Gå til innhold
Arkivverket

Kaasbøll og Søn, Kristiansund, Trelasteksport, 1809.


William A. Nygaard
 Del

Recommended Posts

14 september 1809 eksporterte firmaet Kaasbøll og Søn en last innenlandske bord verdt 1000 rd. med briggen William ført av skipper Christen Nygaard hjemmehørende i Bergen. I følge tollboken skulle turen gå til Tenerife. Senere har det ikke vært mulig å spore Christen Nygaard. Han står ikke i listene over døde i Bergen, i dødsannonsene eller kirkebøkene. Verken han eller skipet står i Digitalarkivet unner "Norske prisonfanger i England 1807-1814 ". Hvor ble det av ham?

 

Jeg har tre hypoteser:

  1. Kaasbøll og Søn hadde lisens på trelast eksport til England. Lasten skulle til dit. At reisemålet var Tenerife er et forsøk på å dekke over dette.
  2. Skipet ble kapret og ført til England, skipperen døde der.
  3. Skipet forliste på vei til eller fra Tenerife, ingen overlevende.

 

Et skifteoppgjør i 1812 for en slektning i Danmark antyder at Christen Nygaard muligens var død. Ved folketellingen i 1815 var hans hustru oppført som huseier, noe som tilsier at han da var død.

I følge en familietradisjon døde Christen Nygaard ved et ulykkestilfelle, idet han falt over bord og druknet, mens hans skip lå ved dokkene i London, men uten å oppgi hvilket år det var.

 

Er det noen som kan hjelpe meg med følgende spørsmål:

I hvilken tidsperiode var det mulig å få lisens for trelasteksport til England?

Var lisenseksport til England noe man ønsket å skjule ved å oppgi falsk reisemål?

Er det mulig å spore skipet hvis det kom til Bergen etter turen til England?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene.

 

Godt gjort å finne disse sidene!

 

Amazon.com har en interessant bok: British Warships in the Age of Sail, 1793-1817: Design, Construction, Careers and Fates. Jeg sjekker om den er tilgjenglig på Sjøfartsmuseet i Oslo eller Bergen før jeg eventuelt kjøper den.

 

Threedecks.org viser at briggen William ble ofret som brannskip 11. april 1809, men da var briggen jeg leter etter i Bergen.

 

Med vennlig hilsen

William Nygaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.