Gå til innhold
Arkivverket

De kom visst vestfra.. (slekter i Vest-Agder på 1500-tallet)


Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Uttrykket i emnetittelen er velkjent i sekundære kilder i Aust-Agders slektshistorier, men i mange tilfeller begrenser informasjonen seg til nettopp det - dessverre. I forbindelse med et pågående arbeid som er representert med et antall samtidige tråder her på forumet kunne det vært interessant å vite litt mer om noen av disse slektene, hvorav Øvre Vatne/Ormestad er en. Jeg er ingen ekspert på "vestfra", men tar med litt som jeg har samlet, og det er som sagt spesielt koblinger til Aust-Agder som søkes.

 

Aamund Sigurdsson bodde på Ormestad i begynnelsen av 1500-tallet. Han fikk sønnene Sigurd og Aamund. Sigurd ble på Ormestad, mens Aamund kjøpte Øvre Vatne av skyld 3 huder, sammen med Sigurd. Aamund fikk sønnene Bent og Laurits, som begge skal ha bosatt seg på Rugland. Skiftet etter Bent ble holdt den 28/5-1633, men ble først forkynt den 18/8-1643.

 

Mens deres farfar hadde et bumerke med AS, som refererer til Amund eller Aamund, har sønnesønnen Laurits OS i sitt bumerke, så Aamund synes å ha blitt til Ommund. Jeg kjenner lite til hva det ble av Laurits, men han skal ha hatt minst 3 sønner, Simon, Jakob og Anund, hvorav Simon var bosatt på Ormestad, og han døde før 1624. Han skal ha giftet seg med en Ragnhild Syversdatter, som enkelte teorier mener var en datter av Syver Mørefjær i Tromøy, uten at dette er dokumentert. Men det gjør Simons etterslekt meget interessant. Hans bror Jakob vet jeg lite om, men han skal ha bosatt seg på Skjebstad (Skjævestad ?), og broren Anund skal ha bosatt seg på Rugland.

 

Simon Lauritssons barn er ikke behørig dokumentert, men aktuelle sønner er Nils Simonsen Strengereid, Laurits Simonsen Ormestad, Erik Simonsen Hjorteland, og Anstein Simonsen Ormestad/Østre Skogsfjord/Gjusnes. Anstein skal ha giftet seg med Gillau Gassesdatter Frøisland, enke etter Nils Sivertsen Vestre Haaland/Østre Skogsfjord, som satt som eier av 0,5 hud i Skinsnes i Mandal i 1624.

 

Det er Nils Simonsen som er omstridt og mest interessant her. Nils eide 1,5 hud i Skinsnes ved Mandal i 1624, sammen med sin bror, og de hadde trolig slektstilknytning til denne gården på deres mormors side. Han eide dessuten 1 hud pantegods i Hasteinsund, 4 kalveskinn "giftingsgods" i Strengereid, trolig på sin hustrus vegne, og 2 kalveskinn i Arnevik. I denne anledning må jeg nevne at Jakob Ramlet i Holt i 1610 satt med 3 geiteskinn i Skinsnes ved Mandal, på vegne av hans brors barn, men hans patronym mener vi skal være Syversen. Underlig tilfeldighet i alle fall..

 

 

Om vi går tilbake til Laurits Ommundsens bror Bent, så kjenner jeg kun sønnen Ommund Bentsen, som døde etter 1666. Ommund var en velstående jordeier i 1617, med bl.a. 1,5 hud i Rugland og 0,5 hud i Ormestad, sammen med sine søsken, til odel. I eget eie hadde han 1 hud i Rugland, 0,5 hud i Frøsestad (Frøisland ?), og 1 hud i Øvre Vatne i Eiken. Som pantegods hadde han 0,5 hud i Skogsfjord og 7,5 "engelsk" i Egsaa i Øyslebø. Ved skiftet etter sin far fikk han dessuten 1,5 hud i Helle i Holum, 1 hud i Foss i Bjelland, og 1 geiteskinn i Ytre Øyslebø, som følger: "Ommund Helle skulle på sin lodd ha 1 1/2 hud i Helle i Holum, 1 hud i Foss i Bjelland og 1 geiteskinn i Ytre Øyslebø, og fordi godset er så spredt skal han ha 6 engelsk i Skjebstad, med det vilkår at han ikke avhender disse seks engelske i Skjebstad til andre uten med salige Jakob Skjebstads arvingers aksept, og disse skal også kunne løse godset med penger eller gods".

