Gå til innhold
Arkivverket

Når er Gullaug født?


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

I Løtenboka I s. 153:

http://www.nb.no/nbsok/nb/087e92b777082ee988989a3f6c84a0d0.nbdigital?lang=no#157

 

og Løtenboka II s. 268:

http://www.nb.no/nbsok/nb/35517f2f7820dbecb98cba41fcf41f8f.nbdigital?lang=no#271

 

er det nevnt at Lars Embretsen giftet seg for andre gang med henholdsvis Gullborg og Gullaug Pedersdatter f. 1683 på Rogstad. Om jeg slår opp på Rogstad, i L II s. 252:

http://www.nb.no/nbsok/nb/35517f2f7820dbecb98cba41fcf41f8f.nbdigital?lang=no#255

er ingen Gull* nevnt som datter av Peder.

 

I et forsøk på å stadfeste dette og finne ut hvilket av de to navnene som var riktig sjekket jeg FS og fant at en Gunhild født 21. august 1698 (9. søndag etter Treenighetssøndag - Dominica Trinitatis) av Peder Rogstad i Løten. Men når jeg slår opp i kirkeboka for Løten, finner jeg ingen døpt denne datoen. Jeg har prøvd å lete litt før og etter og funnet en Hogen døbt i 1796 av Peder Rogstad, men finner ikke Gunhild. Har stort sett følt at FS har vært til å stole på og funnet alle oppføringene jeg har søkt opp tidligere. Er det jeg som ikke ser oppføringen?

 

Som en tilleggsinformasjon, skriver Sverre Søgaard som har laget rettelser til Løtenboka at det under Rogstad skal være en Gullaug født av Peder Haagensen i 1683.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kalles Gullaug – Golloug – ved sin begravelse og i skiftet etter mannen, så jeg vil tro dette var hennes navn.

 

Skiftet etter hennes mann Lars Embretsen ”Engebretsøn” ble åpnet 17. sept. 1736 på Murstad. Her ramses barna i hans to ekteskap opp. Enkens lagverge var hennes bror Ole Pedersen Vollingstad.

 

Hedmark fylke, Hedemarken sorenskriveri, Skifteprotokoll 8, 1735-1739

 

Gullaug Pedersdatter Muurstad ble gravlagt 25. juni 1750 i en alder av 67 år (= født ca 1683).

 

Hedmark fylke, Løten, Ministerialbok nr. 2 (1731-1772), Døde og begravede 1749-1752, side 188-189.

 

Edit:

Finner ingen Ole Pedersen Vollingstad. Her er gården i matrikkelen 1723.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grete og takk for svar!

 

Jeg er ikke avansert nok til å lese skifteprotokoller. Må nok ta meg et kurs i gotisk snart :) Men jeg ser hun er kalt Gulloug der akkurat som i oppføringen om begravelsen hennes. Så navnet er nok som du sier Gullaug. Skulle så gjerne ha knyttet henne til Peder Hågensen på Rogstad, men det er nok ønsketenkning, siden kirkebøkene er borte for både bryllupstidspunktet og det antatte fødselstidspunktet.

 

Som relativt fersk i dette: hender det ofte at Familysearch har helt feil? Oppføringen der stemmer jo godt med teorien, men finnes altså ikke i kirkeboka om jeg ikke tar helt feil. Har som sagt tidligere funnet alt i kirkebøker som jeg har søkt opp der først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte riktig det man finner på Familysearch, men alle kan gjøre feil, så alt må selvfølgelig sjekkes.

Jeg finner følgende barn av Peder Haagensen Rogstad i kirkeboka:

  1. Hogen døpt 15. april 1696 (Dom Palmarum – Palmesøndag, feil dato i FS)
  2. Kiersti døpt 1. feb. 1699 (Dom 4 Post Epiphaniam – 4. søndag etter Hellige tre kongers dag, feil dato i FS)
  3. Embret døpt 16. mai 1700 (Dom Rogate – 5. søndag etter påske)
  4. Elj døpt 29. sept. 1701 (Festum Michaelis – Mikkelsmesse)
  5. Anne døpt sept 1703 (Usikker dato, første handling etter Mikkelsmesse 29. sept.)
  6. Sirj døpt 24. mai 1706 (Festum secund – 2. Pinsedag)
  7. Gunild døpt 2. aug. 1711 (Dom 9 Trin. - feil dato og år i FS)

Jeg tviler på at Gullaug er Peder Haagensen sin datter. Alt vi hittil vet er at hun hadde en bror Ole Pedersen som i 1736 holdt til på Vollingstad (= gården Vølestad). Mer kunnskap om han kan føre til at man finner hennes opphav.

 

Edit:

Synd du ikke har med årstall og område i overskrifta, da hadde du lettere fått hjelp fra dem med stor lokalkunnskap.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig imponert over din evne til å lese de gamle kirkebøkene! :)

 

Grunnen til at jeg har hengt meg opp i Peder Haagensen er at bygdebokforfatteren sier Gullaug skal være fra Rogstad, uten at jeg helt skjønner hvor han har det fra. Som du sier vet vi ikke annet fra sikre kilder enn broren på Vollingstad. Har sjekket bygdebokoppføringen herfra også uten noe resultat. Ser ikke helt veien videre, så lenge kirkeboka ikke eksisterer for den perioden Gullaug antakelig er født. Har funnet en Ole Pedersen på Ringnes og en på Spangen som er født like etter 1700, men "vår" Ole er like sannsynlig født før 1685 og da er oppføringen tapt så vidt jeg har skjønt.

 

Takk for tipset. Det er selvfølgelig lurt å gi litt mer opplysninger i overskrifta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.