Gå til innhold
Arkivverket
Egil H Thomassen

Skodje ca. 1850 "Druknet under postføring"

Recommended Posts

Egil H Thomassen

I bygdeboka for Skodje står oppført under Heggebakk: " c) Lars Peter f. 1826. Han var postkar hjå Lars Amdam og førde posten mellom Stranda og Amdam. På ei av disse ferdene omkom han. I kyrkjeboka står skrive: "Druknet under postføring"".

 

Jeg har lett gjennom alle kirkebøkene for Sunnmøre uten å finne hvilket år dette skjedde. Har noen kjennskap til dette postbåt forliset i Storfjorden?

 

Egil H Thomassen 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

For ordens skyld, her er dåpen til Lars Peter, sønn av Erik Pedersen Heggebak og Laurentze Larsdatter:

 

Møre og Romsdal fylke, Skodje, Vatne i Borgund, Ministerialbok nr. 524A03 (1816-1838), Fødte og døpte 1826, side 40. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16009&idx_id=16009&uid=ny&idx_side=-40
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070903640121.jpg

 

Konfirmasjonen:

Møre og Romsdal fylke, Skodje, Vatne i Borgund, Klokkerbok nr. 524C03 (1840-1854), Konfirmerte 1841, side 65. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16014&idx_id=16014&uid=ny&idx_side=-60
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070903650326.jpg

 

 

Endret av Grethe Flood

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

I bygdeboka for Skodje står oppført under Heggebakk: " c) Lars Peter f. 1826. Han var postkar hjå Lars Amdam og førde posten mellom Stranda og Amdam. På ei av disse ferdene omkom han. I kyrkjeboka står skrive: "Druknet under postføring"".

 

Jeg har lett gjennom alle kirkebøkene for Sunnmøre uten å finne hvilket år dette skjedde. Har noen kjennskap til dette postbåt forliset i Storfjorden?

 

Egil H Thomassen 

 

Amdam var/er i Ørskog sokn.  Det er rimelegvis ført i Ørskog, Skodje eller Stranda - avhengig av kvar (eller om) han var gravlagd.

Veit du noko meir om tidsrommet?   - t.d. kva tid Lars Amdam var postførar?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Egil H Thomassen

Takk for innspill. Jeg har de siterte data, men har lett gjennom kirkebøkene for Sunnmøre for nte gang uten å finne året han omkom. Sannsynlig alder for en postroer var mellom 20 og 30 år, slik at han kunne ha omkommet mellom 1846 og 1856. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Takk for innspill. Jeg har de siterte data, men har lett gjennom kirkebøkene for Sunnmøre for nte gang uten å finne året han omkom. Sannsynlig alder for en postroer var mellom 20 og 30 år, slik at han kunne ha omkommet mellom 1846 og 1856. 

 

Det er en svakhet i bygdeboka at det ikke står når Lars Peter omkom og i hvilken kirkebok opplysningene finnes. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Egil H Thomassen

Jeg er helt enig, og det er bakgrunnen for denne ettersøkningen.

Lars Amdam var ikke postfører. Han var poståpner på Amdam i Ørskog. Posten mellom Amdam i Ørskog og Slyngstad i Stranda ble ført av tre mann i en seksåret båt. Det omkom da to mann i tillegg til Lars Peter Eriksen Heggebakk ved dette forliset. Ingen av de aktuelle bygdebøkene forteller om et slikt forlis. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Jeg er helt enig, og det er bakgrunnen for denne ettersøkningen.

Lars Amdam var ikke postfører. Han var poståpner på Amdam i Ørskog. Posten mellom Amdam i Ørskog og Slyngstad i Stranda ble ført av tre mann i en seksåret båt. Det omkom da to mann i tillegg til Lars Peter Eriksen Heggebakk ved dette forliset. Ingen av de aktuelle bygdebøkene forteller om et slikt forlis. 

