Gå til innhold
Arkivverket

Bakklandet Trondheim - FT1801 Rode/husnr kontra FT1815 og huseiernummer?


Tore Trollsaas
 Del

Recommended Posts

Har lett og lett etter mer informasjon om Jacob E. Dreyer i Bakklandet rode 1 hus 35.

 

FT1801 viser Jacob Eliassen Dreyer m/familie i rode 1 hus 35 på Bakklandet -

 (ref. http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058434009062).

 

Jacob døde i 1814, men enke m/familie ble etter sigende boende i huset noen år til.

Så forsøker jeg FT1815 i håp om å finne dem igjen. Uheldigvis tar FT1815-tellingen utgangspunkt i RODE og HUSEIER (!), Men etter å ha lett meg gjennom en del sider, finner jeg enken oppført som huseier nr. 70 (ref. http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/51234/330/?size=gigant&mode=0  ).

 

Hmmm. Da står jeg tilbake som et stort ?-tegn og to alternativer:

a. Flyttet enken fra hus 35 til hus 70 under bobehandlingen?

b. eller er det ikke samsvar mellom rode 1 sine husnummer og huseiernummer i FT1815? Finnes det i så fall en konverteringstabell?

 

Takknemlig for svar, da dette gir ringvirkninger videre i prosjektet jeg holder på med.

 

Med vennlig hilsen

Tore

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei

 

Beklager at det har tatt så lang tid å svare.

 

Jeg har snakket med en pensjonert arkivar her på huset, og hun sier at det ikke finnes noen konverteringstabell for tellingene i 1801 og 1815. Hun sier også at det er vanskelig å si om det er samme hus eller ikke.

 

Det eneste hun kunne foreslå, var å lete i branntakstene, men det har vi ikke kapasitet til å gjøre, så du er velkommen til å undersøke selv.

 

Vennlig hilsen

Jostein Molde

Praktikant

Statsarkivet i Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jostein.

Ingen grunn til å beklage, hyggelig svar å få.  :) Takk for det!

 

Blir vel til at jeg tar meg en bytur utpå nyåret, for å se om branntakstene kan fortelle noe.

 

Ha en fortsatt trivelig dag.

mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hej Tore , jag er myket intereset i Jacob Eliassen dreyer . Jeg har i min slekt hans mor Ingebor Anna jacobsdatter og hans far Elias dreyer. Altså jeg er ret sikker på det er bores fælles ane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.