Gå til innhold
Arkivverket

Arndt Bøckmann gift med Maren Green-1734


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Jeg ser at det er oppgitt at Arndt Bøckman var gift med Maren Hansdatter Green født ca. 1705.

Blant annet har David Widerberg Howden nevnt det på sine sider over Bøckman at hennes far var Hans Henrich Green.

Har også vært diskutert i forumet under Slekten Brun ved innlegg #35-#47-#97

 

Jeg lurer på om det har blitt en sammenblanding mellom 2 kusiner.

Denne Maren Hansdatter Green som refereres til her døde i 1786 i Sigdal 81 år gammel født 1705.
Hun var ikke gift med Arndt Bøckman men derimot gift 7 oktober 1734 i Sigdal med Frederik Engh.
Det var 2 Maren Green (jeg tror de var kusiner) som giftet seg i Sigdal i 1734.

Maren Hansdatter Green gift 7 oktober 1734 med Frederik Engh i Sigdal.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8501&idx_id=8501&uid=ny&idx_side=-27
Høyre side -aller sist
Maren Green gift med Arndt Bøckman gift 5 februar 1734 i Sigdal
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8501&idx_id=8501&uid=ny&idx_side=-26
Se høyre side.

Den Maren Hansdatter Green som var gift med Fredrik Engh død 1786 i Sigdal
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8502&idx_id=8502&uid=ny&idx_side=-123
Begravet 81 år gammel 12 mars 1786- født ca. 1705 Se venstre side.

Arndt Bøckmann gift 1) gang med Karen Augustinusdatter Flor og 2) gang med Maren Green.
Jeg tror, men kan ikke bevise det ennå at Maren Green gift med Arndt Bøckman må ha vært yngre en Maren Hansdatter Green.
Hun fikk trots alt det siste av 8 barn i 1753- hvis hun skulle vært født i 1705 så skulle hun ha vært 48 år- vel det er mulig,
men lite sannsynlig.

Jeg lurer på om Maren Green gift med Bøckman kan være datter av broren Peder Green.

Har dessverre ikke funnet Maren Green død som var gift med Bøckman.

Ser også at det er et hopp på 6 år mellom datteren Marthe Sophie Bøckmann og neste barn i 1750 Regina Marie.

Var Arndt Bøckman bosatt ett annet sted mellom Rollag og Skånevik, da jeg ikke finner noen informasjon på han i de årene.

 

Noen som vet hvem som er riktig far til riktig Maren.

 

 

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du har funnet den opplysningen, rettelser er alltid velkomne. Jeg skal dobbelsjekke med Bøckmann boka o.a. Så kanskje jeg finner det. Takker så mye :)
 

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på denne.

Kan det være Enkemadamen Maren Green som kan ha bodd hos
sin sønn Iver Bøckman i Bergen. Sønnen døde 1809 og begravet 19 desember i Nykirken i Bergen.
Veldig vanskelig når det ikke står noe navn på personen. Så dette er kun en antakelse.

 
Av alle Bøckman som bor i Bergen så er nesten alle på det tidspunket relatert til sønnen Iver Bøckman
 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8639&idx_id=8639&uid=ny&idx_side=-147
 
Begravet 14 november 1789 82 år gammel i Domkirken i Bergen. Født ca. 1707

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bedo1668

Her står det enkemadam Bøchman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på denne.

 

Kan det være Enkemadamen Maren Green som kan ha bodd hos

sin sønn Iver Bøckman i Bergen. Sønnen døde 1809 og begravet 19 desember i Nykirken i Bergen.

Veldig vanskelig når det ikke står noe navn på personen. Så dette er kun en antakelse.

 

Av alle Bøckman som bor i Bergen så er nesten alle på det tidspunket relatert til sønnen Iver Bøckman

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8639&idx_id=8639&uid=ny&idx_side=-147

 

Begravet 14 november 1789 82 år gammel i Domkirken i Bergen. Født ca. 1707

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bedo1668

Her står det enkemadam Bøchman

Jeg har desverre litt dårlig internett her på hytta.