 

Hva het de to andre som skal ha omkommet og står det noe mer om når de omkom? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

1877: Dette kan se ut som: postmannLars Peter Eriksen og h. Inger Gustavsdatters sønn Peder Oluf dpt. 17/6 1777 Skodje http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6443&idx_id=6443&uid=ny&idx_side=-59

 

Ser ut som Lars Peter Eriksen ble gift i 1866. Far til brudgommen var Erik Samundsen:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/vi/person/pv00000000863633

 

Denne Lars Erik er født og døpt 1833: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NCRW-C26

Endret av Grethe Flood

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Egil H Thomassen

Til Grethe: Jeg bare antar at det må ha vært tre mann fordi postbåten var bemannet med tre mann. Hadde jeg funnet de to andre ville problemet ha blitt løst.

Til Berit: I min leting etter Lars Peter Eriksen har jeg funnet to stykker med det navnet i Sunnmøre. Dette må være den andre Lars Peter Eriksen. Postforbindelsen mellom Amdam og Slyngstad ble lagt ned i 1868, så det kan ikke ha vært karen fra Heggebakk. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aase R Sæther - Gloppen

Du kan vel ikkje gå ut frå som sikkert at alle tre omkom?

 

Elles - eit søk på La* Er* i Møre og Romsdal 1865 - med fødselsår 182*  gjev ingen gode kandidatar, men du reknar vel også med at han er død før det.

 

Søkjer du på Yrke Post* finn du fleire i det aktuelle området - det har du gjerne ikkje nytte av, men litt artig å sjå uansett.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Egil H Thomassen

Nei, det er en kvalifisert gjetning. 

Jeg registrerer postbåt forlis mellom 1663 og 1900. Det gjelder de åpne postbåtene med fra en til fire mann som førte post langs kysten og i fjordene. Til nå har jeg registrert mer enn 80 forlis og har navn på 90 menn som omkom i postens tjeneste. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Det spørs om ikke dette er et sammentreffl, og at Lars P. Eriksen og Inger er feil.

Etter flere undersøkelse lurer jeg på om dette er en Lars P. Eriksen Ulvestad og en svensk pike Inger Gustavsdt.  De fikk sitt første uekte barn i Kristiansund 29/11 1863  Gusta Elise. Deretter fikk de sitt neste 23/5 1866 Borgund Manda Ovidie, deretter giftet de seg samme sted samme dag. Faren til Lars P. het her Erik Samuelsen, og denne Lars P. er litt for ung.

Iflg. FS skal dette paret ha fått flere barn i Skodje. 1870/72/74/77/79/80/82tvill/84.

 

Brukte litt tid på å skrive dette, og ser nå at andre også har funnet at dette var et feilspor.

Endret av Berit Knudsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Det spørs om ikke dette er et sammentreffl, og at Lars P. Eriksen og Inger er feil.

Etter flere undersøkelse lurer jeg på om dette er en Lars P. Eriksen Ulvestad og en svensk pike Inger Gustavsdt. De fikk sitt første uekte barn i Kristiansund 29/11 1863 Gusta Elise. Deretter fikk de sitt neste 23/5 1866 Borgund Manda Ovidie, deretter giftet de seg samme sted samme dag. Faren til Lars P. het her Erik Samuelsen, og denne Lars P. er litt for ung.

Iflg. FS skal dette paret ha fått flere barn i Skodje. 1870/72/74/77/79/80/82tvill/84.

 

Brukte litt tid på å skrive dette, og ser nå at andre også har funnet at dette var et feilspor.

 

Her er vel samme folka som Berit nevner.

 

http://www.geni.com/people/Lars-Peter-Ulvestad/6000000009531776405

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

Jeg er helt enig, og det er bakgrunnen for denne ettersøkningen.

Lars Amdam var ikke postfører. Han var poståpner på Amdam i Ørskog. Posten mellom Amdam i Ørskog og Slyngstad i Stranda ble ført av tre mann i en seksåret båt. Det omkom da to mann i tillegg til Lars Peter Eriksen Heggebakk ved dette forliset. Ingen av de aktuelle bygdebøkene forteller om et slikt forlis. 

