Gå til innhold
Arkivverket

Oversikt over manglende kirkebøker


jenssmiseth@yahoo.no
 Del

Recommended Posts

Finnes det en oversikt over manglende kirkebøker? Jeg tenker da på kirkebøker som kan ha gått tapt på grunn av brann eller andre årsaker. Etter mitt syn ville det lettet arbeide med å søke i kirkebøkene om eventuelle tapte kirkebøker også kom opp på listene over skannede kirkebøker, slik at man slipper å bruke unødig tid på å lete etter tapt materiale.

Mvh

Jens Smiseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner noe om kirkebøker som har gått tapt på Arkivverkets sider om soknehistorikk:

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Bruk-arkivet/Slekt/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk

 

Her er det informasjon om et påbegynt arbeid med å lage en oversikt:

Liste over manglende kirkebøker og skifteprotokoller

in Brukernes eget forum

Startet av Erlend E. Mæhlum, 29 Nov 2013

og som fremkommer med oversikt over lakuner og alternative kilder på Norsk Slektshistorisk Forenings slektshistoriewiki:

http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php?title=Spesial%3AS%C3%B8k&search=lakuner&go=G%C3%A5

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en oversikt over manglende kirkebøker? Jeg tenker da på kirkebøker som kan ha gått tapt på grunn av brann eller andre årsaker. Etter mitt syn ville det lettet arbeide med å søke i kirkebøkene om eventuelle tapte kirkebøker også kom opp på listene over skannede kirkebøker, slik at man slipper å bruke unødig tid på å lete etter tapt materiale.

Mvh

Jens Smiseth

 

Det er nok bare i de færreste tilfellene at det er kjent nøyaktig hva som er tapt. Hvis et prestegjeld mangler kirkebøker over en periode på 50 år, vet ikke om det er ei eller flere kirkebøker som har gått tapt, eller hvilken tidsperiode hver enkelt kirkebok dekte. Derfor gir det lite mening for oss å bruke ressurser på å bygge opp en database som her etterspørres, og jeg vil heller henvise til de gode initiativene som Anne-Lise Hansen viser til.

 

I den nye tjenesten for skanna kirkebøker, der vi fremdeles jobber med metadataene, synliggjør vi kirkebøkenes nummer tydeligere. Ved søk på for eksempel Hedrum, vil du av trefflista straks se, at den ministerialboka som begynner i 1751, er ministerialbok nr. 1. Følgelig finnes det ingen eldre kirkebøker for Hedrum. Likeledes viser Arkivportalen en komplett katalog over hvilke kirkebøker som de forskjellige prestearkivene inneholder (så langt de er avlevert til sitt statsarkiv). Noen prestearkiver er riktignok ennå ikke på plass i Arkivportalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.