Gå til innhold
Arkivverket

Johanna Andersdtr f.1827 i Sverige d.1897 på Nøtterøy?


Hege Dåpan
 Del

Recommended Posts

I 1897 dør Johanna Andersdtr på Kjøpmannskjær, Nøtterøy.

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Nøtterøy i Nøtterøy, Ministerialbok nr. I 9 (1894-1907), Døde og begravede 1897, side 339.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1302&idx_id=1302&uid=ny&idx_side=-333

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051014040333.jpg

 

Vi har en Johanna Andersdtr f.1827 i vårt tre. To av hennes døtre flyttet til Norge, h.v Tjøme og Nøtterøy.

I 1870 bor hun med to barn i Hunnebostrand.

I 1880 bor hun med sin sønn Johan Martin i Hunnebostrand.

I 1890 er hun dermed borte fra listene i Hunnebostrand.

 

Jeg har prøvd å lete etter henne under innflyttinger 1880-1897, men har ikke funnet henne.

 

Hennes mann var Lars Andersson, men han døde allerede i 1858, så hun må jo da ha kommet som enke.

 

På svenske sider finner jeg henne død 1.7.1897 på Krengen, Norge (det står; enke (oklart om Krengen Norge er bostads- el dødsort))

 

Hennes ene datter, Mathilda, bodde i nærheten av Kjøpmannskjær den gangen.

Den andre datteren, Amalia, bodde også i nærheten, men døde allerede i 1893.

 

Finnes det et skifte etter Johanna Andersdtr?

 

På forhånd takk for all hjelp.

 

Hege Dåpan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det et skifte etter Johanna Andersdtr?

 

Neppe. I dødsfallsprotokollen står det at hun ikke eide noe, og at hun var understøttet av Nøtterøy fattigvesen. Hun etterlot seg fem myndige barn, men disse er ikke navngitt.

 

Kan "Krengen" være en forvanskning/misforståelse for Vrengen?

 

Hvis hun ikke var i Sverige i 1890, vil du kanskje kunne finne henne i FT1891 for Nøtterøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

I husforhør Tossene 1890-1898,Hunnebostrand s. 133 står et notat om at hun er i Norge.Hun har nok ikke meldt flytting siden dette står som anm.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

I husforhør Tossene 1890-1898,Hunnebostrand s. 133 står et notat om at hun er i Norge.Hun har nok ikke meldt flytting siden dette står som anm.

 

Hilsen Kari

 

 

Men ville hun ikke likevel stå innført i norsk kirkebok?

Neppe. I dødsfallsprotokollen står det at hun ikke eide noe, og at hun var understøttet av Nøtterøy fattigvesen. Hun etterlot seg fem myndige barn, men disse er ikke navngitt.

 

Kan "Krengen" være en forvanskning/misforståelse for Vrengen?

 

Hvis hun ikke var i Sverige i 1890, vil du kanskje kunne finne henne i FT1891 for Nøtterøy.

 

Er nok Vrengen, ja))

Interessant det med 5 barn, har bare funnet 4 i Sverige, den siste født etter mannen døde.

Det er bare 3 som kommer fram under de forskjellige husforhørene ?

Endret av Hege Dåpan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Som du sikkert vet,brant kirkebøkene i Tossene 1898.Men det finnes noen avskrifter før det.Fant en Sockenlängd,der fant jeg familien i 1850-1861 Hunnebostrand s. 52.Der er det 5 barn.

 

Lars Andersson f. 1822, død 26/9 1858

Johanna Andersdtr. f. 1827

barn:

Johan Martin f. 1850

Carl Henric f. 1853

Anders Herman f. 1855

Amalia f. 1848

Mathilda f. 1858.

 

 

Hilsen Kari

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Som du sikkert vet,brant kirkebøkene i Tossene 1898.Men det finnes noen avskrifter før det.Fant en Sockenlängd,der fant jeg familien i 1850-1861 Hunnebostrand s. 52.Der er det 5 barn.

 

Lars Andersson f. 1822, død 26/9 1858

Johanna Andersdtr. f. 1827

barn:

Johan Martin f. 1850

Carl Henric f. 1853

Anders Herman f. 1855

Amalia f. 1848

Mathilda f. 1858.

 

 

Hilsen Kari

 

Det er en annen som har funnet noe for meg på slektdata (i Sverige?)

Lars og Johanna fikk 4 barn;

Amalia 1848

Johan Martin 1850

Johan August 16.11.1855

Mathilda 1858

 

Hva med dette?

 

Johan Martin har to kvinnelige barnebarn som fortsatt lever.

Vi har snakket med den, Birgit, og hun snakket om sin fars farbror August som ble borte i 17-18 års alder. ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke annet enn at det er disse fem barna som står i sockenlängd 1850-1861.

 

 

Hilsen Kari

[/quot

 

 

Er det mulig å finne Carl Henric og Anders Herman senere?

Jeg fant dem født på svenske sider.))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.