 

Her er eg litt i stuss....

 

Veit du sikkert at det var i teneste for Lars Amdam som postopnar dette skjedde?

Ettersom postopneriet vart flytta til Sjøholt med ein L. Wensell som postopnar i 1854 (bygdeboka s.34), kan de i så fall ikkje vere seinare enn dette.

 

Men .. Lars Amdam kan vel framleis ha vore postførar etter 1854.

 

Og: veit du sikkert at det  var tre vaksne karar på ein sånn båt?  Landposten kunne vere ført av postføraren og ein unggut. Det kan hende du må setje aldersgrensa nedover heilt til 12-13 år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Egil H Thomassen

I bygdeboka for Stranda står regelverket for postføringen mellom Slyngstad og Amdam. Det skulle være en seksåret båt med tre mann. Der oppgis også betalingen for en tur mellom disse stedene. 

 

Når det gjelder Lars Peter Heggebakks tjeneste, så siterer jeg fra bygdeboka til Skodje. Mye avhenger av at det som står der er korrekt. 

 

Jeg tror ikke Lars Larsen Amdam rodde postbåt. De brukte helst yngre gardsønner eller husmenn til slikt. Lars Peter ble konfirmert i 1841. Forliset kan derfor ha skjedd mellom 1841 og 1854. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjartan Brastad

Lars Peter Eriksen og Ingrid Gustavdatter har ingen forbindelse med denne saken. Lars Peter var skjærsliper og døde i Ålesund i 1884 av hjernebetennelse. Bygdebok for Skodje har en røverhistorie om at han ble drept i et taterslagsmål i Bolsøy. Dette og mye annet som er skrevet om denne familien virker å være ren fantasi. Lars Peter og Ingrid var forøvrig mine tippoldeforeldre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Egil H Thomassen

Kan det tenkes at det som står om Lars Peter Eriksen Heggebakk også er fri fantasi? Når bygdeboka skriver at det er innført i kirkeboka, og det ikke finnes i noen aktuelle kirkebøker for Sunnmøre?

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aase R Sæther - Gloppen

Eg var innom skifteprotokollane for å sjå om der er skifte etter faren Erik Pedersen i 1849, men det kan eg ikkje sjå at det er. Det var synd, for då hadde vi kanskje fått eit nytt "tidlegaste årstal", etter konfirmasjonen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

Eg var innom skifteprotokollane for å sjå om der er skifte etter faren Erik Pedersen i 1849, men det kan eg ikkje sjå at det er. Det var synd, for då hadde vi kanskje fått eit nytt "tidlegaste årstal", etter konfirmasjonen.

 

Enkja etter Erik (mor til Lars Peter) fekk kongeleg løyve til å sitje i uskifte 1849. Løyvet er tinglyst 1861 då ho sel garden til "min ældste søn Johannes Eriksen".

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=22655&uid=ny&idx_side=-259

(Løyvet er nr. 1 nedst til venstre, skjøtet nr. 2; det tilhøyrande vilkårsbrevet til mora er nr.8 eit par sider bak.)

 

Det seier ikkje så mykje, anna enn at Lars Peter utvilsamt er død før 24.okt 1861. (han var eldre enn Johannes)

Endret av Ivar S. Ertesvåg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

I bygdeboka for Stranda står regelverket for postføringen mellom Slyngstad og Amdam. Det skulle være en seksåret båt med tre mann. Der oppgis også betalingen for en tur mellom disse stedene. 

 

Når det gjelder Lars Peter Heggebakks tjeneste, så siterer jeg fra bygdeboka til Skodje. Mye avhenger av at det som står der er korrekt. 

 

Jeg tror ikke Lars Larsen Amdam rodde postbåt. De brukte helst yngre gardsønner eller husmenn til slikt. Lars Peter ble konfirmert i 1841. Forliset kan derfor ha skjedd mellom 1841 og 1854. 

