Gå til innhold
Arkivverket

Ingeborg Madsdatter Hamborgøen i Eide sogn i Nedenes lehn sine arvinger, datter av forrige sorenskriver samme sted afgangen Mats Thuesen.


Lars Østensen
 Del

Recommended Posts

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 3, Sted: Trondheim by, Oppbevaringssted: SAT
Merknader:
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080328660256.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20229&uid=ny&idx_side=-255

 

Her er en litt morsom sak angående en Ingeborg Madsdatter Hamborgøen i Eide sogn i Nedenes lehn, datter av forrige sorenskriver samme sted afgangen Mats Thuesen. Blant arvingene (1 broder og 5 søstre) er

1.      hennes salige broder Laurits Madsen fordum sogneprest til Vestre Morlands prestekald i fornevnte Nedenes ampt, som skal ha etterlatt seg 3 sønner og 3 døttre. Så regnes hans barn opp. Hans Larsen, Mads Larsen som begge ved registrerings forretningen sig haver indfundet, item Lauritz Lauritzen, Anne(?) Larsdatter afgangen Cornelius Danielsens effterleverske og Marte Lauritzdatter gift med Arne Hansen, som begge skal være boende inden Langesund i Brevig.  Item Sal: Karen Lauridsdatter som sig et eniste barn nafnlig Karen(?) Nielsdatter, som nu er gift med Ole Jonsen boende i Christiansund haver effterlat, som og nærmeste tid sig indstillede.

2.      hennes eldste søster afgl: Mette Madsdatter som har etterlatt alene en sønn ?adz Michelsen boende i Østre Risør

3.      afgl: Kirsten Madsdatter som skal ha etterlatt trende sønner nemlig Mads, Clemet og Peder Sørenssønner

4.      Maren Madsdatter gift med Hendrich Olsen forvalter på Tybrond(?) skal have boet paa Eng gaard i Fyen(?)

5.      Anne Madsdatter som skal have været gift med forvalteren paa Ifuersnes Niels Tommesen, og for ? tid boet paa Løchesholm i Fyen(?)

6.      Agnete Madsdatter som skal have boet i Boense(?)

Om de 3 siste søstrene var i livet viste de ikke, men den siste var for mange år siden avgått ved døden.

 

Jeg har ingen ide om hvem disse folkene var eller om dette er kjent stoff (trolig). Er det noen der ute som har kjennskap til denne slektskretsen og kjenner til om disse opplysningene er gått opp tidligere?

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.      hennes eldste søster afgl: Mette Madsdatter som har etterlatt alene en sønn ?adz Michelsen boende i Østre Risør

 

Mads Michelsen er trolig den samme som var veier og måler i Risør.

 

Ligningsmanntall for Krigsstyr (Dagskatt) 1714 av Arendal og Østre Risør (revidert 13/4 og approbert 25/4 1715)

Öster Riisör:

Weyer og Maaler Mads Michelßen, 2, 3, 11-39

 

TOLLERE GJENNOM 300 ÅR 1563 - 1886 M-Q:

Michelsen, Mads, født ca. 1655. Veier og måler i Risør i 1683 og vraker 1720. Død før 28. april 1727.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#3

Skiftet etter Mads Michelsen ble åpnet 23. april 1727 i Øster Risør.

Han etterlot seg enken Karen Clausdatter og deres sammen avlede barn, tvende sønner og fem døtre:

  1. Claus Madsen, gift og bosatt i Øster Risør
  2. Jens Madsen, gift og myndig, bosatt i Christiansand
  3. Johanne Madsdatter, gift med Ole Bech
  4. Birthe Madsdatter, gift med Lars Pedersen King (av slekten Kinck?)
  5. Mette Kirstine, gift med Christen Torchilsen
  6. Maren Dorthea, 20 år og ugift
  7. Ingebor Madsdatter, 20 år og ugift

Aust-Agder fylke, Arendal by, Skifteprotokoll 2, 1726-1733, s.13a-

(Får ikke lagt inn lenke, funksjonen virker ikke....)

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.      hennes salige broder Laurits Madsen fordum sogneprest til Vestre Morlands prestekald i fornevnte Nedenes ampt, som skal ha etterlatt seg 3 sønner og 3 døttre. Så regnes hans barn opp. Hans Larsen, Mads Larsen som begge ved registrerings forretningen sig haver indfundet, item Lauritz Lauritzen, Anne(?) Larsdatter afgangen Cornelius Danielsens effterleverske og Marte Lauritzdatter gift med Arne Hansen, som begge skal være boende inden Langesund i Brevig.  Item Sal: Karen Lauridsdatter som sig et eniste barn nafnlig Karen(?) Nielsdatter, som nu er gift med Ole Jonsen boende i Christiansund haver effterlat, som og nærmeste tid sig indstillede.

 

På Jørn Olsen sine fine sider Eidangerslekt.org finner vi igjen disse personene:

 

Cornelius Corneliusen Danielsen født omkring 1660 og Anne Larsdatter født omkring 1660 sin familie

Arne Hansen født omkring 1675 og Marthe Larsdatter født ca 1680 sin familie

 

Der er ikke søstrene knyttet til presten Laurits Madsen, så jeg vil tro opplysningen om deres bakgrunn til nå har vært ukjent.