Men ifølge denne debatten: http://forum.arkivverket.no/topic/139668-54248-familie-til-else-chatrine-waale-f-okt-1316-i-larvik-vestfold/ finnes det et distreff, der det står at hun var en Reidarsdatter, men det ser ut til å kollidere litt med andre skrifter om presten Bøckmann, om at " i papirene om Arent Bøckman at han var gift med datteren av en Kapt i Sunhordlandske komp, og at kona Maren brakte med seg b l a 1500 riksdaler som han drakk opp og rotet bort." foreløpig ser jeg ingen konklusjon i debatten på hva som er riktig. Ivar er ifølge "Bergens Stifts Biskoper og Præster efter Reformationen" sønn av Maren Green og presten Bøckmann.

 

Har nå også sjekket Bøckmann boka og ifølge denne var han gift 1731 i Rollag med prestedatteren Karen Floor og gift 1734 i Sigdal med Maren Maria Green 1717-1789, som da var datter av sogneprest til Tinn Peder Green.

 

Gjenstår å få det helt bekreftet, men tror det er dette siste som stemmer da..

Du har nok helt sikkert rett i at det da er blandet sammen to forskjellige Maren..

Og de var da kusiner, som du nevner ;)

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens det letes etter sentrale kilder for dette, bør det også nevnes at Green-slektens opphav trenger å gjennomgås litt, da det er sådd tvil om de stammet fra gården søndre Gren i Sigdal. Handelsslektens første kjente mann Peder Tøgersen (ca. 1595-1660), ble en velstående og fremgangsrik trelasthandler i Larvik og ifølge Finne-Grønn var han sønn av Tøger/Torgeir Madsen/Matiasen på Søre Gren i Sigdal, men det mangler også her sentrale kilder (les: primærkilder), som knytter trelasthandleren opp til Sigdal.. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes mange Maren Green.

 

Lassen: Maren Fredriksdt.? Green gift 7/10 1734 Sigdal med Hr. Fredrich Engelstrup, sogneprest til Hof i Vestfold (1697-1756). 

 

Iflg. Sigdal og Eggedal 2. Gren nordre: Iver Olsen Gren? hadde en søster Ahlet Olsdt. som ble gift for 2.gang med Kristoffer Vad. De fikk en datter Maren som i 1734 ble gift med sogneprest til Hof, Fredrik Engelstrup.

 

Lassen: Maren Green gift 5/2 1734 Sigdal med em. pers.kap. til Rollag Arnt Bøckman, som omkring 1748 var sogneprest til Skånevik i Sørhordaland. (Denne Maren døpte en sønn for Iver ?)

 

Arent døde 23/12 1754, skifte 16/1 1755 Skånevik. Kona levde, og de hadde barna Iwer 17, Cathrine 21(fra hans 1.e.skap), Else Aleta Dorethea 13 og Martha Sophia 10 år. 

 

Arnt og Maren fikk vel 2 barn til som døde små: Regine Maria 18/3 1751-1752 og Severine 1753-1753.

 

Sønnen Iver født 3/8 1736-13/12 1754 Bergen.

 

Dette er ganske forvirrende. Kan et være noen forbytninger her?

 

Skal prøve å finne ut hva barna til Maren og Fredrik het.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var ikke oppfinnsomme med navn:

 

Skifte18/10 1756 S. Jarlsberg etter Fredrik Olsen Engelsrup. Enka var Maren Green.

Barn fra første ekteskap: 1) Ole 24, u.offiser ved Garden til fods i København.

Barn fra andre ekteskap: 2) Iver 18, 3) Gerhard Johan 12, 4) Birgitta Chatarina, forlovet med Hans Blichfeldt Mouw? 5) Elsa Aletta, 6) Riise Maria.

 

Bastian Svendsen: Friderich Olsen Engelstrup f. 7/5 1697 Ål - død 8/9 1756 Hof. Gift med Birthe Catharina Dampe= 2 barn. Regitze Johanne døde som barn og Ole f. 1732. (Maren Green er ikke oppført her).

.

Det er jo litt av et sammentreff at begge Maren Green ble gift 1734 i Sigdal, og begge døpte sin førstefødte sønn for Iver.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig forvirrende med alle Maren Green.

