Gå til innhold
Arkivverket

Dødsmelding, Ingvald Martin Ingebrigtsen, druknet sjømann


Daniel A. Askeland
 Del

Recommended Posts

Min oldefar, Ingvald Martin Ingebrigtsen skal ha druknet ved Trondheim 15.03-1933, og jeg lurte derfor på om dette var rett sted å spørre om dødsmelding for ham? Eller om det da er Statsarkivet i Trondheim som har den informasjonen?

 

Født 14.oktober-1895, i Håkonshella, Loddefjord, Bergen, Hordaland.

 

Gift 22.juli-1922 med Edith Kathrine Olsen i Årstad kirke, Bergen, Hordaland.

Endret av Daniel A. Askeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsmeldingen skulle sendes til hans bostedskommune for registreringa v lensmannen, og derfra sendes til skifteretten.

 

Jeg har sjekket Bergen og Askøy/Laksevåg, men uten treff. Vet du hvor han var hjemmehørende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsmeldingen skulle sendes til hans bostedskommune for registreringa v lensmannen, og derfra sendes til skifteretten.

 

Jeg har sjekket Bergen og Askøy/Laksevåg, men uten treff. Vet du hvor han var hjemmehørende?

 

 

Jeg beklager så mye, jeg har faktisk fått svar på dette tidligere, men det jeg helst lurte på var om det var noen tilleggsopplysninger.

 

Lenke til tidligere tråd: http://forum.arkivverket.no/topic/173171-doedsmelding-for-ingvald-martin-ingebrigtsen/

 

Grunnen til at jeg lurer på det er at han skal ha forulykket og druknet ved en kai i Trondheim, hvor det står at han døde, ifølge dødsannonsen i Bergens Tidende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er treff i Adresseavisen 16/3 1933, så kanskje står det meir der. Adresseavisen er fritt tilgjengeleg via nb.no/aviser hos norske bibliotek med avtale om digitale aviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er treff i Adresseavisen 16/3 1933, så kanskje står det meir der. Adresseavisen er fritt tilgjengeleg via nb.no/aviser hos norske bibliotek med avtale om digitale aviser.

 

Takk for svaret ditt Torbjørg, fant det samme på nb.no nå, etter mye leting. Så da er det vel kanskje lurt å ta seg en tur på biblioteket, og finne ut av dette. :D

Endret av Daniel A. Askeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er treff i Adresseavisen 16/3 1933, så kanskje står det meir der. Adresseavisen er fritt tilgjengeleg via nb.no/aviser hos norske bibliotek med avtale om digitale aviser.

 

Jeg må nok en gang få takket deg Torbjørg, for den informasjonen jeg fant nå var virkelig gull verdt! Bare les denne saken:

 

Spørsmålet nå blir jo om det finnes videre kilder å leite etter mer informasjon i.

post-1985-0-98135100-1438425111_thumb.png

Endret av Daniel A. Askeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det som kommer fram i avisen må jeg tro man i første omgang har meldt ulykken til politiet i Trondheim. Ble det ikke funnet noe lik, må man vel ha avsagt en dødsformodning. Det kunne ta tid. Før man kunne regne det som sikkert at det var et dødsfall, kunne ikke skifteretten trekkes inn.

 

På folkeregisterkortet hans står det at han bodde i Svartediksveien 13 i Årstad/Bergen, og at han var "Død 15/3-1933 ved ulykkestilfelle iflg. lign." Det var altså gjennom ligningslisten/ligningskontoret folkeregisteret fikk melding om dødsfallet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.