 

Det som står i bygdeboka for Stranda er ein kontrakt frå 1859, for postopnaren på Slyngstad.  Det kan vel tenkjast vilkåra var annleis før 1859?

 

Om det stemmer at Lars Peter drukna i teneste, treng ikkje dei to andre ha omkome. Det treng heller ikkje vere eit forlis. (Han kan t.d. ha falle over bord.)

 

Det er framleis uklart kva rolle Lars Amdam hadde etter 1854. Han kan ha halde fram som postførar - iallfall i namnet, sjølv om han ikkje var postopnar lenger.

 

 

Kan det tenkes at det som står om Lars Peter Eriksen Heggebakk også er fri fantasi? Når bygdeboka skriver at det er innført i kirkeboka, og det ikke finnes i noen aktuelle kirkebøker for Sunnmøre?

 

Fri fantasi er det vel neppe.... men det kan vere samanblanding av ulike notat.  Boka vart til på 1980-talet og forfattaren har basert seg på eigne og andre sine notat. For å sjekke ei opplysning som dette, måtte han truleg ha reist til Trondheim.

 

Lars Peter kan ha rodd post for Lars Amdam. Og han kan ha drukna. Men kanskje ein annan stad - i ei anna postrute? Eller i eit heilt anna ærende?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aase R Sæther - Gloppen

Ja, då gav ikkje farens død oss nokon ny "siste observasjon" - men vi får i alle fall bekrefta at Lars Peter må vere død før oktober 1861, og han kan maksimalt ha blitt 35 år gammal.

 

Dødsfallet til faren er ført her, og det bekreftar at Skodje er det naturlege soknet å bli gravlagd i for dei frå denne garden.

 

Dersom Lars Peter verkeleg omkom på sjøen, kan eg tenkje meg fleire utgåver av sanninga vidare:

 

- Han blir funnen i rimeleg avstand frå Skodje, ført heim, og gravlagd der det var naturleg for familien å legge sine. Då bør han stå i kyrkjebøkene for Skodje.

 

- Han blir funnen, men så langt borte frå Skodje at han blir gravlagd på den staden han blir funnen. Kva "så langt borte" er, er relativt, alt etter årstid, ver og kor lang tid det tok før han vart funnen. I dag "skal" alle døde heim, uansett avstand og tilstand, men det var så vidt eg veit ingen framtredande tanke før i tida. Det kan vere sokn langs ruta som er det aktuelle, men han kan også bli ført med straum og vind til andre stader.

 

- Han blir ikkje funnen. Det er svært ulik praksis på korleis bortkomne personar blir ført i kyrkjeboka. Somme blir og andre ikkje.

 

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Egil H Thomassen

"Den trondhjemske postvei" mellom Bergen og Trondheim ble opprettet i 1786. Helt fra starten av ble posten rodd fra Stranda opp langs Storfjorden til Amdam og tilbake. Til å begynne med ble posten ført av postbønder fra gard til gard. På grunn av sen postføring og overfall på posten, ble det fra 1837 satt inn bevæpnete postførere på enkelte hovedpostruter. Rundt 1846 på ruta mellom Bergen og Molde. Dette var praksisen helt til "åpen båt"-ruta i Storfjorden ble lagt ned i 1868. (Overtatt av dampskip). 

 

Hvis Lars Peter var ansatt som postroer for Lars Larsen Amdam måtte han ha rodd mellom Amdam og Slyngstad/Ous på Stranda. Omkom han på denne ruta skulle han være innført i en av kirkebøkene i distriktet (Skodje, Ørskog, Nordal, Stranda). Det er han ikke. Det er riktig at prestene på den tid kunne la være å føre inn personer det ikke "ble kastet jord på". Men i bygdeboka for Skodje står det virkelig 

" Han var postkar hjå Lars Amdam og førde posten mellom Stranda og Amdam. På ei av disse ferden omkom han. I kyrkjeboka står skrive: "Druknet under postføring"" 

 

Jeg har mine tvil om denne bygdeboka. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.