn Søren: 

 

Kari Olsdotter Øvretveit. Fødd 11.04.1846 på Øvretveit og døypt 17.04.1846. Konfirmert 21.10.1860, budde då på Øvretveit. Meldte utflytting 03.04.1874. Utvandra til Amerika 11.04.1874. Kom til New York 05.05.1874 saman med Nils Grimsen Kallestad og Kristi Hansdtr Trengereid. Dei to siste vart vigde og budde i Hatton, North Dakota. Kari sin lagnad er førebels ukjend. 

Anna Olsdotter Øvretveit. Fødd 24.05.1851 på Øvretveit og døypt 08.06.1851. Meldte utflytting 07.05.1876. Utvandra til Amerika 15.05.1876. Kom til New York 05.06.1876 saman med Anna Nilsdotter Viksøy. Anna Olsdtr. sin lagnad er førebels ukjend.

 

Så det kan vere Søren si tante Anna som er denne Anna Tviet som er nemnd som hans næraste slektning i 1918. Men ho er kalla Mrs, så skulle då tru ho var gift, og igjen litt merkeleg at ho tilfeldigvis skulle vere gift med ein Mr. Tveit. Alternativt er at ho ikkje er gift og burde vore kalla Ms Tveit. Eller det er den nye kona til Søren...I såfall har han gifta seg mellom 1914 og 1918. 

 
 
Endret av Tore Nordvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg var inne på tanken og lette frem til de adressebøkene som kunne være mest aktuelle, men av det jeg har funnet ut er at de ikke er fullstendige for året 1942 eller de nærmeste årene for Detroit. Det var en storby allerede på den tiden, og den nærmeste fullstendige adresseboken for Detroit ser ut til å være på 30-tallet, og da omfatter den over 1300 sider. De som er fra 40-tallet ender gjerne på F eller G, altså et langt stykke ned til T.

 

Det jeg ikke har klart å finne ut av er hvordan man blar seg frem i folketellingen for 1940 som er sortert på Ward (bydel). Han bodde jo i 440 Macomb Street, men i hvilket Ward låg den gaten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Med god hjelp fra bibliotekarer ved Detroit Public Library har jeg funnet 440 Macomb i selve folketellingen fra 1940. Det ser ut til at det var diverse hoteller og innlosjeringsteder lokalisert i dette området, og ikke overraskende var Søren ikke å finne ved samme adresse som han var to år senere. Han må da ha bodd et annet sted når folketellingen ble holdt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg sendte en forespørsel til Detroit Public Library om de kunne søke i Detroit Death Index for perioden etter 1942 (som ikke er tilgjengelig enda hos Ancestry). De fant ikke Sorn Tveit, men en annen med samme etternavn:

 

We searched and did not locate Sorn Tveit or other names.  We did, however, find a Harry Tweit in our Detroit Death Index microfiche, who died on September 29, 1963, at the age of 78.  We considered this possibility and searched The Detroit News and Detroit Free Press, but could not locate a death notice.   

 

In Ancestry.com library edition, we found two records for Harry Tweit.  The first was the 1920 census where he was living in California and the second record was the U.S. Social Security Death Index, which showed Harry was born on Feb. 3, 1885 and died in September 1963. This appears to be a likely candidate. 

 

I 1920 er Harry Tweit roomer i Oakland, Alameda, California, singel, og født i Norge med alder 35 år, som kan tyde på født rundt 1885. Imidlertid står det at han utvandret i 1902, altså ikke 1908 som Søren, men det kan være en mulig feil. Finnes det andre nordmenn som heter Harry Tveit som har utvandret som 17 åring? Og attpåtil skal være født 3. februar?

 

Kan Søren ha byttet navn til Harry i 1920, for så å bruke Soren i 1942, og til slutt Harry igjen i 1963? Hvor er Harry Tweit i 1930?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest de har funnet en interessant kandidat. Det står i census for 1920 'Papers submitted' så jeg synes du skal be dem lete etter hans søknad om naturalisering. Se ellers nedenfor på originalskjemaet for census 1920 ang. yrke og bransje han jobber. Immigrasjonsår er ofte feil i census-dataene. Dødsattesten for Harry vil også kunne gi avgjørende informasjon.

