Gå til innhold
Arkivverket

Ålstad i Vang.


Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Er disse opplysningen fakta eller ønsketenkning? Noen som vet. Og denne NN Nilsdatter Busvold - vet vi noe mer om henne - og er hun en datter av Nils Andersen Busvold av Sissel Eysteinsdatter?

 

Mogens Mogensen Aalstad f. omk. 1560, gm. NN Nilsdatter Busvold

 

Barn:

Nils Mogensen Aalstad gm. Inger Toresdatter Hummer

 
Barn:
1. Lisbeth Nilsdtr Aalstad, f. 1612, d. 1695
2. Sissel Nilsdtr Aalstad, f. 1614 
3. Agnethe Nilsdtr Aalstad, f. 1615, Vang, Hedemark , d. 1678, Melby, Biri
4. Kari Nilsdtr Aalstad, f. 1617 
5. Magnhild Nilsdtr Aalstad, f. 1619
 
Stein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle dette vore i den andre tråden?

 

Eg ville starta med nokre gamle tråder her:

http://forum.arkivverket.no/topic/175043-busvold-i-romedal(nemnt av Svein Arnolf i den andre tråden)

http://forum.arkivverket.no/topic/175674-oppklaring-rundt-bratt-ctten-fra-gudbrandsdalen/?hl=busvol

 

Er vel ein del å finne i arkivet òg...

 

Reint konkret har eg Nils Ålstad gm. Ingrid Turesdotter. Det er så vidt eg veit ikkje påvist kven far til Nils var. At han skal ha vore son av Mogens Mogensson på Ålstad er ei hypotese som vart fremma av Henning Sollied (NST IX, 1944, Nogen problemer omkring slektene Hummer, Haard og 'Gyldenaar'). Grunnlaget for hypotesa skal vere at han hadde Ålstad og brukte initialane N.M. No veit vi at Nils nok fekk Ålstad gjennom giftermålet med Ingrid Turesdotter (Bjørnerud Christiansen, NST XXXV, 1995, Dyre Sevaldsons ætt og litt om Hove- og Østby-ættene) så mykje av argumentet fell da bort.

 

At Nils på Ålstad var gift med ei dotter av Ture Hummer er basert på eigedom, ved at han "på sin hustrus vegne arver like store gårdparter i Ålstad og Alu som dem Ture Hummer byttet til seg" (Bjørnerud Christiansen, s. 411).

 

Born og etterslekt har eg diverre ikkje noko handfast på anna enn at eg òg har dottera Agnethe Nilsdotter gift på Melby i Biri. Agnethe er mi 9*tipp-oldemor. Dersom nokon har kjeldehenvisninger her er eg takksam.

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er disse opplysningen fakta eller ønsketenkning? Noen som vet. Og denne NN Nilsdatter Busvold - vet vi noe mer om henne - og er hun en datter av Nils Andersen Busvold av Sissel Eysteinsdatter?

 

Mogens Mogensen Aalstad f. omk. 1560, gm. NN Nilsdatter Busvold

 

Jeg har valgt å "ta livet av" NN ut fra følgende:

Nils Ålstad eide i 1615 3 skinn i Bjølstad og i det minste fra Landskatten 1623 også 1½ hud i Rudi på Fron. Dette godset hadde han fått i arv etter Sidsel Østensdatter, som Per Berg mente var hans mormor og navnet hadde han i så fall etter morfaren. Men hans svigermor, Karen Sevaldsdatter, var ifølge Per Reidar Bjørnerud Christiansen[1] og Torbjørn P. Hagen, datter av Sevald Dyresen og Sidsel Østensdatter i hennes første ekteskap, så Sidsel var derfor Nils Ålstads kones mormor. Det var også på sin kones vegne han i 1622 førte sak om Geitstad under Stor-Hove[2]. Han kan selvsagt ha vært gift med sitt halvsøskenbarn, men da hadde han trolig arvet mer etter Sidsel(?)

I en Web-debatt i 2007 skrev Tore H. Vigerust: ”Jeg er fortsatt uskker på hvem som har rett, Per Berg eller Per Reidar Christiansen, hva angår etterkommerne til Sissel Øysteinsdotter (Bratt). Det som er helt sikkert, er at det er unødvendig å plassere både Nils Ålstad og hans kone som etterkommer etter Sissel.”

[1] Christiansen, Per Reidar Bjørnerud: ”Dyre Sevaldssons ætt, og litt om Hove- og Østby-ættene” i NST XXXV, s. 387-435.

[2] Bygd og bonde, 1924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Barn:
1. Lisbeth Nilsdtr Aalstad, f. 1612, d. 1695
2. Sissel Nilsdtr Aalstad, f. 1614 
3. Agnethe Nilsdtr Aalstad, f. 1615, Vang, Hedemark , d. 1678, Melby, Biri
4. Kari Nilsdtr Aalstad, f. 1617 
5. Magnhild Nilsdtr Aalstad, f. 1619
 
Endret av Nils Aksel Horvei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Nils. Da leser jeg at Stensrud skriver i Vangsboka at Nils Ålstad skal være en sønn av Mons Monsen. Da går jeg ut fra at dette stemmer og at hans hustru så langt ikke er kjent? Min NN Nilsdatter Busvold er hermed avlivet :/

 

Stensrud skriver også om 5 døtre til Nils Ålstad og Ingrid Turesdatter Lesbet, Sessel, Agnete, Kari og Magnil. Da kan vi vel også være rimelig sikre på at disse er korrekte. 

 

Ser frem til den dagen det foreligger et samlet skrift om Hedemarkens (Busvold/Ålstad m.m.) tilknytning til Gårdene i Gudbrandsdalen.

 

mvh

 

Stein

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser frem til den dagen det foreligger et samlet skrift om Hedemarkens (Busvold/Ålstad m.m.) tilknytning til Gårdene i Gudbrandsdalen.

 

mvh

 

Stein

 

Har sendt deg en melding om at jeg har skrevet et slikt dokument når det gjelder Busvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.