Dette er i hvert fall barnen til Arndt Bøckman

 

Arnt Bøckman fikk datteren Cathrine født 1732 med Karen Flor som da døde i barselseng.

Hun var 21 år ved hans skifte.

 

Arnt Bøckman fikk følgende barn med Maren Green:

Karen Flor født 1734. Død 1736.

Iver Bøckman født 1736 -død 1809 i Bergen.

Marthe Sophie født 1738 og død 1739

Else Alette Dorothea født 1741

Marthe Sophie født 1744

Regina Marie født 1750. Død 1750

Regina Marie født 1751. Død 1752

Severina født 1753-1753.

 

Barnen er forholdsvis tett, men så er det plutselig 6 års pause.

Kan det være barn vi ikke har funnet, at de bodde de 6 årene på ukjent sted.

 

Men uansett så levde de eventuelle barnen ikke ifølge skiftet etter Arndt Bøckman

 

  

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen Iver født 3/8 1736-13/12 1754 Bergen.

 

Dette er ganske forvirrende. Kan et være noen forbytninger her?

 

Skal prøve å finne ut hva barna til Maren og Fredrik het.

 

Sønnen Iver dør ikke 1754 i Bergen - men i 1809-Begravet 19 desember -Død 74 år gammel Se venstre side

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8732&idx_id=8732&uid=ny&idx_side=-97

 

Hva er så spesielt med navnet Iver-hvorfor blir den førstefødte oppkalt til Iver på begge Maren Green.

Ikke oppkalling etter noen av besteforeldrene på begge parene. Merkelig. 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maren gift med Fr. Engelstru het Maren Christophersdt. http://arkivverket.no/URN:sk_read/4890/1483/

 

Om du blar litt i skiftekortene så finner de Barbra Iversdt. skifte 1683 på nordre Gren. Det finnes også  Gren gårder i Krødsherred. De står mellom de andre i Sigdal. Det er litt for seint nå å begyne å lete  i kortene igjen. Du vil også finne en Iver.

 

Tok en rask titt i kortene alikevel. Skiftekortene for Green starter s. 1458. Du vil i 18... finne Iver Green gift med en Regisa/Regina Maria Engelstrup.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Berit

Da er noe oppklaret.

Da blir den Maren Green jeg fant gift i oktober 1734 i Sigdal med Fredrik Engh- som jeg tydet til Engh- da het han Engelstrup.(Jeg hadde problem med å tyde KB)

I Innlegg #6 skriver du at Lassen skriver at hun het Maren Fredriksdatter og i innlegg #10  da heter hun Maren Christophersdatter.

 

Vi må nok stole på skiftepapirerne, at hun heter Christophersdatter.

 

Gikk igjennom alle på Green. Når man tenker på Arnt Bøckman og Maren Greens oppkalling av sine barn, så

skulle man nesten kunne tro at han Iver Green med kone Regina Marie var hennes foreldre.

Da Arndt Bøckman oppkaller 2 døtre med det navnet, samt at eldstemann heter Iver.

 

Finnes det skifte etter Maren Hansdatter Green som dør i 1786 i Sigdal. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på dette, fra "Om Orninggaard paa Stord" Historiske opplysninger av And Næss, Sunnhordland 1917::

 

""Familien Green 1720-1751

Efter 10 aar skiftet Orningaard igjen eier, idet den nu blev kjøpt av oberstløitnat Hans Fredrik Green .-

Som kaptein hadde han i 1704 avløst Montagne Lillienskjold som chef for Søndre Sønhordlendske kompani. De første aarene efter bodde han paa Stødle i Etne; sin eiendom i denne gaard sees han ha pantsat, og i 1709 bodde han på Sandvold. I de følgende 10 aar var han stadig ute i krig mot svenskene. Med sit kompani gjorde han oftere tjeneste paa flaaten, tildels med selve Tordenskjold som kommandør.

