Gå til innhold
Arkivverket

Underligheter i systemet?


Tore Svenning
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å lete litt i folketellingene en tidlig søndags morgen, og mens systemet synes å være oppe, så munner alle søk ut i det samme: søket ditt ga 0 treff. Dette gjelder også med såpass avanserte ting som å søke efter "Ole" i 1801... Jeg spør her i tilfelle ddet er noen jeg gjør feil i min ende?

 

Alle ønskes en riktig god fortsettelse på helgen!

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner absolutt ingenting i folketellingene , begynte å bli frustrert men ser flere har problemer. Søker i folketelling 1900 etter gårder og personer jeg med sikkerhet vet finnes, men uansett hva jeg søker på er resultatet : Fann ingen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får vel vente til folk kommer tilbake på arbeid på mandag, så blir det vel en orden på det. De jeg er intressert i er døde likevel, og vil nok forbli så noen dager til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det pusssigste er at i de tilfellene jar tilstrekkelig med informasjon, så kan jeg finne dem jeg leter efter i folketellingene - men gjennom googl-søk ikke på digitalarkivet... forstå det den som kan!

 

 

Her er et eksempel: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038027002240-når jeg bruker det ordinære systemet kommer det opp som null treff, men Frøken Google klarer altså å finne Ottilie...

 

Han en riktig fin kveld,

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ein snev av influensa i systemet. Vi får finne fram strikketøyet, kabalkorta eller noko liknande, til rette vedkomande får fiksa det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi hadde problemer med servere for søking i går. Alt er oppe og fungerer normalt i dag. Jeg beklager ulempene dette har medført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja vi hadde problemer med servere for søking i går. Alt er oppe og fungerer normalt i dag. Jeg beklager ulempene dette har medført.

 

Har du noen forklaring på hvordan deet kunne ha seg at Google-søk kunne finne opplysninger i samme database, når man ikke kunne gjøre det direkte? Jeg innrømmer det åpent: jeg er bare nysgjerrig!

 

Med vennlig hilsen

 

Tore svenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen forklaring på hvordan deet kunne ha seg at Google-søk kunne finne opplysninger i samme database, når man ikke kunne gjøre det direkte? Jeg innrømmer det åpent: jeg er bare nysgjerrig!

 

Fordi Google ikke søker i Digitalarkivets database, men i sin egen indekseringsdatabase.

 

Google har på et tidligere tidspunkt indeksert sida med Ottilie Henriette Bruenech i FT1865. Når du googler "Ottilie Henriette Bruenech", finner Google den aktuelle sida i sin indekseringsdatabase og gir deg treff. Teoretisk kunne Digitalarkivet i mellomtida ha rettet "Bruenech" til "Brueneck", men på Google ville "Ottilie Henriette Bruenech" fremdeles gi treff (mens "Brueneck" ikke ville gi treff), inntil Google eventuelt indekserte sida på nytt og oppdaterte sin indekseringsdatabase.

 

Man kan oppleve at et treff i Google bare er ei død lenke, hvis sida som det lenkes til, har blitt slettet etter at Google indekserte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fordi Google ikke søker i Digitalarkivets database, men i sin egen indekseringsdatabase.

 

Google har på et tidligere tidspunkt indeksert sida med Ottilie Henriette Bruenech i FT1865. Når du googler "Ottilie Henriette Bruenech", finner Google den aktuelle sida i sin indekseringsdatabase og gir deg treff. Teoretisk kunne Digitalarkivet i mellomtida ha rettet "Bruenech" til "Brueneck", men på Google ville "Ottilie Henriette Bruenech" fremdeles gi treff (mens "Brueneck" ikke ville gi treff), inntil Google eventuelt indekserte sida på nytt og oppdaterte sin indekseringsdatabase.

 

Man kan oppleve at et treff i Google bare er ei død lenke, hvis sida som det lenkes til, har blitt slettet etter at Google indekserte den.

Mange takk: da har mitt liv ett mysterium mindre å handskes med.

 

Tore

Ja vi hadde problemer med servere for søking i går. Alt er oppe og fungerer normalt i dag. Jeg beklager ulempene dette har medført.

Nå er det det samme igjen. det som er ergerlig er at det skjer i helgen - for det er den tiden mange har til å bruke arkivet! Men man får lytte til hun som anbefalte kabal-kort og annet (strikking medregnet, og som jeg skal holde meg vekk fra inntil videre) og finne andre måter å underholde oss på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå er det det samme igjen. det som er ergerlig er at det skjer i helgen - for det er den tiden mange har til å bruke arkivet! Men man får lytte til hun som anbefalte kabal-kort og annet (strikking medregnet, og som jeg skal holde meg vekk fra inntil videre) og finne andre måter å underholde oss på.

 

Jeg beklager så mye for nedetiden. Vi prøver å finne ut av systemet og se hvorfor det feiler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.