Gå til innhold
Arkivverket

Skifteprotokoll 1764 Trondheim, Mette Elisabeth Kaasbøl


Roar Stein Kaasbøll
 Del

Recommended Posts

Jeg må bare innrømme det: Skifteprotokoller er svært vanskelige! I tilfellet under møtte jeg veggen fullstendig. Full stopp!

Har sett lignende skrekkeskempler her tidligere, men denne tar nesten kaka.

 

Lyst på en real utfordring?

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 17 (3A 0020), 1758-1765, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Med register. Register bak i boken. Noen blad av registeret er løsnet og ligger løs i boken.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25095/702/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090204350940.jpg

 

Har rett og slett ikke peiling på hvordan jeg skal få takke den som tyder alt dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det var i alle fall ryddige og pene overskrifter! Var det noko spesielt du ville ha hjelp til, eller er du interessert i heilte teksten frå start til slutt?
Dette er eit «Samfrendeskifte», det har eg ikkje vore borti før, men eg forstår av NOU 2007:16 at det er eit skifte gjort opp utan offentleg medverkning, utført av avdødes slekt og venner.

 

 

Endret av Knut Skorpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som omhandler Mette Elisabeth er interessant. Hennes far er min direkte ane. Jeg prøver å finne så mye som mulig om Kaasbøll-slekta i Trondheim. Det var flere i slekta som hadde viktige stillinger den gang og derfor er alt jeg finner veldig interessant.

 

Skiftet er jo veldig langt og skrifta veldig liten. Kanskje det kan deles opp litt?

Det er nok best jeg drar til arkivet og spør der. Dette blir litt for mye av det gode å spørre om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur eigentleg ikkje skrifta er så vanskeleg, men ein må bli litt kjent med ordbruken for å knekkje koden. Ein kopi av originalen vil nok vere vesentleg lettare å lese. 

Eg strevde meg gjennom starten, og skjønner godt at du gav opp.

 

 

Sam-Frenders Skifte efter afg. Madme. Mette Elisabeth Kaasbøl

Anno 1764 den 20 Januarii indfant vi underskrivne /: nemlig [?] Frederich Red… Ross Borgerlig Negotiant og Indvaaner i Christiansund Hans Christian Klingenberg indvaaner her i Tronhiem [??] :/ at ...Vorres Kiære […?] kongl . Mayts. Fachtor Lars Pedersen Lassen … her i Tronhiem,

lovlig samfrendeskifte at forette … Frederich Redelles Rosses Moder, og … Hans Christian Klingenbergs sviger… Madame Mette Elisabeth Kaasbøl, der herværende ...

Endret av Knut Skorpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.