Gå til innhold
Arkivverket

Barnehjem Askvik Os Ho. 1900-1950? Omstreifere?


Ottar Eliassen
 Del

Recommended Posts

18 timer siden, Ottar Eliassen skrev:

Hei Nina.

Takker for god tilbakemelding. Rundt 1907-1910 forsvinner fa til din beste-far Lauritz Andreas, for i 1910 tellingen er Elen og Edvard her: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036692000042

De bodde da på Ask på Askøy der hennes far hadde kjøpt G. 1 Br. 11. https://media.digitalarkivet.no/view/13073/32

En gård som hun kjøpte av sin far, og solgte i 1931. Sønnen Edvard er konfirmert i Ask kapell nr. 13: https://www.digitalarkivet.no/kb10081108260044

 

Mvh Ottar

Hei Ottar

 

Dette blir bare mer og mer inntresangt. Så utrolig spennende.

Jeg skriver feil til deg, nemlig at Elen sin far heter Halvor Peder Johannessen  Halvorsen, men dette er han, hun giftet seg med og som jeg nå vet havnet på Botsfengselet i Oslo med fangenr.860. En gang mellom 1885-1887, men finner ikke mer om det, hverken fotobok eller noe annet som forklarer hvorfor han var satt bak murene. Men uansett, tilbake til saken.

Ole Johan Hanssen er Elen sin far ja.

Min bestefar Lauritz som du skriver forsvinner litt og som jeg nå vet at var på barnehjem fra 1906-1917 og deretter på fosterhjem i Sunde i Sunnhordaland 1917-1920. Dette har jeg altså fått vite via god hjelp fra Arkivverkest forum.

 

Hva som skjedde med Lauritz under og eller etter et sykeopphold på Valen sykehus i 1938 har jeg foreløpig ikke lyktes å finne ut av, men min far Ragnar Halvorsen ble født i 1946 Skarnes sykehus, så Lauritz da Ragnar sin far, må jo tydelig ha blitt bra/bedre igjen og reist/flyttet videre. For han giftet seg en eller annen gang, vet ikke når, men da med en Ragnhild Sneis Halvorsen, altså min bestemor fra Ås kommune.

Min far ble konfirmert i Hærland kirke i Eidsberg, så om han vokste opp på en gård der eller i byen/Oslo? aner jeg ikke, jeg vet foreløpig ikke så mye mer om han, enn at han ikke lever lengre, men veien blir til mens man går.

Det er jo dette som skaper nye spørsmål og gir grunner for videre forskning. 

Tilbake til saken nok en gang😳

 

De 3 lenkene du nå sendte til meg, har jeg lest igjennom. De er for meg helt nye og veldig spennende opplysninger, og som var veldig gøy at du ville dele med meg.

Jeg er veldig takknemlig for det.

Tusen takk.

 

Mvh Nina H

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Vidar Flesland skrev:

Hei Vidar

 

Jeg er overveldet, jeg syntes jeg leter og leter, finner liksom ikke frem bestandig, enda jeg mener meg sikker på å lete på de rette plassene, men oppdager flere ganger at jeg ikke er i nærhet av hva jeg trur er riktig.

Sånn er det med forskning, man kan sitte å lete opp og ned i kirkebøker osv i ukesvis, uten ett eneste resultat. Når man da får hjelp med gode resultater som jeg opplever, ja så er det veldig lettende.

Alt virker så vanskelig, men brått så lett når en får hjelp.

Jeg har sett på lenken, og sier mange tusen takk, dette blir ikke mer riktig.

Det er spennende å vite hvor jeg stammer ifra, og det er enda mer spesielt syntes jeg da jeg ikke kjenner til familien fra farssiden.

Tusen tusen takk for hjelpen, og for at du vil dele opplysninger med  meg.

 

mvh Nina H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å kunne hjelpe. Dersom du søker med navnene deres på nb.no får du opp noen treff som kanskje kan hjelpe deg videre. Det var slik jeg fant ut når og hvor det var verdt å lete etter vielsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.