Gå til innhold
Arkivverket

Bygdebok for Elverum


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Er det noen her som har tilgang til Bygdebok for Elverum bind 2 og kan sjekke om den dekker Grinddalen (Grindalen). Jeg er ute etter å finne slekta til Marte Knutsdatter som skal ha kommet derfra til Nord-Odal på begynnelsen av 1700-tallet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til NB: Gardene på vestsida av Vorma. Her finnes gårdene Dalen og Grinda. Finner ikke noen Grindalen, men det kan jo ha vært en husmannsplass. Det står ikke noe særlig før 1801 her. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008051904030

Fant heller ikke noen gård med det navnet i: Gardene på østsida av Vorma.

 

Iflg. Rygh finnes det 3 Grindalen: gnr. 13 Elverum i HE, gnr. 13 Tyldalen, Tønset i HE og gnr. 81 Hunn, Vardal i OP.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grindalen i Elverum (H) ligger på V-siden av Glomma litt N. for Leiret (Elverum sentrum). Er bortreist og har dessverre ikke tilgang til Elverumsbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Berit, takk for svar, men linken du sendte er til Eidsvoll. Grindalen ligger som jeg skriver i tittelen i Elverum, rett ved Glomma slik Arild sier. Flere av bygdebøkene til Elverum er digitalisert, men dessverre ikke bind 2. Ifølge tittelen skal bind 2 dekke "Vestad til 1940, Midtskogen, Grundset, Øksna og Rustad". Usikker på om dette gjelder Grindalen også, men hadde håpet det. Er det noen som kan sjekke det er det fint. Hvis ikke får jeg bare låne boka og håpe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Det ser ut til å være en eldre bokserie enn den jeg er på jakt etter, og gir ikke noe svar om Marte Knutsdatter dessverre. Men som sagt, det er ikke sikkert det finnes i den andre serien heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Baard,

 

Elverum bygdebok bind 2 tar for seg Grindalen. Jeg har sett over de gårdene som kan være aktuelle men har desverre ikke kommet over en Marte Knutsdatter.

 

For Grindalen så finnes følgende brukerliste på 1700-tallet:

1. Villum Jørgensen Løkting gm. Dorthe Marie Hals (denne Dorte Maries far var Knud Hals, kanskje en forbindelse der?)

2. Kristoffer Glad gm Dorthe Marie Hals og 2. gang med Siri Halstensdatter

3. Knut Jørgensen Løkting bruker fra 1771 til 1775

4. Erik Taraldsen Væringsåsen bruker fra 1775 til 1792

 

Ved Grindalen på vestsiden av Glomma i Elverum finnes også en annen gård, Terningen. Det var (er) en del familieforbindelser mellom Grindalen og Terningen, og brukerlista der )på 1700-tallet var:

1. Størk Christophersen Glad bruker fra 1700 til 1737 gm. Maren Pålsdatter

2. Pål (Povel) Glad gm. Sille Mathea Løkting

3. Størk Povelsen Glad gm. Berte Hansdatter og g.2 med Marte Persdatter.

 

Har du en kilde for hvor navnet Marte Knutsdatter kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan, og takk for hjelpen. Jeg må innrømme jeg ikke har gjort store anstrengelsene for å finne Marte på tradisjonelt vis. Har funnet ut at jeg kan spare mye tid om jeg "jukser" og finner folk i Bygdebøkene først og så sjekke primærkilder for å se at det stemmer. Det gjør det jo ikke alltid, men som regel.

 

Ifølge NO bygdebok III kom hun fra "Grinddalen i Elverum". Antar den ekstra d'en bare er en stavevariant. Hun skal være født i 1713, så Knud Hals kan være en kandidat. Men her tror jeg altså jeg må sjekke litt mer på gamlemåten først. 

 

Igjen takk for at du sjekket boka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok dette er så langt jeg kommer dessverre. Jeg ser at kirkebøker ikke eksisterer for Elverum så langt tilbake, Hvor forfatteren av NO bygdebok får Grindalen fra er også uvisst. Da hun gifter seg står det at hun er fra Nedre Sand i Nord-Odal. Likevel ser det ikke ut til at det er født noen Marte Knutsdatter i Odalen i tidsrommet 1710-1716. Det betyr nok at hun er kommet utabygds fra, men jeg ser ikke noen vei videre nå. Til info om du/dere ble interessert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Er det den Marte som gifter seg i 1746 med Ole Gundersen ?

 

Det er døpt en Marthe Knudsdr. 27/1 1726 Sør-odal med far Knud Colbiørnsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme Marte, ja. Men hun skal være 90 år når hun dør i 1803, så 1726 blir i seneste laget, selv med den tidens slingringsmonn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har funnet så fikk de sitt første barn i 1745 og sitt siste i 1763 tot. 9 stk. Men, jeg lurer på om det ikke er for mange barn.

Det er en Ole (Gundersen i 1745)Fossen og Ole Gundersen Holen som får barn samtidig.

 

21/7 1745 blir ektefødte Dorte døpt og far var Ole Gundersen Fossen (s.58), faddere Marit Hoelen og Ole Gundersen Hoelen.

 

Iflg bygdeboka er Anna datter av O.G og M.Kd. Anna ble døpt 27?/12 1755 (s.182) med far Ole Fossen. Nesten samtidig døper Ole Holen Dordi 6/1 1756(s.183). Dordi står i FT 1801 sammen med brødre og moren Marthe Knudsdt.. Dette må da være to forskjellige fedre. Det blir også døpt en Olia 26/12 1763 med far Ole Fossen(s.281).

Ole Fossen kan nok ha fått flere barn uten at jeg har funnet dem.

 

For å gjøre det vanskligere så døde Marthe Knudsdt. på Fossen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der pekte du på noen interessante poeng, Berit. Min vei (eller rettere sagt min kones vei) inn i denne slekta går via Anne Olsdatter f. 1755, som du nevner. Hun er datter av Ola Fossen. Som du sier døpte Ola Fossen en ekte datter allerede i 1745. Uthevet ekte fordi, den Ola Gunnersen jeg har trodd var Annes far ikke gifter seg før 1746. Holen er også et mye brukt navn på Knapperholen som Ole Gunnersen (gift med Marte Knutsdatter) er fra. Mao. tyder dette på at Gunnar Helgesens sønn Ola blir i Knapperholen, og at en annen Ola Gunnersen flyttet til Fossen. Kan det være Gunnar Torsen fra Løkkers sønn? En Ola Gunnersen Logen gifter seg i alle fall 2. jan 1744 med enken Else Thomasdatter (s. 37). Det er mer sannsynlig at de får en ekte datter i 1745.

 

Dette må forskes mer i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste stedsnavnet som Sogen ?

 

Prøvde å finne Elses første ekteskap i Norge på FS. Alt jeg fikk opp var enkemann Siver Povelssøn Tvetens eie trolovet 30/11 og viet 29/12 1732 Modum i BU med Else Thomesdt. Modum mini 1, s. 258. Jeg har ikke så veldig stor tro på disse to, men ......

     

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.