Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å lete etter dødsfall


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en stor oppgave å be om hjelp til. Så stor at jeg kvier meg litt, men regner også med at dere der ute setter grensene selv :)

 

Jeg sliter nemlig med å tyde kirkebøker fra tidlig 1700-tall og tidligere. Det kommer selvfølgelig an på prestens skrift, men i alle fall får jeg ikke til å tyde godt nok i kirkebøkene fra Strøm i denne perioden:

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9140&idx_id=9140&uid=ny&idx_side=-141

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603210120.jpg

 

Dersom noen synes det er uproblematisk å tyde dette, er jeg på jakt etter om Marit, døpt som nest siste barn i januar 1701 på s. 269, datter av Amund Jonsen Melgaarden, kan ha gått bort før februar 1707. Dersom du vil gå løs på dette fortjener du også bakgrunnen:

 

Min kone nedstammer fra Simen Jonsen Morterud f. 1704 og Mari Amundsdatter. Disse giftet seg i 1741 og Mari står da oppført som "Mari Amundsd: Melgaarden". Mao. en ganske "opplagt" sak - hun er datter av Amund Jonsen fra Melgaarden. (Det er også en Amund Monsen i Melgården som får barn på denne tiden. Han får også ei Marit, men hun dør samme år.) Problemet er bare, hvem er Mari? Amund Jonsen og Ingeborg Eriksdatter (av og til oppgitt som Jacobsdatter - stefaren het Jacob) døpte 5 barn så vidt jeg har funnet:

- Inger - 17. mar 1695

- Jon - 23. jan 1698

- Marit - 30. jan 1701

- Thor - 23. des 1703

- Maren - 27. feb 1707

 

Dette er også Sør-Odal bygdebok enig i og ramser opp hvem disse giftet seg med. Forfatteren Birger Kirkeby oppgir bl.a. Marit som kona til Erik Jonsen Rasen og Maren (som han kaller Mari) som kona til vår Simen Jonsen. Imidlertid har denne tråden vist at det ikke er Marit Amundsdatter fra Melgården som gifter seg med Erik Jonsen Rasen, men Amund Olsen Moens datter. Da gjenstår spørsmålet om hvilken "Mari" som giftet seg med Simen. Mari og Marit vet jeg går om hverandre i kirkebøkene, men er virkelig Maren også det samme navnet? Og dersom det er samme navn, ville de døpe to døtre med samme navn. (Ja, jeg har sett det forekomme tidligere at to barn som begge vokser opp får samme navn, men ikke ofte). 

 

Derfor lurer jeg på om Marit dør før 1707 og at Maren er en variant av Mari(t), og at jeg dermed har fødselsdatoen til "min" Mari. Eller om det er som jeg tror, at de ikke var fullt så ordblinde på den tiden og at det er Marit som er "min" Mari(t)

 

Jeg tar gjerne imot kommentarer på tankegangen min her også, men om noen er i stand til "skumme" sidene fra 1701-1707 blir jeg veldig glad :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.