 

Når det gjelder søsteren Karen Larsdatter sin datter Karen Nielsdatter, gift med Ole Jonsen, er riktig by Christiansand, ikke Christiansund.

 

Ole Jonsen kan være den samme som Ole Joensen Arnevig, registrert i 1712 med smålasthandel og vertshus.  Borgerrulle for Kristiansand, 1641-1820

Edit:

Det er nok rett mann. Ole Joensen Arnevig var gift med Karen Nielsdatter. Dette kommer fram i skiftet etter han i 1727.

Vest-Agder fylke, Kristiansand by, Skifteprotokoll 2 , 1724-1730

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 5 Glimrende! Er klar over at det skal være Kristiansand. Det var en glipp når jeg skrev inn teksten.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mads Michelsen er trolig den samme som var veier og måler i Risør.

 

Ligningsmanntall for Krigsstyr (Dagskatt) 1714 av Arendal og Østre Risør (revidert 13/4 og approbert 25/4 1715)

Öster Riisör:

Weyer og Maaler Mads Michelßen, 2, 3, 11-39

 

TOLLERE GJENNOM 300 ÅR 1563 - 1886 M-Q:

Michelsen, Mads, født ca. 1655. Veier og måler i Risør i 1683 og vraker 1720. Død før 28. april 1727.

 

http://old.genealogi.no/medlemmer/w_nsf_npt1/files/search/searchtext.xml

"blev michel povelsen gift med mette madsdtr., født i septbr. 1630 og død 21ho 175 i risør, datter af ovenn. sorenskriver mads thuesen og margrete lauritzdtr. med hende havde han et efterlevende barn, sønnen mads michelsen tllue, der fra sin morfars navn har hentet det tilnavn, hvorunder hans efterslegt senere blev kjendt."

 

Teksten her er forvrengt, men dette tyder på at opplysningene i hvert fall tildels er kjent. Og kilden er: Norsk Personalhistorisk Tidsskrift. NSTs "forløper" utgitt av E. A. Thomle og S. H. Finne-Grønn Utgitt 1910. 405 sider

 

"I 1652, rimeligvis strax efter sin udnævnelse til sorenskriver,

blev Michel Povelsen gift med Mette Madsdtr., født i septbr.

1630 og død 21/10 1705 i Risør, datter af ovenn. sorenskriver

Mads Thuesen og Margrete Lauritzdtr. Med hende havde han

et efterlevende barn, sønnen Mads Michelsen Tlhue, der fra sin

morfars navn har hentet det tilnavn, hvorunder hans efterslegt

senere blev kjendt."

 

Denne har vel du også lett tilgjengelig Grete?

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Jørn Olsen sine fine sider Eidangerslekt.org finner vi igjen disse personene:

 

Cornelius Corneliusen Danielsen født omkring 1660 og Anne Larsdatter født omkring 1660 sin familie

Arne Hansen født omkring 1675 og Marthe Larsdatter født ca 1680 sin familie

 

Der er ikke søstrene knyttet til presten Laurits Madsen, så jeg vil tro opplysningen om deres bakgrunn til nå har vært ukjent.

 

Når det gjelder søsteren Karen Larsdatter sin datter Karen Nielsdatter, gift med Ole Jonsen, er riktig by Christiansand, ikke Christiansund.

Edit:

Ole Jonsen kan være den samme som Ole Joensen Askvig, registrert i 1712 med smålasthandel og vertshus.  Borgerrulle for Kristiansand, 1641-1820

 

Da har jeg oppdatert informasjonen på siden min.

 

mvh Jørn Olsen

http://www.eidangerslekt.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige greier. Finne-Grønn henviser til Arendals Geistlighet side 10 når det gjelder sogneprest til Moland Hr. Lauritz Madsen, men der angis kun 3 barn. Han må jo ha vist om de andre barna når NPT1 ble utgitt, men sier ingenting om at sognepresten hadde 3 døtre i tillegg til sønnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 9 Jørn: Barna til sorenskriver Mads Thuesen er redegjort for i NPT1 som jeg linket til. Om du ikke har den er den tilgjengelig for en billig penge via linken jeg henviste til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref. innlegg # 7: http://forum.arkivverket.no/topic/100543-14739-hr-lauritz-madsen-sogneprest-i-vestre-moland-d-1681/

 

"Men det jeg er særlig opptatt av, er om Hr. Lauritz Madsen hadde noen døtre."

 

Svaret på spørsmålet er at ja, Laurits Madsen fordum sogneprest til Vestre Morland hadde 3 døtre.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 9 Jørn: Barna til sorenskriver Mads Thuesen er redegjort for i NPT1 som jeg linket til. Om du ikke har den er den tilgjengelig for en billig penge via linken jeg henviste til.

 

Takk for tipset Lars

Har en del av disse heftene men manglet akkurat dette av de første. De kom jo som løse hefter. Dette er vel da det som ble bind I og som kom ut i 1910. Jeg hadde hefte 1 fra 1906 og så er neste jeg har hefte 4 fra 1909. Det virket som om dette stod på side 154 eller noe slikt og da er nok det i hefte 3 tenker jeg. Hefte 4 går fra side 241. (Det siste jeg har er bind III hefte 6 fra 1926.)

 

Men her kan jeg kjøpte dem så det var jo bra.

 

Ps. Da fant jeg dem og fikk bestilt alle bindene.

 

mvh Jørn

 

Endret av Jørn Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.