Name:Harry Tweit

Age:35 Birth Year:abt 1885

Birthplace:Norway

Home in 1920:Oakland, Alameda, California

Street:Clay Street

Race:White

Gender:Male

Immigration Year:1902

Relation to Head of House:Roomer

Marital Status:Single

Father's Birthplace:Norway

Mother's Birthplace:Norway

Native Tongue:Norwegian

Able to Speak English:Yes

Occupation:Machinist

Industry:Auto

Employment Field:Wage or Salary

Naturalization Status:Papers Submitted

Able to Read:Yes

Able to Write:Yes

 

Harry Tveit US census 1920.jpg

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kurt, godt tips, og enig i det du skriver angående yrke og immigrasjonsår. Noen aning hvilken administrativ enhet å kontakte angående naturalization? 

 

Fra vitneutsagn er det veldig trolig at han var i California og besøkte slektninger, dog trolig en gang på tredvetallet, men han kan ha oppholdt seg der over en lengre periode. 

 

Har noen kommet over lignende navnebytte? Gi gjerne eksempler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mesteparten av disse dataene ligger lokalt i USA, dvs. på State og County nivå. Her er en lenke som viser til data for Alameda county, men hvor bodde 'Harry' da han søkte ? Ved å google finner du lett andre steder du ønsker sjekke mht. naturaliseringsdata for Søren/Harry.

 

http://ldsgenealogy.com/CA/Alameda-County-Immigration-Records.htm

 

Dødsattest kan vanligvis bestilles online, skrev de hvor han døde ?

 

 

 

 

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg dødsfallet i sept. 1963, som du ser bodde han da i Michigan. Du ser også hans social security no. (utstedt i Ohoi) som bør brukes ved henvendelse til myndigheter om opplysninger.

Name:Harry Tweit

SSN:299-07-1707

Last Residence:

Michigan

BORN:3 Feb 1885

Died:Sep 1963

State (Year) SSN issued:Ohio (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1916-1919 er det en Soren Tveit/Tweit som er bosatt i Minnapolis, siste adresse er 1214 Linden Ave og 1219 Hennepin Ave. Av yrke er han fireman.

1912 er det en Sorn Tveit i Mason City, Iowa med adresse 127 E 5th st. Han er boilerkpr ved NWSP Cement Co.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han er også i adressebok for Mason city i 1909.

Name:Soren  Tviet

Residence  Year:1909

Street address: 804 S Main

Residence  Place:Mason City, Iowa, USA

Occupation: Laborer

Publication Title: Mason City, Iowa, City Directory, 1909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for tipsene, og nå har jeg bestilt utskrift fra Alien registration of 1918. Så snart jeg har mottatt denne samt hva SSDI inneholder for Harry Tweit død 1963 vil jeg meddele det her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått svar fra Iron Range Research Center, og observante som de var heftet de også ved et scan av en annen person ved navn Tveit, nemlig Anna Tveit som vi finner igjen som Sørens nærmeste slektning i WWI 1918 Registration Card, se #2. De bor på samme adresse, og mens Soren oppgir at han ikke er gift, sier Anna at hun er gift og har en datter på 3 år. Ser man nærmere på datoene, så er Soren registrert 22. februar 1918, mens Anna er registrert 27. februar. Teknisk kunne de ha gifta seg i perioden mellom 22 og 27. februar. WWI registreringen er foretatt senere på høsten, så fortsatt henger det i hop. Anna Tveit oppgir at hun er født 9. november 1891, frå Bøhmen, men fødselstedet er ikke lett å tolke, noen som vet? Og hvor blir det av Anna Tveit senere? 

Alien p4.JPG

Alien p2.JPG

Alien p3.JPG

Alien p1.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tore Nordvik skrev:

Anna Tveit oppgir at hun er født 9. november 1891, frå Bøhmen, men fødselstedet er ikke lett å tolke, noen som vet?

 

Tyder det som Spule, Bohemia, Austria - en  liten by i dagens Tsjekkia - http://www.maplandia.com/czech-republic/plzensky-kraj/klatovy/spule/

 

Bohemia was a duchy of Great Moravia, later an independent principality, a kingdom in the Holy Roman Empire, and subsequently a part of the Habsburg Monarchy and the Austrian Empirehttps://en.wikipedia.org/wiki/Bohemia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svaret Egil. Jeg har enda ikke fått svar fra SSDI ang. Harry Tweit, men vil poste det så snart jeg hører noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.