Gå til innhold
Arkivverket

Boken "Dødsfall i Norge 1896 - 1925"


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Jeg sitter her med en forholdsvis tykk bok som heter "Dødsfall i Norge 1896-1925", samlet av A. W. Rasch.

Dette er en bok NSF har bundet inn etter særtrykk av Personalhistorisk Tidsskrift, og jeg vurderer om jeg skal skanne og publisere dette materialet

 

Det jeg ikke har funnet ut er om ALLE dødsfall er tatt med, og hvos Rasch har hentet opplysningene fra. Er det noen som vet?

 

Lenke til en søkbar pdf-fil som viser dødsfall i 1915

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper på at en av kildene er dødsannonsene i Aftenposten.

 

EDIT: En sjekk på en tilfeldig utgave av Aftenposten fra 1915 viser at ikke alle annonsene er med....

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være basert på f. eks. kunngjørelser i norske intelligenssedler eller noe lignende? Jeg legger merke til at de fleste som er oppført med yrke kommer kanskje fra noe høyere sosiale lag. På en side var det en konsul, lege, rektor, osv, men det var også flere som hadde dødd i utlandet - enten emigrert eller på sjøen - eller falt i kamper relatert til første verdenskrig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill !

 

Etter å ha sett igjennom noe av boken så er jeg enig i at de fleste som står oppført kommer fra "noe høyere sosiale lag" og norske personer bosatt i utlandet

 

I tillegg er det i alle fall mellom 1914 og 1918 mange sjøfolk som falt under 1. verdenskrig

 

Jeg kommer nok til å skanne hele boken, men hvordan den skal publiseres skal styret og webredaksjonen i NSF ta stilling til

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange sider og format?

 

6-800 sider (hvert år er sidenummerert, men ikke hele boken). Formatet er jeg heller ikke sikker på, men kanskje A5?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Publisere på Flickr og lage et filnavn som begynner med årstallet, ev et tilsvarende visningsprogram som dere legger på NSF.

Personlig synes jeg bilder er bedre enn pdf, lettere å bla i f.eks.

 

Lykke til, Lars Ove!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.