 

Ommund Bentsen fikk sønnen Bent, som etterhvert havnet på Hægebostad, og som det var skifte etter den 22/6-1682, og han fikk sønnen Tallak Bentsen (1659-1740)som giftet seg med Marte Knudsdatter fra Moland på Vegårsheia, og han flyttet dit.

 

Om det er noen som bekrefte eller avkrefte denne slektsfremstillingen så er jeg veldig takknemlig for alle kommentarer !

 

Mvh

Helge Berntsen

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Helge, jeg har noen problemer med denne slektsrekken,   Ommund på Østre Vatne har jeg med patronym Stenersen (Stensen/Stiansen etc) .og født ca. 1540 på Rugland. Noen Omund/Amund Sigurdsen (Sigvardsen/Sivertsen) har jeg ikke i dette området og heller ikke dennes mulige sønn Sigurd (Sigvard/Sivert). Navnene ser ellers ikke ut til å passe på noen av Ormestad-gårdene, men det er få opplysninger så langt tilbake. Den nyere del av rekken er jeg mer enig med deg, men vil nevne at Simen Lauritsen på Ormestad sin kone Ragnhild Sivertsdtr trolig kom fra Vestre Håland - datter til Siver Torkildsen og Siri Gullaugsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøsestad høres mer ut som Frostestad ( (Frosestad i 1664-66) enn Frøisland. Og Øvre Vatne finnes ikke i Halse/ Holum, det er Austre og Vestre Vatne. Men Øvre Vatne finnes vel bl. a. oppover i Hægebostad, Eiken.

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Helge, jeg har noen problemer med denne slektsrekken,   Ommund på Østre Vatne har jeg med patronym Stenersen (Stensen/Stiansen etc) .og født ca. 1540 på Rugland. Noen Omund/Amund Sigurdsen (Sigvardsen/Sivertsen) har jeg ikke i dette området og heller ikke dennes mulige sønn Sigurd (Sigvard/Sivert). Navnene ser ellers ikke ut til å passe på noen av Ormestad-gårdene, men det er få opplysninger så langt tilbake. Den nyere del av rekken er jeg mer enig med deg, men vil nevne at Simen Lauritsen på Ormestad sin kone Ragnhild Sivertsdtr trolig kom fra Vestre Håland - datter til Siver Torkildsen og Siri Gullaugsdatter.

Tusen takk for din kommentar, Jarl. Jeg skal ikke gå inn på å diskutere patronym på Østre Vatne, for det har jeg inget grunnlag for. Din opplysning om at Ragnhild Sivertsdatter trolig kom fra Vestre Håland er det imidlertid grunn til å tro er korrekt, idet teorien om slektskap med Sivert Mørefjær er både udokumentert og omstridt. Mine opplysninger er i stor grad notert fra tidligere diskusjoner på dette forumet.

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøsestad høres mer ut som Frostestad ( (Frosestad i 1664-66) enn Frøisland. Og Øvre Vatne finnes ikke i Halse/ Holum, det er Austre og Vestre Vatne. Men Øvre Vatne finnes vel bl. a. oppover i Hægebostad, Eiken.

 

Mvh

Linda

Det stemmer sikkert Linda, og både Hægebostad og Eiken er nevnt i sammenhengen. Takk for klargjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Helge Berntsen, on 21 Sept 2015 - 13:59, said (vedrører Oddbjørn Johannessens tråd om Merdø):

 

Kan det være denne saken det refereres til tro:

 

Even Nedre Flosta er nevnt i en sak om gården Trø (Trøe/Thraae) i Høvåg, som var oppe på herredagen i Skien den 16/8-1613. Han står da sammen med oppsitterene på Solberg i Holt, hvilket stemmer bra med sønnen Oluffs tilknytning til denne gården.

 

Oddbjørn Johannessen skrev: "Jeg fant denne Herredags-dommen, så nå får jeg bruke litt tid på å dechiffrere teksten :)"

 

 

http://arkivverket.n...ize=full&mode=0

 

Er det noen som kjenner nærmere til de nevnte personene i denne saken vedrørende gården i Høvåg ?

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.