Efter sin hjemkomst kjøpte han nu Orningaard og tok sit ophold her. ........ vider fra samme tidskrift:

Da det gamle Bergenhusiske Regiment i 1718 deltes i to regimenter, blev oberstløitnant Green chef for ett av de nye kompanier som blev oprette, nemlig det Opdalske (Tysnesøen og nærmeste bygder indenfor). Omkring 1730 traadte han av - med titel av oberst, og i 1746 døde han paa Orningaard, 75 aar gammel. Da der ikke findes noget skifte efter ham, faar vi ikke nøeiere rede paa hans barn. Følgende er fundet nævnt:

1. Mikael Christian Green, korporal ved Opdalske Kompani 1719-1721.

2. Fredrik Green, som i 1721 efterfulgte sin bror som korporal.

3. Maren Green, gift 1735 med sogneprest til Skaanevik, Arent Bøckmann (død 1754).

4. Mette Catharina Green, gift med sorenskriver Randulf.

 

Oberst Greens enke Mette... beholdt Orningaard i fem aar efter mandens død: hun overdrog den da til sin svigersøn sorenskriver Randulf (eide gaarden fra 1751-1754)."""

 

Videre finner en i :

Skåneviksoga bd V, Larviks Historie bd I og skifteprotokoller opplysninger om disse folkene.  Nu har jeg ikke alt for handen akkurat nu.

Sokneprest Arent Marcussen Bøckman tok morens etternavn, Bøckman, og hører således til Ahrentsen linjen.

Jeg har kikket litt på bygdebøkene for Skånevik, og i Skåneviksoga, bd. V står det litt om Arent Bøckmann, og om hans giftermål:

"Før Bøckmann ble sokneprest, satt Johannes Weile 30 år i embetet. Weile kom fra Jylland og hans embetstid var preget av stor uro. Weile kom raskt i strid med både naboer og menighet, forholdet til kapellan Faber var dårlig og til slutt var Direction Left to RightWeile i strid med selveste biskop Pontoppidan som sørget for å sende ham tilbake til Danmark.

 

Da var det om å gjøre å finne en ny og bedre prest, og valget falt på Arent Bøckmann, som hadde giftet seg med den rike datteren til kompanisjefen i Sunnhordland. Men dette valget var lite heldig. Bøckmann brukte snart opp de 1500 riksdalene han fikk med kona. Deretter tok han penger andre steder, bl.a. fra skolekassen og til en kasse som ble brukt til ustyr i kirken. Det gikk med til brennevin og øl.

Ryktet om den drikkfeldige presten nådde bispestolen i Bergen, og bispen sendte en kapellan til Skånevik for å passe på Bøckmann. Men det hjalp lite.

Så tok bispen seg selv en tur til Skånevik, og han ble ikke glad for det han så og hørte. Aller minst likte han prestens snakk som han mente var det rene Gale-Mathias. Han snakket vel og lenge med presten både om dette og om drikkingen hans, men presten snakket godt for seg og bortforklarte det meste og lovet bot og bedring.

Men det ble med løftet. Bispen sendte et siste brev til Skånevik hvor han bl.a. skrev til Bøckmann at han hadde ventet på frukten av den vennlige formaningen han hadde gitt presten, men hadde hørt det motsatte og presten lenge hadde latt seg lønne som en Guds tjener men likevel tjent Guds fiende Satans hellige synder. Dette budskapet nådde Bøckmann seint på høsten 1753. Noen uker seinere var presten død."

 

Jeg trodde lenge at Bøckmann boka var rimelig korrekt, men har funnet flere ting der som ikke stemmer utfra den tilgang en i dag har til opplysninger, og at den Maren som er gift med Sokneprest Bøckman er datter av Oberst Green finner jeg å stemme bra med det som sies om arven som han fikk med kona, datter av Ob Green !  Det er nok blitt en mix her  og så har man kommet opp med at den Maren som var gift med Bøckman var datter av Ob Greens bror, sognepresten i Tinn, Peder Green, ikke så rart i og med at Bøckman en tid arb for Soknepresten Peder G !

 

 

 

 

Jan-Erling

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit !

 

Ditt innlegg 9:

 

Det kan nok være at det er såpass stas med Oldefaren til disse folkene: Foged i Telemark Iver Christensen, at det er årsaken til navnet Iver !

