Gå til innhold
Arkivverket

Hosanger bygdebok hvis noen kan gjøre oppslag


Linda Olsen-Herfindal
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg holder på å følge direkte morslinje og havner i Hosanger i Hordaland.

Så langt som jeg har funnet ut er min 5tippoldemor en dame ved navn Marta Monsdatter fra gården Bernes i Hosanger. Født rundt 1678 når jeg tok et søk på nettet (fant en annen slektside som hadde hennes navn i)

Hun var gift med Nils Nilsson fra gården Vaksdal i Vaksdal/Bruvik kommune. Jeg har alle bygdebøkene fra Vaksdal og finner ikke noe mer opplysninger om henne der.

 

De hadde en datter: Kristi Nilsdatter Vaksdal, født 1719 død 1801 (min 4tippoldemor)

Kristi ble gift med: Anders Jensson fra gården Indre Takkvam (Haus)

 

Det var litt pussig å havne i Vaksdal/Bruvik kommune for der kommer min farmor fra, så jeg øynet et håp om at jeg kunne spore hennes aner videre (og kanskje felles aner på den siden), men fant jo så ut at hun kom fra en annen kommune.

 

Så hvis noen kan gjøre et oppslag hadde det vært kjempefint. Vet jo at det finnes bøker for salg men hvis det ikke finnes noe mer på henne er det jo å hive pengene ut av vinduet. Har allerede lånt via fjernlån bygdebøkene fra Haus så tror jeg skal vente litt med å plage biblioteket noe mer <_<

 

Takk for eventuell hjelp :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hosanger BB, Bernes:

 

Mogens Helgesen Indre Bernes 1647 - 1709. Gift:

 

1 ''Mogens Indre Bernes quinde'' 1639 - 1682. Barn: Kari 1670-1684, Mar(i)ta 1678 -

2 Marit Olsdatter Birkelind 1645 - 1703, gift 1683. Et barn - NN

3 Agate Endresdatter Stornes, Stamnes gift i 1706, et barn: Mogens f 1709

 

 

Hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert takk :) nå sparte du meg for en ny bestilling på biblioteket.

 

Ser her stopper direkte morslinje, kommer ikke lengre. Men å havne helt tilbake til midten av 1600-tallet er slett ikke så galt synes jeg med tanke på hva som finnes av dokumentasjon som har blitt tatt vare på oppover tidene.

 

Og en ting legger jeg merke til, mine tippmødre har faktisk blitt ganske gamle, de fleste over 80 år, pluss at de har vært rundt 35 år når de har fått den datteren jeg nedstammer fra, så jeg når jo ikke så høyt tall på tippmødre på grunn av det. Og bli så gamle i den tiden må jo tyde på gode gener, får satse på at jeg også har dem :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei Grete!

 

Kan du også gjøre oppslag i "Ættebok for Hosanger", 1967 under Wahre el. Vare:

 

Interessert i familien på bruk nr. 2 Niels Olsen og videre gardshistorie frem til og med Johannes Vare (Vare 34g). Den nye boka ligger på nettet.

 

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse ligger til salgs på Finn, hvis noen er interessert:

 

Eknæs, A. Ættebok for Hosanger fram til om lag 1960. Band I.
1.del. Ættebok for Hosanger fram til om lag 1960. Band I
2.del. Utgitt 1967. 683+717 sider. Tils. 750.-

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=59566548

 

Det er en laaang liste bøker, så dere må kikke litt nedover på lista for å finne dem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.