Gå til innhold
Arkivverket

Sjømannsrulle Hovedrulle 9 Patent nr. 2126 Tydning av flere navn


Grete Wang
 Del

Recommended Posts

Jeg klarer ikke å tyde navnet på skip og havner.

Hvis jeg kan få hjelp til å tyde den siste linjen, kan jeg kanskje finne ut av hvor min farfar ble av.

Det gjelder Patent nr. 2126 Gustav Andreassen, som mønstret på skipet Framek (?) den 31/1/1887 fra Fredrikstad til C???? og mønstret av den 15/3/1887 i Ly???.

Det er ikke lett å tolke alle disse stedsnavnene. Håper noen kan hjelpe.

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Fredrikstad mønstringskontor, Yngre ruller, Hovedruller, Hovedrulle 9 (SAO/A-10569b/F/Fc/Fcb/L0009), 1879-1885, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Merknader: Hovedrulle, patent nr. 1923-2406.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/42007/107/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ru20090414670603.jpg

 

mvh

Grete Wang

 

Jeg mente naturligvis min farfars far :-)

 

Endret av Grete Wang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skipets navn være "Franck"??

 

Påmønstring: Fredrikstad, Avmønstring: Liverpool. (Navnet er forkortet Lpool i rullen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skipets navn være "Franck"??

 

Påmønstring: Fredrikstad, Avmønstring: Liverpool. (Navnet er forkortet Lpool i rullen)

Tusen takk for hjelpen.

Det virker jo egentlig fornuftig, når jeg ser på det nå. Jeg skal gå videre derfra. Kanskje han skulle til Amerika? Han kom i hvert fall aldri tilbake etter det jeg har fått vite. Jeg får se hvilke skip som dro fra Liverpool på den tiden.

Da går jeg videre.

 

mvh

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skipets navn kan være Frank.  Malmstein-registeret for seilskip, under Norsk Maritimt Museum, viser 3 skip som heter Frank.  Ett av dem fra Sarpsborg.

 

(På hjemmesiden for Norsk Maritimt Museum søker du enkelt ved å klikke "Avansert søk" øverst til høyre på siden).

 

Mvh Fredrik Klouman

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.