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegget Jan Erling

Jeg er vel kanskje litt opphengt i navneoppkalling.
Hvis svigerfaren Hans Henrich ga svigersønnen 1500 Riksdaler (masse penger den gangen)
så skulle man tro at barnebarnet skulle bli oppkalt etter han. Det var vel nærmest en dødssynd den gangen
å ikke oppkalle barna etter sine foreldre.
 
Innlegget ditt var en sekundærkilde. Vi har ingen primærkilde som bekrefter denne historie.
Ingen av døtrene er heller ikke oppkalt etter bestemoren Mette. Jeg finner det veldig merkelig. Da
Arndt fikk rikelig med døtre. 
Når jeg går lengre frem i tiden, så oppkalte sønnen Arndt som var sønn av Iver Bøckman sine
døtre for Marie Regine og Marthe Sophia.
Marthe Sophie Arentsdatter Bøckman gifter seg også i Bergen i 1775 med Andreas Pedersen Rygg.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011668&gardpostnr=13915&personpostnr=40054&merk=40054#ovre
Jeg regner med at dette er datteren til Arndt Bøckman.

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en annen sak som ref til Bøckmann boken.  Der henvises det til dødsfallet til Maren Green 14.11.1789, på samme sted i Bøckmann boken s 71, så står det at damen var f i 1717, noe som gjør at jeg ikke tror dette er rette damen, som det vises til som gift med Arent Bøckmann.  Hvis en ser under døde i Bergen 1668-1815 så står Madame Bøckmann oppført som død, riktig nok 14.11.1789, men som 82 år gammel, Dvs at hun er f i 1707 !  Dette gjør også at jeg tror at denne saken er ett mix opp, denne damen som dør i 1789 er nok datter av Hans Green !  Nu ville jo en event Maren f 1717 vært ung ved ett giftermål i 1734, men det var jo ikke så uvanlig på den tiden, men en Maren f 1707 ville ( også med opplysninger fra andre, ikke primærkilder), passe bedre inn, her !  F dato til denne Maren i 1707 passer veldig godt inn med "søsteren" Mettes f dato i 1705 !

 

Under nettop denne familien finnes det flere feil i Bøckmann boken, på samme s 71, så omtaler forfatteren datteren Else Alette Dorothea som ugift, mens hun ble forlovet 8 Nov 1771 med Seilmaker, Skipsfører Hans Hansen Holm, senere gift , og paret Hans Hanson Holm og Else Alette Dorothea Arentzdatter Bøchman døper sitt første barn, Arent Bøchmann Holm  i Brevik Kirke 29.7.1776.  Jeg nevner dette som ett eks på noen av de ukorrekte opplysninger som finnes i boken rundt denne familien, Arent Bøckmann.  Siste opplysninger fra Kirkebøker.

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Jan Erling

 

Jeg fant en Maren Hansdatter Green død i 1786 i Sigdal. Se innlegg #1

Mener du at det fantes 2 Maren Hansdatter da du skriver at den som dør i 1789 også er Maren Hansdatter Green.

Det gjør det enda mere komplisert. Eller hva er din konklusjon.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Erling vet du hvor Else Alette Dorothea giftet seg med Hans Holm.

Står det også noe om Martha Sophie Arentsdatter Bøckman i denne bok, som jeg ikke har

lest. Vet ikke om jeg har tilgang til den her i Sverige.

Lurte bare på om det er riktig Martha Sophie jeg fant. Se innlegg #14. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenche !

08111771

Hans Hanson Holm og Jfr. Else Aletta Dorothea Bøchmand Caut: Ole Hanson Holm og Jens Aarup

Viet

i Huuset

 

Ref:

Brevik Kirke - Trolovede og Viede 1764 – 1814

 

Film HF 199 - Brevik

 

 

 

Martha Sophie er datter av Arent Bøckmann, f 1744 Rollag, d 27.12.1800, g 1 m 1773 m Skomaker og Constituionsskriver Andreas Pettersen Ryg f 24.9. 1757, d 1785, g 2 m Skipper Anders Rasmussen, f 1743, d 8.1. 1817, 2 barn i 1. ekteskap og 2 barn i 2.

