Gå til innhold
Arkivverket

Joh: Fried: Hauenskiöld - tyding av fødested


Inger Karin Haarbye
 Del

Recommended Posts

Johan Friedrich Hofvenschiöld/Hauenskiöld (diverse skrivemåter) er min ane, han er født ca. 1728. Han levde sitt liv i Sverige, første gang han påtreffes er i Stockholm i 1749, da giftet han seg med Anna Stina Berg en drøy måned før deres førstefødte kom til i juni 1749 (Svea livgardes södra bataljons församling).

Jeg vet ikke om han er født i Sverige (det finnes en Hofvenschiöld slekt der fra i alle fall midten av 1600-tallet), eller om han er født i Tyskland.

 

Bildene her er fra Generalmajor Gabriel Spens regemente. Denne ble opprettet i 1749 og holdt til i Stralsund.

Kan noen tyde fødestedet? Nr. 119, rett under "Februar 1750". Det er altså et stedsnavn mest trolig i Sverige eller Tyskland.

 

Vedlegg: forskjellige oppløsninger av bildet, kilde: Svenske Riksarkivet, Bergsregementet till fot (yngre) Generalmajor Gabriel Spens regemente Major Pechlins kompani 1750. bilde 105.

 

post-1831-0-69616700-1438592870_thumb.jpg

 

post-1831-0-24712600-1438592834_thumb.jpg

 

post-1831-0-34871900-1438592854_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser alt fra Krøddern til Kväddern...

Da ser du nok feil sted, yrket er Skräddare. Det er stedsnavnet rett under "Februar 1750" jeg mener :)

Rett før tallet 22 (som er alder).

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser du nok feil sted, yrket er Skräddare. Det er stedsnavnet rett under "Februar 1750" jeg mener :)

Rett før tallet 22 (som er alder).

Uff, jeg bør begynne å lese innleggene jeg svarer på, før jeg svarer på dem :)

 

Jeg leser iallefall "Lindebladt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det også som Lindestadt, Else, forslaget om Lindstedt i Sachsen høres ikke så dumt ut... Jeg fant også en plass som heter Lindstädter Graben også, men den må være svært liten - og kanskje mindre sannsynlig.

 

Denne mannen har jeg/vi lett etter i årevis, og vi har jo ikke funnet ham i Sverige før 1749, da gifter han seg i Stockholm (Jacob og Johannes). Han omtales da som Skräddare gesäll. Ved dåpen til de første to barna, hhv. 1749 og 1753 er han Soldat hhv. Corp. i Gabriel Spences regemente. Jeg får vel inntrykk av at de fleste der har tysk/utenlandsk opprinnelse, men jeg er nok litt forvirret.

 

I 1755 er han å finne på Skeppsholmen, senere flytter han til Vänersnäs.

 

Hvis han er født i Tyskland, så er det sannsynlig at også kona er det: Anna Stina Berg.

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme boken, samme side, her er jeg ute etter "header" på kolonne 2 og 4 på høyre side (på hver side av "Gift").

 

post-1831-0-64980000-1438796344_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Else! :)

Vet du hva det første betyr? Capitulationsuhr?

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Det passer i grunnen veldig godt. Det står hhv. 4 og 12 i de to kolonnene for Johan Fried., så da er avtalen på 4 år, og han hadde allerede avtjent 12 mnd. Det passer godt med at han avsluttet tjenesten i 1753.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.