 

Det er også flere barn i ekteskapet til Hans Holm og Else Alette, alle kjente barn døpt i Brevik.

 

Jan-Erling

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenche !

 

Det er flere Maren Green som jeg har kommet over, og jeg tror at det er dette som har forvirret Frk Dietrichson i hennes bok om Bøckmann slekten !  Det er noe merkelig også med Maren Greens's søsters navn, hun er grangivelig døpt Mette Catharina "Netta", men når hun gravlegges så står det Ulrica Anthonetta Green, Yrke: Cancelliraad-enke !  Har hun skiftet navn el er det blitt en annen person, tror ikke det, da datoer stemmer med den opprinnelige Mette Catharina ?

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her var det mye navn og opplysninger på kryss og tvers. Får da håpe at vi finner løsningen ;) Blir lett forvirret av så mye forskjellig og like navn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forfatterinnen har min dypeste forståelse, hvis hun har tatt feil med så mange med like navn.

 

Tror jeg nå har gått igjennom de fleste barnebarna til Arndt Bøckman og Maren Green. Tils nå har jeg ikke

sett at Maren Green er fadder for en eneste en. Den første jeg har funnet er Iver Bøckmans sønn Arent Christian

som ble født i 1766 i Fjelberg i Hordaland med kone Mette Marie Christensdatter. (ikke funnet bryllupet).

Synes det er merkelig at Maren Green ikke er fadder for noen av sine barnebarn

 

Man skulle tro at hun døde før noen av de ble født. Men jeg har noen igjen å sjekke.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig forvirrende med alle Maren Green.

Dette er i hvert fall barnen til Arndt Bøckman

 

Arnt Bøckman fikk datteren Cathrine født 1732 med Karen Flor som da døde i barselseng.

Hun var 21 år ved hans skifte.

 

Arnt Bøckman fikk følgende barn med Maren Green:

Karen Flor født 1734. Død 1736.

Iver Bøckman født 1736 -død 1809 i Bergen.

Marthe Sophie født 1738 og død 1739

Else Alette Dorothea født 1741

Marthe Sophie født 1744

Regina Marie født 1750. Død 1750

Regina Marie født 1751. Død 1752

Severina født 1753-1753.

 

Barnen er forholdsvis tett, men så er det plutselig 6 års pause.

Kan det være barn vi ikke har funnet, at de bodde de 6 årene på ukjent sted.

 

Men uansett så levde de eventuelle barnen ikke ifølge skiftet etter Arndt Bøckman

Karen Augustinusdatter Flor begraves:

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Rollag, Ministerialbok nr. 2 (1714-1742), Døde og begravede 1732-1734, side 160. 

 
Cathrine Bøckmann født:
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Rollag, Ministerialbok nr. 2 (1714-1742), Fødte og døpte 1732, side 69. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11387&idx_id=11387&uid=ny&idx_side=-104
Regina Marie datter til Arndt Bøckman døpt 16 mars 1751 i Fjelberg.
Samme jente døpt
18 mars 1751 i Skånevik
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11663&idx_id=11663&uid=ny&idx_side=-114

Snåle greier- Husket han ikke at han allerede hadde døpt henne.

 

Kanskje det var i Fjelberg han holdt til i de 6 årene som er ukjente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11387&idx_id=11387&uid=ny&idx_side=-104

Regina Marie datter til Arndt Bøckman døpt 16 mars 1751 i Fjelberg.

Samme jente døpt

18 mars 1751 i Skånevik

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11663&idx_id=11663&uid=ny&idx_side=-114

 

Snåle greier- Husket han ikke at han allerede hadde døpt henne.

 

Kanskje det var i Fjelberg han holdt til i de 6 årene som er ukjente

 

Snålt ja.. Hmm. Kunne det skje at man holdt seremoni på to steder, men at kun en var gyldig?

Tenkte da på familie og slekt, som kanskje ikke hadde mulighet til å flytte på seg..

Det er jo ofte en hjemmedåp(nøddåp), som siden blir bekreftet og gjort i kirken.

 

Men to dåpsseremonier er jo litt merkelig.. Var jo forbudt og straffbart med gjendåp..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.